Det fanns ju mer i Las Vegas än bilar. Jag passade på att gå till en skjutbana i två omgångar för att prova på att skjuta många klassiska vapen från Andra Världskriget. Man hör och ser så mycket om dessa vapen, men jag ville prova på själv.
https://www.battlefieldvegas.com/
Man överraskas också av hur tunga och otympliga dessa vapen är i verklighet och det är något som både filmmakare och modellbyggare glömmer allt för ofta.
Här är listan.
Maskingevär.
Bren MK II. Inte så farligt rekyl. Skjuter lätt och bra träffbild. Siktet sitter lite på sidan då magasinet sitter ovanpå. Påminner lite om KSP-58.
MG-34. Trevlig att skjuta, bra träffbild men lite mer rekyl, man får luta sig framåt när man skjuter. Vänsterhanden hålls på kolven.
MG-42. Samma som ovan fast med högre eldhastighet. Man behöver två fingrar till avtryckaren.
Type 92 Lewis. Sköts på stativ, lite hackig vilket påverkade träffbilden.
Browning M1919 0.30. Använde fast stativ. Mäktig känsla men lattjo avtryckare.
M1918A2 BAR. Tung och otymplig men inte alltför stor rekyl, lätt att sikta och träffar bra.
Kulsprutepistoler.
Thompson M1A1. Funkar bra men lite otymplig och inget finlir.
Thompson 1928. Som ovan fast med handtag fram och rundmagasin.
M3 Grease gun. Mjuk och fin att skjuta med. Påminner om Kpist-45.
PPSH-41. Hyffsad.
Sten MK II. Gillade inte den. Inget bra sikte och obekväm att hålla.
MP-40. Funkar också bra precis som M3 Grease gun. Man känner att det är lätt att träffa även från höften.
Gevär.
M1 Garand. Stark rekyl, skjuter bra men framtung och jobbig att hålla i utan stöd.
STG-44. Mer rekyl än man kan förvänta sig av kalibern. Skjuter bra, bra sikte och träffbild.
Enfield No 1. Trotjänare som gör sitt jobb. Varken mer eller mindre.
FG-42. Inte så bra som jag förväntade mig. Sköt ryckigt och kärvade lite. Lite otymplig men lätt.
M2 Carbine. Så trevlig att skjuta. Lätt och det vara bara att peka och trycka av så satt skottet där man vill.
SVT-40. Fördelen här är ju eldhastigheten.
G-43. Samma som ovan fast med bättre riktmedel och mjukare rekyl.
Moisin Nagant. Sköt rakt med kärvade vid varje frammatning. Man fick lirka för att få patronen i loppet.
Mauser K98. Som ett urverk, speciellt om man jämför med ovan. Sköt bra.
Pistoler.
Tokarev. Som vilken vanlig automatpistol som helst.
Mauser C-96. Kvastskaftet var inte så bekväm med tanke på att magasinet gör den lite framtung.
Nambu. Helt okej.
S&W 1917. En jäkla rekyl, trots att jag är van. Man fick spänna sig, kan bero på att man inte var van vid vinkeln.
Colt 38. Vanlig revolver men jag föredrar single action framför double.
Walther P-38. Sköt bra och lätt. Upplevde det som att den hade mindre rekyl än Lugern?
Luger P08. Siktet ligger i obekväm vinkel. Mer rekyl än jag trodde.
Colt 1911. Fungerar bra, gäller att komma ihåg greppsäkringen.
-Careful, I dont have to be careful, Ive got an MG-42.
Janne Nilsson