Fartyg

Götheborg

2017-10-01 10:31 #0 av: ubjs

En byggsats från Billing boats. När jag öppnade den här lådan så undrade jag om allt var med, det hade räckt med en tiondels storlek på lådan känns det som. Men när jag prickade av så fanns det som skulle vara med i lådan.

Jag tycker dock att det är en rätt torftig byggsats, bla är akterspegeln väldigt förenklad. Ritningen är inte heller så bra, vyer från för och akter saknas helt. Ska man få den här båten någorlunda jmf orginalet så får man nog kolla på bilder och göra en hel del egna delar.

Anmäl
2017-10-01 10:33 #1 av: ubjs

Satte dit spanten, en del spant var något krokiga men jag hoppas att det ska funka ändå.

Anmäl
2017-10-01 10:35 #2 av: ubjs

Jag använde däcket och listerna mellanspanten för att få spanten någorlunda rätt.

Däck och lister är dock inte limmade ännu utan är bara ditlagda.

Anmäl
2017-10-13 21:53 #3 av: ubjs

Har inte byggt något mer men håller på och läser ett par böcker om skeppet
Börjat fundera över om jag ska bygga en modell av kopian eller av originalet.
Frågan är vad som skiljer, jag har hittat en uppgift på att Götheborg hade 30 kanoner men på ritningen i byggsatsen finns bara 14 kanonportar vilket stämmer med kopian men antagligen inte med originalet.
Någonhär som vet mer om detta?

Anmäl
2017-10-14 08:38 #4 av: ubjs

På den här modellen syns något som ser ut som en kanonläckert i fören.
http://cafecreme.se/ostindienfararen.shtml

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.