Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2686 ggr
vendalkråka
2017-10-07 15:33

Nybörjare trämodeller

Hej!

Från tidigare lek med plast och RC-modeller! Dags för något nytt, se rubrik. Har alltid tyckt om segelbåtar, vattnets drottningar. Kanske inte det enklaste men värt ett försök. Har "glidigt" runt på nätet för att försöka hitta ett lämpligt startobjekt för nybörjare. Jag tycker informationen kunde vara bättre. Jag fortsätter leta. Tips på leverantörer, tillverkare. Som nybörjare och okunnig räknar jag med att bli lurad på olika sätt men det är väl smällar man får ta och ställa rätta frågor ligger ju i problemets längdriktning . Nöjer mig med det här så länge.

MVH Gunder

Annons:
skalahobby
2017-10-07 17:15
#1

Här har du ett brett urval https://www.hobbyland.se/category/trabyggsatser.

Sen söker du bara på den båten du är intresserad av på google för att finna massor av info eller varför inte en film på nån som plockar ur alla delar ur lådan så man kan få se på allt innan man köper det man vill 

Eftersom att utbudet är såpas brett så kan vi hjälpa dig mer när du har en modell du vill veta lite mera om. 

Välkommen

Banjoman
2017-10-07 17:46
#2

Välkommen till forumet och dess (trä)båtbyggarhörna! 👋

Se här några frågor för att bättre ringa in vad det kan tänkas vara som du är ute efter:

  • När du säger segelbåt, menar du då  fritidsbåt/yacht/kappseglingsbåt, eller syftar du på segelfartyg?

  • Är det någon särskild epok eller båttyp som särskilt tilltalar dig?

  • Har du tänkt dig en statisk eller en radiostyrd modell?

  • Vill duhelst ha en byggsats eller tänkte du dig att scratchbygga efter ritning?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
2017-10-07 23:50
#3

Om det är byggsatser du söker så kolla på eskader.se. Dom säljer många amerikanska byggsatser med en högre kvalité än dom europeiska både när det gäller delar och beskrivningar. Men priset är också högre, från dryga 2000 :- och uppåt. Mvh UB

vendalkråka
2017-10-08 16:30
#4

Hej och tack för att ni tagit er tid. Jag har varit in på "hobbyland" också något som heter "Scandinavian hobby house". Mitt problem är att jag måste inse att jag är nybörjare, trots mogen ålder. Jag kan inte börja med "cutty sark"!!! Vilken pärla.

"skalahobby":   jag tar till mig dina tips. Svårigheten är att hitta nybörjarbygget. Tycker om "Bluenos" men för svår?? Jobb pågår.

 "banjoman": Segelbåtar, jo lite luddigt. Men det ska vara yacht, kappsegling och fartyg som ovan ,Jylland en annan, ja……..  Inte radiostyrt. Jag måste börja med  byggsats. 

Tack igen alla

MVH  Gunder

petzon
2017-10-08 21:39
#5

En segelbåt som jag tror kan vara lämplig nybörjarbåt är [Corel Dragon 1:25 Scale](Dragon 1:25 Scale),

jag byggde Sloup som min förstabåt och den är från samma serie. Trevligt bygge som dock tog en hel del tid, trots att det är en relativt liten modell gick det åt cirka 400 timmar.

Banjoman
2017-10-09 07:43
#6

Och skulle du föredra ett fartyg framför en båt kan jag rekommendera HM Cutter Sherbourne från Caldercraft, som producerar byggsatser av hög kvalitet till rimliga priser; inte minst deras bygganvisningar och -ritningar är synnerligen förträffliga!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Passer
2017-10-09 11:28
#7

Hej

Jag var i samma sits som du och jag köpte en Americas cup båt från Amati (se länk). Kan skarpt rekomendera den här. Bygger nu Sherbourne (ovan) för att komma in mer på period ships. 

http://www.amatimodel.com/en/models/naval/america-s-cup/endeavour

Upp till toppen
Annons: