Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1619 ggr
bommen99
2017-08-28 14:52

Byggbädd för fartyg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sett att många använder sig av byggbäddar, dock har jag inte sett någon speciell tråd om dessa tingestar (anar nu att det kommer en hel drös med inlägg som påpekar motsatsen..)

Nåväl, för ett tag sedan inhandlade jag denna från HZ i Polen och utan att ha kollat några andra på marknaden förekommande produkter, t.ex. BB som har en liknande, vill jag påstå att denna är liksom flaggskeppet. HZ verkar vara en seriös firma och inga problem att handla där, förmodligen också billigare…. om man bor inom EU (t.ex. Sverige eller Belgien..). Bor man exempelvis i Thailand så blir frakten dyr som attan och dessutom tillkommer skatt o tull vilket innebar ca 400 SEK extra

Annons:
bommen99
2017-08-28 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som synes är det mycket delar som skall plockas ihop. Allt verkar dock välgjort (så här långt i alla fall)

I mitt fall så borde byggbädden vara ca 50 cm längre då jag har en eller två obyggda båtar som är mer än 1 meter som är begränsningen på byggbädden

bommen99
2017-08-28 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mycket limmande blir det och fortfarande verkar allt helt OK.

Kan också meddela att det är en ren fröjd att bygga något som inte är i skala 1:144. Nu får ju fingrarna plats liksom, utan att bli hoplimmade med någon pyttedel..

bommen99
2017-08-28 15:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Detta hör kanske inte direkt till tråden, men paketet fanns att avhämta på tullen, inte långt från kompisen "skeppsbyggarn". Hämtade upp hans son som följde med som tolk till tullen. Allt gick dock bra där.

När jag skulle avlämna sonen ville han kolla lite på byggbädden, sagt o gjort, han fick kolla på den och jag meddelade att det inte var ngn panik för mitt vidkommande (jag har ju lite pyssel med Titanic!)

Efterföljande bilder visar kanske varför han ville kolla på byggbädden. Han hade en lite verkstad intill sin far, datastyrda fräsar och tillika datastyrda laserskärare. Ni kanske kan räkna ut vad han ev kunde göras med sina fräsar.

Jag vill påpeka att denna verkstad är med Thailändska mått, otroligt välstädad och fin. En fröjd för ögat minsann

bommen99
2017-08-28 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

nr 2 av 6

bommen99
2017-08-28 15:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

3/6

bommen99
2017-08-28 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

4/6

Stolen hade jag på en av mina båtar

Annons:
bommen99
2017-08-28 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

5/6 Vad är detta för ngn sorts pelarborr?

bommen99
2017-08-28 15:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

6/6

bommen99
2017-08-28 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Vad som ev kan föranleda mig att ana att sonen kopierat min byggbräda, förutom att vi är i Thailand, kopiornas paradis, är ju att sonen också bygger modellbåtar i trä.😃

bommen99
2017-08-29 10:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Som man naturligtvis  kan förvänta sig så var inte denna byggbädd så avancerad att få ihop. Visst, man får inte slarva iväg (som jag gjorde, därav skruvtvingen) men det är en enkel sak att få ihop. I princip behöver man trälim, vass kniv, något verktyg att dra bultarna med samt skruvmejsel. Tror inte att det är några problem att modifiera den så att man kan stoppa in längre fartyg. 

En byggbädd är ju inte ett måste, men en bra sak att ha då man bygger träbåtar och just denna verkar vara bra.

//håkan

bommen99
2017-08-30 09:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En viktig detalj vad gäller byggbädden är att man bör lägga en list i byggbädden där kölen skall ligga. Skälet är att utan denna list (förhöjning av kölen) riskerar man att byggbädden blir för hög så att spanterna inte kan komma i sitt nedersta läge då byggbädden tar emot. Med listen på plats höjer man kölens läge och spanterna går ner i kölen

Bredden på listen blir ju samma som kölens bredd (helst lite smalare) och jag har valt en  3 mm hög list

Så här långt kan jag meddela att denna byggbädd nog är bra, men det är mkt skruvande och dessutom kan den kännas klumpig och tung om man skall vända bygget till andra sidan

bommen99
2017-09-07 05:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Lite klumpiga "nypor" kan tyckas och då jag gjort en extra "spant" för att plankorna i bogen skall få bättre plats, får inte nypan plats (den "gapar" för lite). 

Löste detta med att demontera en nagelklippare (tog bort hävarmen eller vad den nu kallas) och satte fast nagelklipparen i nypan. Nagelklipparen har liksom rätt material och sitter som gjuten o funkar bra. Man kan ju slipa bort eggen så man slipper märken, men de kommer ju inte att synas…

bommen99
2017-09-07 05:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har möjliggjort en höjning av byggmodellen med några träbitar som ev skall hålla fast spanter. Enligt mitt tycke en onödig pryl, men kanske jag får äta upp detta senare. 

Nåväl, som jag tidigare skrivit så tar byggbädden mkt plats (1 meter) men om man höjer modellen så blir det plats under. Dessutom kan man snurra modellen ett helt varv (eller flera om man nu tycker det är roligt😂..)

Annons:
bommen99
2017-09-07 05:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Höjningen från aktern då.

Inte mycket mer att skriva om denna tingest. Jag skulle nog fundera på att göra "tornen" som håller själva modellen i stål. Bättre hållfasthet ger ju smäckrare konstruktion. Dessutom skulle jag göra "basmodellen" ca 60-70 cm och göra typ laskade "iläggsskivor", kanske 2 st så maxlängden kunde vara upp mot 1,5 m eller längre. Någon stöttningsfunktion på mitten skulle också vara bra om man t.ex. vill spika plankorna. Nu fjädrar det mycket (jamen varför inte den del jag tyckte vara onödig i förra inlägget….☝️)

Nåväl, tror att jag avslutar tråden här, om nu inte ngn vill ha mer info…..

//håkan

Upp till toppen
Annons: