Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1656 ggr
ubjs
10/1/17, 10:31 AM

Götheborg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En byggsats från Billing boats. När jag öppnade den här lådan så undrade jag om allt var med, det hade räckt med en tiondels storlek på lådan känns det som. Men när jag prickade av så fanns det som skulle vara med i lådan.

Jag tycker dock att det är en rätt torftig byggsats, bla är akterspegeln väldigt förenklad. Ritningen är inte heller så bra, vyer från för och akter saknas helt. Ska man få den här båten någorlunda jmf orginalet så får man nog kolla på bilder och göra en hel del egna delar.

Annons:
ubjs
10/1/17, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Satte dit spanten, en del spant var något krokiga men jag hoppas att det ska funka ändå.

ubjs
10/1/17, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag använde däcket och listerna mellanspanten för att få spanten någorlunda rätt.

Däck och lister är dock inte limmade ännu utan är bara ditlagda.

ubjs
10/13/17, 9:53 PM
#3

Har inte byggt något mer men håller på och läser ett par böcker om skeppet Börjat fundera över om jag ska bygga en modell av kopian eller av originalet. Frågan är vad som skiljer, jag har hittat en uppgift på att Götheborg hade 30 kanoner men på ritningen i byggsatsen finns bara 14 kanonportar vilket stämmer med kopian men antagligen inte med originalet. Någonhär som vet mer om detta?

ubjs
10/14/17, 8:38 AM
#4

På den här modellen syns något som ser ut som en kanonläckert i fören. http://cafecreme.se/ostindienfararen.shtml

ubjs
3/25/22, 6:20 PM
#5

Kanonport ska det förstås stå i inlägget ovan.

Tänkte göra något av den här byggsatsen och har landat i att den får bli en övning i plankning till att börja med.
Skalan är 1/100 och jag tror det blir svårt för mig att rigga, tex.

Nu har jag mätt spanten och det verkar som det ska gå att planka från för till akter utan några större problem.
Jag tänkte testa att böja planken åt båda hållen med hjälp av tvingar och lite blötläggning.

Byggbeskrivningen föreslår däcksläggning innan plankning men jag tänker göra tvärtom.
Jag har hittat en tråd på Modelshipworld där byggaren öppnar upp i aktern så man kan se in genom fönstren. Det verkar trevligt och innebär ingen större ombyggnad.

ubjs
3/26/22, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här har jag börjat såga bort lite från köldelen för att kunna öppna upp kajutan.

Annons:
ubjs
3/26/22, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kapat bort lite till.

ubjs
3/26/22, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Upptäckte att skrovet är lite skevt diagonalt, en ¨hörnet¨ ligger några mm för högt om jag vänder båten upp och ned.
Här har jag skruvat fast skrovet och tänkte såga och slipa till bitar av 10 mm plywood och limma mellan alla spant. Jag har lagt dit en bit för att visa hur jag tänker.
Tror ni skrovet behåller formen när jag sedan skruva loss det?
Ev kommer jag att planka en del när det sitter fast.

Upp till toppen
Annons: