Annons:
Etikettdiorama
Läst 4017 ggr
DIOWORK
10/8/17, 8:50 PM

Ett litet sidospår i 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Efter att ha stått hela dagen och byggt på en balkong på huset hemma bar jag in alla verktyg i garaget igen. Lade in lite träreglar jag sågat till ved i min vedstapel, hittade där ett pennställ från Ikea jag kasserat för länge sedan. Hmmm… jag tog upp pennstället och såg på det med nya ögon. Nog kunde jag efter en hård dags arbete unna mig en timma med denna lilla träkonstruktion!

Annons:
DIOWORK
10/8/17, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag började med att vända det uppochner! Det var först då det började bli spännande!

DIOWORK
10/8/17, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag var lite snål med bilder under några minuter. Det som hände var att jag tog fram lite plast material jag hade och skar ut en bit som passade på träbiten. Jag skar ut så marken sluttar, tog fram en bit åker på rulle jag köpt för länge sedan i hobbyaffären. Limmade åkern med trälim, fixerade med några vässade tandpetare.

DIOWORK
10/8/17, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag kletade ut väggspackel på den övriga ytan för att få bort bubblorna i plasten.

DIOWORK
10/8/17, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Direkt efter det sprayade jag spacklet svart, det har alltså inte torkat.

DIOWORK
10/8/17, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sedan på med finsilat murbruk som klibbar fast i färgen som inte heller har torkat.

DIOWORK
10/8/17, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sedan snabbt ut i trädgården för att leta upp några småstenar.

Annons:
DIOWORK
10/8/17, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag limmar dit stenarna med trälim på det övriga materialet som fortfarande inte torkat. Sedan strör jag ut finmald mörk jord lite här och var.

DIOWORK
10/8/17, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ner i förrådet och inventera, figurerna är bara för att testa men fåren kan bli fint att ha med. I en lugn scen kan djur tillföra just lugnet tycker jag.

DIOWORK
10/8/17, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Det jag fastnade för i figurval är de 4 tyska fallskärmsjägare som följer med i detta Dragonkit. Avspända figurer som verkar vara av högsta kvalité vid en första inspektion. De passar med fåren:) Jag kommer placera en mur med växter på i bakgrunden.

DIOWORK
10/8/17, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Fast å andra sidan, man vet aldrig hur det slutar! En timma, det är kanske denna storlek man skall hålla på med om alla drömmar skall bli verklighet! Over and out!

[Tunnan]
10/8/17, 9:46 PM
#11

Du har en kreativitet utan dess like. Riktigt kul dio det här, speciellt med lote hångel också.😉👍👍👍

[Tunnan]
10/8/17, 9:47 PM
#12

Lote ???? Lite ska det vara och inget annat dravel. 😝

Dioramabyggare
10/8/17, 10:15 PM
#13

#1 t. o. m. #10: och vips blev det… jättelyckat!!

Annons:
DIOWORK
10/9/17, 2:43 AM
#14

Tack killar! Vaknade nu mitt i natten och kunde inte somna om. Passade på att klippa ihop början på filmen. Nu nytt försök till zzzz.

Dioramabyggare
10/9/17, 3:00 PM
#15

Snyggt gjord film!

Mecthegreat
10/9/17, 4:52 PM
#16

fan vilket coolt dio

IKV91
10/9/17, 5:47 PM
#17

Härligt att se. Du är så duktig på terräng!!

DIOWORK
10/10/17, 7:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Tack killar, det värmer:) Pillade delvis ihop några av Dragon figurerna igår. Väldigt fina, härlig plast att jobba med till skillnad mot de flesta andra 1/72 figurer. /Erik

bommen99
10/11/17, 10:02 AM
#19

Huvudlöst bra… Tycker inte din tråd-rubrik är passande "sidospår". Jäkligt kreativt och superbra, "huvudspår" kanske passar bättre (o dessutom passar det ju till bilden #18) 👍

mrpacecar
10/11/17, 1:53 PM
#20

Vem behöver "tuben" när man har 91an på forumet👍. Du är min mentor när jag skall göra mitt första dio med min hummer.  Snygg film😎. Keep on rocking!!

Annons:
DIOWORK
10/11/17, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#19-20 Jösses vad goa ni är, stort tack:) Efter några dagar i Stockholm har jag nu kommit hem. Kan rapportera att hotellet i Haninge hade bara en planka ut från väggen, inte mycket att hänga i granen för en modellbyggare. Som tur var hittade jag en strykbräda i garderoben!

DIOWORK
10/11/17, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Lite rolig selfie från Stockholm:)

DIOWORK
10/11/17, 9:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ett snabbt besök när man är i farten! Kul att se de utställda modellerna och de fina dioramabygena.

DIOWORK
10/11/17, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

På vägen hem blev det konstigt nog lunch på Arsenalen utanför Strängnäs. Rullade ut den moped jag hade med mig i skåpbilen för att ta lite produktbilder med höst tema som denna.

DIOWORK
10/11/17, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Sedan började jag tänja lite på gränserna. Vi får se vad chefen säger om dessa bilder…..

DIOWORK
10/11/17, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag tycker det är kanonbilder! He he ja fortsättning följer. Over and out!

Janne Nilsson
10/11/17, 10:42 PM
#27

Jag gillar din kreativitet och spontanitet. Inte bara i modellbyggandet.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
DIOWORK
10/13/17, 11:23 AM
#28

Stort tack Janne!

#20 Jag är bara glad att kunna inspirera och hjälpa! Hör av dig vid minsta fråga:)

/Erik

mrpacecar
10/14/17, 8:31 PM
#29

Tackar Erik👍 Jag återkommer när det uppstår rådfrågning!

DIOWORK
10/15/17, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Efter ett par dagar funderingar och genomgång av mitt förråd har jag kommit fram till scenariot. Dessa två Zvezda figurer får utgöra motvikten till de stentuffa fallskärmsjägarna.

DIOWORK
10/15/17, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Det kommer vara ett plank bakom den stående tysken. Satte plankkittet bakom bara för att visa. Scenen: De 4 elitsoldaterna har ju begravt sin bästa vän, den stående löjtnanten och hans stridströtta soldater iaktar helt likgiltigt de två infanteristerna. En sjukvårdare som släpar på en soldat skadad i foten. För att citera Hasse Alfredsson: ”Spik i foten!” På östfronten är man jäkligt glad för en spik i foten! I jämförelse med deras sönderskjutne kamrat. Med tanke på den lilla ytan jag har att spela på är jag nöjd med att få en hållbar story och inte bara 4 uppställda soldater.

DIOWORK
10/15/17, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Mycket arbete kvarstår med naturen. Kommer nog ha med en hel del blommor mm.

DIOWORK
10/15/17, 11:02 PM
DIOWORK
10/15/17, 11:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Ja en liten bit på vägen. Korset och jorden mm är bara ditsatt för att illustrera scenen. Och ja, det kommer finnas minst en spade nedstucken i jorden bredvid graven. Kanske en back öl, en hund, ett får, vi får se, de minsta och sista detaljerna är ofta det roligaste momentet. Over and out!

Annons:
[Tunnan]
10/15/17, 11:41 PM
#35

En spik i foten för den skadade och en i kistan för den avlidne kamraten. Kul att se diot ta form. Kommer att blir riktigt bra.👍👍👍

DIOWORK
10/16/17, 7:51 AM
#36

#35 Tack:) Ja spikar både behövs och kan vålla problem:) När jag kollar på bilderna nu på morgonen funderar jag på om inte två eller rent av tre gravar både får plats och ger mer effekt till scenen!? /Erik

wooderson
10/16/17, 11:00 AM
#37

måste säga att det är en glädje att kolla in dina trådar, galet mycket kreativitet, och inte bara det, det blir ju snyggt också

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
10/16/17, 2:31 PM
#38

Ett annat sidospår vore kanske ett dio från bron över floden Kwai vid Kanchanaburi.  Ligger ca 30 mil från mig och det är numera en trevlig och vacker plats. Bron är återuppbyggd, fast ca 100 meter från ursprungsbron. Jag har nog bilder från både bro o annan omgivning (finns museum från brobygget och div militärutrustning från USA)

//h

robban64
10/16/17, 3:17 PM
#39

Tjusigt som vanligt! Nästan svårare att jobba så här minimalistiskt. Gillar din första layout med fåren. # 38 Fasen,där var jag förra året. Kan verkligen rekommendera ett besök,gärna då med tåg.En upplevelse med en del hissnande sträckor.

[ludgopelle]
10/16/17, 7:05 PM
#40

Snyggt, jag får alltid hobby feber av dina byggen :) nu ska här målas några timmar. :D Mvh /Johan

DIOWORK
10/16/17, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Tack så mycket killar det värmer! Ja bron har jag också besökt, 2006 tror jag. Väldigt mäktigt. Ja det är något med fåren, gillar de med. Kruxet är att jag vill ha en bakgrund, fick inte ihop det med fåren. Hade det bara varit några centimeter större hade det gått. Jag spar fåren till nästa bygge. Jag har spånat vidare, tre gravar, en häck och en stol är det senaste. Nu flinar säkert någon när ni ser min modelljärnvägshäck, men jag ser det som en utmaning att fixa till den. Värt ett försök. MEN jag kommer parallellt göra ett försök att göra en egen häck av riktiga grenar och pudra den med modellmaterial. En häck är lite mer levande än ett plank. Häcken symboliserar att det finns ett hus i närheten, i hus finns stolar, följaktligen inte helt crazy med en stol. Plötsligt tycker jag den stående soldaten blir mer intressant eftersom det syns att han just rest sig från stolen. (så ser jag det:)

Annons:
DIOWORK
10/16/17, 11:45 PM
DIOWORK
10/16/17, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Det ligger några lådor nere till höger också. Jag har satt ut lite blommor och annat runt om för att testa, inget är fastsatt, bara test.

DIOWORK
10/16/17, 11:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Ja jösses, det finns tusen möjligheter. Det kommer fler tillfällen som tur är. Ta bara fåren, tänk en utbränd Sherman svart av sot och så går det ett gäng vita får och betar runt den. Over and out PS jag skall justera längden på gravarna, skall motsvara en kropp såklart.

mike gbg
10/17/17, 10:23 PM
#45

Fantastiskt vad man kan få ut av en liten yta Snyggt

DIOWORK
10/18/17, 1:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Tack Mike:) Blev en mysig kväll i garaget. För att bli lite stadigare på handen avnjöt jag en lokal IPA. Jag gav mig på att försöka göra en sten gärdesgård för att skilja ängen från det övriga.

DIOWORK
10/18/17, 1:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Endast de bästa duger. Limmade med GEL snabblim.

DIOWORK
10/18/17, 1:45 AM
Annons:
DIOWORK
10/18/17, 1:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Små växter från min samling kommer väl till pass. Bearbetar nu ängen, gräset och häcken.

DIOWORK
10/18/17, 1:48 AM
DIOWORK
10/18/17, 1:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Små godbitar placeras ute på ängen för att få ett lite vildvuxet utseende.

DIOWORK
10/18/17, 1:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Plötsligt händer det, efter ett par timmars pyssel är det nästan klart. Småfix kvarstår samt lite utrustning som spade, lådor och att fixa klart stolen.

DIOWORK
10/18/17, 1:53 AM
DIOWORK
10/18/17, 1:53 AM
DIOWORK
10/18/17, 1:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Stälde iordning några olika scener med redan målade figurer. Men mer om det när ElLobo skapat en ny del i tråden, uppe i 55 inlägg nu:) Over and out!

Annons:
HasseGustafsson
10/18/17, 9:24 AM
#56

Du är en mästare på att få det att hända mycket på liten yta, inspirerande och väldigt intressant för mig som har mycket begränsat utrymme för mina alster!

wooderson
10/18/17, 10:37 AM
#57

En liten tanke som slår mig. Gärsgården i sten som du har lagt till delar av Diot på ett snyggt sätt, men jag vet inte om det känns helt logiskt i förhållande till häcken/gravarna. när det gäller sådant är väl oftare fyrkantiga formationer vanligare? för mig hade det nog känts naturligare, om gärsgården hade gått från stolen och rakt ned, då hade gravarna känts som naturligt placerade i hörnet på en äng/kyrkogård/del av tomt. nåväl, det var ingen kritik, bara en tanke som slog mig när jag studerade bilderna

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
10/18/17, 11:33 AM
#58

#57 Tack Hasse:)

#58 Tack Johan:) Ärligt talat så vet jag inte alls hur fallskärmsjägarna tänkte när de begravde sina kamrater just där?, he he

Nu i "nyktert" tillstånd ser jag att fler blommor skall växa på ängen. Ängen var ju tänkt som en åker först men förvandlades till en äng under byggets gång. Måste även snygga till kanterna på något sätt. De stora stenarna behöver skugg och ljusare partier ser jag med. Ja mycket pill kvarstår helt enkelt. /Erik

ElLobo
10/18/17, 12:40 PM
#59

Då fortsätter vi i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: