Annons:
Etikettallmänt
Läst 2930 ggr
HasseGustafsson
10/2/17, 11:01 PM

Tamiya Putty

Ja alltså det har säkert skrivits om det förut men hur applicerar man bäst Tamiya Putty Basic? Den torkar ju nästan innan man fått ut den ur tuben. Funderat på topz med lämpligt lösningsmedel? Späda den? Kleta på och bearbeta med pensel och lösningsmedel? Alla tips mottages!

Annons:
bommen99
10/3/17, 3:47 AM
#1

Känner igen problemet. Spacklet är dessutom lite "trådigt". 

Jag brukar vara väl förberedd med lämpliga små träbitar eller små stålspacklar. Skall jag bara fylla en liten grop eller reva så duttar jag bara tuben mot stället som skall fyllas, ungefär som ett cerat. Beredd med verktyg i andra handen, man må vara snabb.

Skall jag spackla större ytor använder jag med fördel någon billackerings-filler (se Nytt i verktygslådan). Blir billigare trots att man får köpa en hel liter.

Lösningsmedel vill jag starkt avråda från

HasseGustafsson
10/3/17, 8:59 AM
#2

Det är snabbhet som gäller alltså.  :) Jag har en hel del att spackla på Mosquiton efter att ha rätat ut den. Inte för att skevheten i sig förstörde nåt, men den avsågade och ditlimmade nosen fick ju sågas av och limmas dit en gång till.

[Hayabusa]
10/3/17, 10:07 AM
#3

Med de allra flesta spackel så gäller det att jobba kvickt. Ett bra verktyg att applicera spacklet med är inte heller så dumt att ha. Vad "bra" är - ja det är nog en fråga om personlig preferens.

Ett annat alternativ är Squadron Green Putty resp. White Putty. De kan förtunnas med Humbrol Liquid Poly till önskvärd "flytbarhet". Appliceras med t ex en pensel.

Ytterligare alternativ finns i form av PU-baserade spackel från exempelvis AK Interactive. De medger längre tid vid applicering. Bläddra ner lite i denna länk så finner du dem:

 http://www.themodellingnews.com/2016/11/ak-interactives-november-new-novelties.html

Finns även  motsvarande spackel från andra tillverkare.

kifobefa
10/3/17, 5:27 PM
#4

Jag brukar spara och använda skalpellblad som blivit lite slöa

bommen99
10/4/17, 4:15 AM
#5

Jag tänkte inte på att det handlade om din "mygga" Hasse och då kanske en stålspackel är lite grov. Som ovanstående #4 tipsar om kan ju vara bra, jag använder  knivblad från små hobbyknivar (brytblad). Sedan vet vi ju alla att de bästa verktygen är fingrarna.

Varför jag avrådde från lösningsmedel beror på egen erfarenhet och då vid billackering. För väldans länge sedan då nästan inte plasten var uppfunnen, i alla fall inte som kofångare, så skulle jag lacka en bil, troligen en Japanare med ngn form av plastkofångare. Jag använde en billigare grundfärg som späddes med thinner. Lång historia kort, kofångaren ändrade lite i form och så närmast ut som en ostbåge. Fel sorts thinner alltså och givetvis en sämre kvalité på kofångaren.

Jag har lärt mig, av dyra misstag, att man i största mån skall använda produkter av "samma familj", eller förvissa sig om att det "pratar" med varandra. Man blandar färg-härdare-thinner och efter en stund så har man en gummiliknade boll på omrörings-stickan.😮

En bra grundfiller i flera lager till din mygga, kanske räcker…

Jag har dock ingen erfarenhet av de produkter som Hayabusa tipsar om, men antar att de funkar bra.

HasseGustafsson
10/4/17, 10:48 AM
#6

Jag tar till mig tipsen och försöker hitta nåt smalt och flexibelt att använda. Annars är väl som sagt fingrarna alltid bästa verktyget. :)

Annons:
[Tunnan]
10/4/17, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kör oftast med Tamiyas White Putty och Squadron Products green putty med gott resultat. Använder mig av en lite plastspade som följde med i ett märkset till bilen.

ElLobo
10/4/17, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag brukar använda mig av spackelpenslar. Inköpta på Lidl för ett antal år sedan. Kostade 29kr för 7 år sedan. Foto: Darklord

[Tunnan]
10/4/17, 9:36 PM
#9

Inga dumma grejer det där.

HasseGustafsson
10/5/17, 9:03 AM
#10

#8 Det där ser intressant ut. Ska svänga förbi Lidl i em tror jag… :)

Greenhorn
10/5/17, 4:28 PM
#11

#8 Jag använder samma sorts penslar. Perfekta för spackeljobb 👍

Janne Nilsson
10/5/17, 5:48 PM
#12

Jag använder dem för skulptering men man kanske skall prova att spackla med dom också?

Annars är jag inte  främmande för att skära till tändstickor, tandpetare och plastic card-bitar till spackelspadar på mindre åtkomliga ställen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Orso
10/5/17, 7:59 PM
#13

Mit vanligaste verktyg för att lägga på Tamiya putty är runda "coctailtandpetare" d.v.s. dom runda som är spetsiga i bägge ändar.

 Då jag använder etylacetat för att limma med så späder jag ibland ut en liten klick putty så att den går att pensla på.

Annons:
Janne Nilsson
10/5/17, 8:20 PM
#14

#13

Samma sak här men jag föredrar Humbrols Filler. Nackdelen är att man måste vänta innan den kan slipas. Men det är ungefär samma sak med Tamiyas. Har jag bråttom brukar jag använda Hagmans men den luktar faen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

HasseGustafsson
10/5/17, 9:59 PM
#15

Jag glömde bort Lidl. Istället yxade jag till en sån kaffeomrörare i trä man får på mackarna. Funkade bra. Tar Lidl nån annan dag. :)

Orso
10/6/17, 12:12 AM
#16

Lycka till med LIDL. Dom känns som ett överskottsbolag. Dom hittar ett parti billigt som dom kränger och nästa gång är det något annat på hyllorna

HasseGustafsson
10/6/17, 8:51 AM
#17

#16 Så är det! :)

Janne Nilsson
10/6/17, 1:43 PM
#18

Finns hos Ministuff också om Lidl har slut.
https://www.ministuff.se/sv/verktyg-och-penslar/skulptering-och-spackling/

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Christer.GBG
10/7/17, 11:47 AM
#19

Späd den Tamiya thinner (gulkork) så har du gott om tid. Går bra att andvända isopropanol, då stelnar puttyn när alkoholen dunstat.

Upp till toppen
Annons: