Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2303 ggr
bommen99
8/28/17, 2:24 PM

Thailandsfärja

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en tid sedan lade jag ut några bilder från ett båtbygge i Thailand, tror det var under en tråd som handlade om bordläggning.

Nåväl, båten, eller kanske rättare sagt fartyget, då den är ca 30 M lång, byggs av en god vän till mig. Startar med två bilders som tidigare publicerats alltså.  Planen är att följa upp bygget tills det är klart

Annons:
bommen99
8/28/17, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Observera att det är rejäla brädor (hardwood) i bordläggningen. Kan meddela att de är tämligen dyra brädbitar…

bommen99
8/28/17, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vid mitt senaste besök hade man kommit så här långt, fartyget ligger i kanalen där jag f.ö. har haft 2 båtar liggandes.

Ett rejält hantverk!!

bommen99
8/28/17, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så vitt jag förstod (min kompis båtbyggaren kan inte ett enda ord engelska..) så blir det en överbyggnad från de som nu är påbörjat till aktern.

Drivkraft blir 2 st diesel-V8 av fabrikat Hino (lastbilsmotor från Japan eller Kina..?)

Om någon undrar varför jag inte plåtat några interiörbilder så kan jag bara be er kolla spången!! Har ramlat ner från en sådan vis samma plast för några år sedan, brutna revben o bulor i huvudet blev resultatet. Till nästa gång så kanske jag törs krypa ner för landgången (Thailändarna har ganska roligt åt mina strapatser där ..)

bommen99
9/10/17, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Inte mkt har hänt, har dock blivit lite mer på överbyggnaden. Nu var det nästan högvatten så jag hade nog kunnat hasa mig ombord på någon av spångarna, men jag spar det till nästa tillfälle…😐

Observera gravyren på den längsgående blå listen.  Fint jobb men man kan ju tycka ett o annat om målningen runtom..

bommen99
9/16/17, 7:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lite mer har hänt sedan senast (en vecka)

bommen99
9/16/17, 7:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Med viss stolthet kan jag meddela att jag tagit några interiörbilder. Landgångarna, eller rättare sagt brädorna,  gungade rejält ( påminner mig om något traumatiskt med en en rörlig trappa på gröna lund i Stockholm tidigt 60 -tal).

Annons:
bommen99
9/16/17, 7:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Maffiga motorer

bommen99
9/16/17, 7:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mycket snickerier kvarstår. Takhöjden blir inte "europé-vänlig", under 180 cm

bommen99
9/16/17, 7:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Snitsig utsirning, sonens datastyrda fräsar har talat…

bommen99
9/16/17, 7:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Observera skarvkabeln och "bläckfisken" där man kan koppla in 5 apparater. Kan meddela att det är 100 Ampere på säkringen. 

Vad kan man säga om detta mer än att man kan koppla in vad tusan som helst utan att bekymra sig om att proppen går. 😮

bommen99
9/16/17, 7:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Slutligen en bild på bossen, min vän Tjeab. Samma höga säkerhetsnivå som elen i föregående bild, se hans "skyddsskor"

bommen99
10/2/17, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Inte mycket som hänt under senaste vecka. Styrhytten har fått lite mer snickerier och färg. Metallbågar över däcket som skydd från regn och sol (alltså, det skall ju till ngt tyg eller så ovanpå metallbågarna🤓). Där skall det också snickras en massa sittplatser i form av träbänkar

DIOWORK
10/2/17, 9:51 PM
#13

Tjusigt! Det är ju faktiskt ett hantverk att kunna bygga i skala 1:1 med:) /Erik

Annons:
bommen99
10/3/17, 4:38 AM
#14

#13. Du har helt rätt Erik, det är sannerligen ett fint hantverk. Att det dessutom är i ett något besvärligt material som hardwood gör det hela inte lättare. Min första båt här gav mig en rejäl läxa. Jag har byggt mycket i Sverige och trodde det var samma sak här. Jag hade med mig stålskruv med torx skalle, de blev som korkskruvar utan förborrning. Skall man skruva in en skruv i detta trä måste man först borra, sedan försänka och sedan skruva.  Man vill gärna ha tre skruvdragare. 

Du kanske skall bygga ett dio i 1:1, fast ingen skulle märka detta då dina vanliga dior är väldans naturtrogna. Inte ens om du skulle stå i mitten av diot o fota skulle någon reagera mer än att du gjort en väldans naturtrogen figur

bommen99
12/20/17, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag han tyvärr inte med slutklämmen. Tror dock det blev bänkar på nedre o övre däck.

Nåväl, det blev ett nytt projekt för min gode vän. Tidigare färja skall breddas och "fixas till" och den är ungefär 30 meter som den nya

bommen99
12/20/17, 11:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Sidorna skall alltså breddas men nästan 1 meter på vardera sida. Dessutom skall botten bli mer V -formad och antar då att en ny köl kommer lite längre ner.

bommen99
12/20/17, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Om katten följde med från ägaren vet jag inte, kanske för att bevaka..

bommen99
12/20/17, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det fanns 2 roder och detta är den s.k. roderlänken (eller vad det nu kan heta)

bommen99
12/20/17, 11:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Trångt vid motorn (ser ni gubben), tur att det är en smärt Thailändare.

bommen99
12/20/17, 11:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Underhåll är inte någon stark företeelse i Thailand (vara vad den månde vara). Varför man lagt en skyddande skiva för motorn kan man fundera på…

Annons:
bommen99
12/20/17, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Passagerare skall så småningom sitta här och "mysa".

bommen99
12/20/17, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Vy akterut och naturligtvis skulle frugan vara med. Tjusiga el-dragningar är inte heller något man värderar högt här

bommen99
12/20/17, 11:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Dessa brädor är inte direkt gratis kan jag meddela. Ett högt virkespris innebär ju att det lönar sig att renovera och i kombination med låga löner naturligtvis

bommen99
12/20/17, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nu har det kommit till lite nytt virke o man får anta att detta blir breddningen

bommen99
12/20/17, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Vet inte om detta var intressant, katten tyckte i alla fall att det var tråkigt 😃

[Jarl]
12/20/17, 4:14 PM
#26

Oj vilket bygge! Får jag posta en bild från min resa i indien? kanske intressangt för någon som håller på med båtar?

bommen99
12/21/17, 3:02 AM
#27

Naturligtvis skall du posta bilden Jarl

Annons:
[Jarl]
12/21/17, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tack vi åkte turist båt och skulle titta på krokodiler. Då ploppade denna fram Tyckte det var häftigt slitage. Att dom vågar köra den när den är full med rost🤪

Vet inte vad det är för båt?

starhawk
12/21/17, 9:02 PM
#29

#28: Ser snarast ut som ytrost, är det bara stadigt bakom så klarar det sig nog

Bommen: Tjusigt bygge, är det där lövträvirket  (dvs hardwood) direkt tillgängligt eller måste det beställas som här i svedala? Det enda virke man finner på brädgårdarna här hemma är furu eller ek också plywood förstås som mest består av björk

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bommen99
12/22/17, 2:38 AM
#30

#29. Allt som vi kallar "ädelträ". här kallat hardwood är i princip det enda som erbjuds här. Ett träslag som kallas Thajteak är väldans fint, och dyrt. Jag har inte sett ek eller andra träslag. Har för mig att jag för hardwood betalade ca 600 THB för 5 meter 2" x 3", vilket då skulle motsvara kring 100 SEK.Det finns visserligen ljusare virke men av väldans dålig kvalité, består av kortare (ca 40 cm) bitar som limmas ihop.

starhawk
12/22/17, 4:14 PM
#31

#30: Anade nästan det, "hardwood" baseras på hur det är strukturellt uppbyggt, i princip allt lövträ är hardwood och mycket hårdare än ex vis furu som är ett "softwood" och ett barrträd. Hardwood omfattar emellertid även sorter som balsa som vi vet är rätt "soft".  När man bygger möbler är det rätt fint med växlande färg på virket  men dom är svårare att få tag på här så man får väl som surrogat använda sig av olika bets och lack som kan få träet mörkare.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Emo
12/23/17, 5:10 PM
#32

Fantastisk bildserie.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: