Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1826 ggr
ubjs
10/1/17, 10:26 AM

Sciabecco francese

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska försöka skriva lite om det här bygget då och då.

Byggsatsen är märkt Sergal och jag har nu börjat med andra varvet av plankningen.

Visade sig vara enkelt att fixera listerna, dom är så tunna så det verkar funka med maskeringstejp.

Annons:
ubjs
10/16/17, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild på grejerna som jag använder. En fil för att fila till listerna och en elektrisk plankböjare som ser ut ungefär som en lödpenna men med en ring i änden i stället som man kan böja listen mot.

Dom här tunna listerna håller jag bara under vattenkranen en kort stund och böjer sedan. Dom tjockare (1x3 mm) lät jag ligga i blöt en halvtimme innan jag böjde.

ubjs
10/16/17, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ingen större framsteg men fått dit 3 lister till. När jag limmade den sista så märkte jag efter att limmet torkat att jag fick ett litet mellanrum vid böjen i fören. Hoppas det inte är för stort.

bommen99
10/16/17, 2:22 PM
#3

Som jag ser det så har du, precis vid böjen, en tendens till att plankorna "klättrar" på varandra (brukar ibland se ut som ett klinkbygge). Varför detta då? Jo, när man böjer plankorna åt ett håll (in mot fören i detta fall) och samtidigt böjer uppåt eller nedåt så bli det liksom en "valk".  Ser att du också har en tendens till detta på det första planklagret. Se upp med detta speciellt nu då du bara har tunna plankor och det kan bli problem att slipa bort "valkarna" . Tror att du måste fila/hyvla/slipa ner plankorna mer som går mot fören. Annars ser det ju bra ut👍

ubjs
10/16/17, 3:04 PM
#4

Jo, första plankan på nya lagret hamnade nog lite för högt upp i fören.

Det blev lite panik när jag limmade den eftersom Pandurolimmet torkar ganska snabbt, ska nog använda vanligt trälim när jag limmar sånt som behöver lite mer tid för att passas in. Planken efter har dock funkat bra att limma med Pandurolimmet tycker jag, men då har jag haft en kant att limma mot så att säga.

ubjs
10/23/17, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har fått dit några plankor till så nu kunde jag kapa spantdelarna som skulle bort. Kul med något som går enklare än man tänkt sig.

ubjs
10/24/17, 9:30 AM
#6

Funderar på hur man ska göra i aktern, ska det andra planklagret sticka ut jmf lagret på långsidan om ni fattar vad jag menar?

I den här byggloggen har man byggt så (scrolla ned lite så kommer det bilder på aktern).

http://www.modellismo.net/forum/navi-e-velieri-work-progress/80420-sciabecco-francese-6.html

Annons:
Banjoman
10/26/17, 8:51 PM
#7

#6 Jag kan inte påminna mig att jag i verkligheten någonsin sett något annat än träskrov där bordläggningen längs sidorna överlappar den i aktern!

Med andra ord: först akterplankorna, sedan trimma dem jäms med akterns kanter, och först därefter bordläggning som överlappar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
10/26/17, 10:09 PM
#8

Jo, det verkar ju logiskt. Det är bara en av missarna jag gjort på den här skutan. Jag inser nu hur viktigt det är att man får dit den översta plankan exakt rätt när planken inte ska målas och sidorna på båten ska delas upp i flera fält. Nu ser jag att det blir sneda plank i dom här fälten. ingen större katastrof, man får lära sig av missarna. Tänkte börja planka Vega inom kort och har skurit ut papplister i samma bredd somträlisterna för att kunna prova mig fram till rätt placering av planken. Vega har ett band med tre plank som inte ska målas och där vill man ha planken vågräta. Finns en bygglogg här där jag tycker det syns ganska tydligt samt en modell i fönstret hos Wentzels där jag köpte modellen. Jag såg Vega på håll i Västervik i somras, tyvärr hann den ge sig iväg innan jag hade möjlighet att kolla in den närmare.

ubjs
10/27/17, 10:33 AM
#9

Några bilder till. Tacksam för alla typer av kommentarer.

ubjs
10/27/17, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Aktern.

ubjs
10/27/17, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild

ubjs
10/27/17, 10:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bild

ubjs
10/27/17, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Bild

Annons:
ubjs
10/27/17, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Bild

bommen99
10/27/17, 2:59 PM
#15

Jadu ubjs, detta med att bordlägga/planka är ingen lätt sak. Om man skall måla skrovet så är det enklare, det finns ju spackel.. Men om man skall ha trärent så är det desto svårare. 

Jag har kikat på dina bilder och vad jag kan se så smalnar du bara av vissa plankor som då blir väldigt avsmalnande. Min lilla erfarenhet säger att man skall smalna av varenda plank, men inte för mkt. Det finns rekommendationer om att bara smalna av max halva bredden, kanske vettig rekommendation (som jag inte alltid följer).

Det är ju, som du skriver, viktigt att man får första plankan vågrätt och sedan skall efterföljande plankor bara liksom falla på plats (enklare att skriva än att göra..). Inte böja och tvinga ner plankan. Kommer du bara över denna "lilla tröskel" så blir nog ditt bygge fint, ha tålamod..

//h

Upp till toppen
Annons: