Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1126 ggr
ubjs
9/16/17, 9:42 AM

Andra plankning utan CA?

Hur håller jag fast plankorna till andra lagret medans trälimmet torkar? Kan tyvärr inte använda ca pga allergi. Mvh UB

Annons:
bommen99
9/16/17, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej ubjs. Om jag antar att du med "andra lagret" menar "andra varvet" så är ju nålar bra. Jag använder också små plasttvingar (lätta) för att täta ihop varven så att inte båten blir otät.

Man kan ju också använda nålar till tätningen, men det kan bli många stick i fingret om plankorna är för smala 😮

ubjs
9/28/17, 10:46 AM
#2

Men om man inte vill ha hål i plankorna? Jag bygger på en båt som inte ska målas.

Hittade en del på nätet om såna här plankningsskruvar. Borde gå att tillverka själva av en lämplig mässingsstång och skruvar.

http://www.micromark.com/Planking-Clamps-10

Mvh UB

ubjs
9/28/17, 10:52 AM
#3

Här är en tråd om hur man kan bygga egna plankningsskruvar.

https://modelshipworld.com/index.php?/topic/3734-planking-screws-moved-by-moderator/

Någon som använt plankningsskruvar?

Mvh UB

ubjs
9/29/17, 9:27 AM
#4

Tog ett par bilder på båten som jag bygger på nu, Sciabecco francese från Sergal.

Det här är första båten som jag lyckats göra klart första varvet med plankning på. Nu ska det på ett andra lager med valnöt 0,5x3mm.

ubjs
9/29/17, 9:29 AM
#5

Här en närbild, funderar på om det går att spackla mellanrummen eller om man ska fylla med något annat än spackel. Kanske trälim med sågspån i?

bommen99
9/29/17, 11:27 AM
#6

Fint bygge ubjs, ser helt ok ut tycker jag. 👍

Betr spackel: Att täta sprickor är kanske inte nödvändigt då du skall lägga ett andra lager ovanpå. I den mån du skall spackla ev ojämnheter så föreslår jag vanligt 2 komponents bilspackel, typ "fin-spackel". Torkar snabbt och är i regel lättslipat (vilket inte sågspån och lim brukar vara😮)

Plankningsskruvar då. Superbra länk med massor av intressanta saker

Jag hade tidigare en länk till en tysk sida som hade några intressanta planknings-skruvar. Tyvärr raderat den då dom inte kunde lev till Thailand, däremot till Sverige. Tror att butiken hade bokstaven B i början ( inte mkt hjälp men säkert ngn som känner till den)

Hursomhelst ubjs, bra jobbat, detta kommer att bli en fin båt

Annons:
Upp till toppen
Annons: