Fartyg

Thailandsfärja

2017-08-28 14:24 #0 av: bommen99

För en tid sedan lade jag ut några bilder från ett båtbygge i Thailand, tror det var under en tråd som handlade om bordläggning.

Nåväl, båten, eller kanske rättare sagt fartyget, då den är ca 30 M lång, byggs av en god vän till mig. Startar med två bilders som tidigare publicerats alltså.  Planen är att följa upp bygget tills det är klart

Anmäl
2017-08-28 14:28 #1 av: bommen99

Observera att det är rejäla brädor (hardwood) i bordläggningen. Kan meddela att de är tämligen dyra brädbitar...

Anmäl
2017-08-28 14:32 #2 av: bommen99

Vid mitt senaste besök hade man kommit så här långt, fartyget ligger i kanalen där jag f.ö. har haft 2 båtar liggandes.

Ett rejält hantverk!!

Anmäl
2017-08-28 14:41 #3 av: bommen99

Så vitt jag förstod (min kompis båtbyggaren kan inte ett enda ord engelska..) så blir det en överbyggnad från de som nu är påbörjat till aktern.

Drivkraft blir 2 st diesel-V8 av fabrikat Hino (lastbilsmotor från Japan eller Kina..?)

Om någon undrar varför jag inte plåtat några interiörbilder så kan jag bara be er kolla spången!! Har ramlat ner från en sådan vis samma plast för några år sedan, brutna revben o bulor i huvudet blev resultatet. Till nästa gång så kanske jag törs krypa ner för landgången (Thailändarna har ganska roligt åt mina strapatser där ..)

Anmäl
2017-09-10 11:58 #4 av: bommen99

Inte mkt har hänt, har dock blivit lite mer på överbyggnaden. Nu var det nästan högvatten så jag hade nog kunnat hasa mig ombord på någon av spångarna, men jag spar det till nästa tillfälle...Oberörd

Observera gravyren på den längsgående blå listen.  Fint jobb men man kan ju tycka ett o annat om målningen runtom..

Anmäl
2017-09-16 07:41 #5 av: bommen99

Lite mer har hänt sedan senast (en vecka)

Anmäl
2017-09-16 07:48 #6 av: bommen99

Med viss stolthet kan jag meddela att jag tagit några interiörbilder. Landgångarna, eller rättare sagt brädorna,  gungade rejält ( påminner mig om något traumatiskt med en en rörlig trappa på gröna lund i Stockholm tidigt 60 -tal).

Anmäl
2017-09-16 07:49 #7 av: bommen99

Maffiga motorer

Anmäl
2017-09-16 07:51 #8 av: bommen99

Mycket snickerier kvarstår. Takhöjden blir inte "europé-vänlig", under 180 cm

Anmäl
2017-09-16 07:53 #9 av: bommen99

Snitsig utsirning, sonens datastyrda fräsar har talat...

Anmäl
2017-09-16 07:57 #10 av: bommen99

Observera skarvkabeln och "bläckfisken" där man kan koppla in 5 apparater. Kan meddela att det är 100 Ampere på säkringen. 

Vad kan man säga om detta mer än att man kan koppla in vad tusan som helst utan att bekymra sig om att proppen går. Förskräckt

Anmäl
2017-09-16 07:58 #11 av: bommen99

Slutligen en bild på bossen, min vän Tjeab. Samma höga säkerhetsnivå som elen i föregående bild, se hans "skyddsskor"

Anmäl
2017-10-02 11:08 #12 av: bommen99

Inte mycket som hänt under senaste vecka. Styrhytten har fått lite mer snickerier och färg. Metallbågar över däcket som skydd från regn och sol (alltså, det skall ju till ngt tyg eller så ovanpå metallbågarnaNörd). Där skall det också snickras en massa sittplatser i form av träbänkar

Anmäl
2017-10-02 21:51 #13 av: 91Karlsson

Tjusigt! Det är ju faktiskt ett hantverk att kunna bygga i skala 1:1 med:) /Erik

Anmäl
2017-10-03 04:38 #14 av: bommen99

#13. Du har helt rätt Erik, det är sannerligen ett fint hantverk. Att det dessutom är i ett något besvärligt material som hardwood gör det hela inte lättare. Min första båt här gav mig en rejäl läxa. Jag har byggt mycket i Sverige och trodde det var samma sak här. Jag hade med mig stålskruv med torx skalle, de blev som korkskruvar utan förborrning. Skall man skruva in en skruv i detta trä måste man först borra, sedan försänka och sedan skruva.  Man vill gärna ha tre skruvdragare. 

Du kanske skall bygga ett dio i 1:1, fast ingen skulle märka detta då dina vanliga dior är väldans naturtrogna. Inte ens om du skulle stå i mitten av diot o fota skulle någon reagera mer än att du gjort en väldans naturtrogen figur

Anmäl
2017-12-20 11:04 #15 av: bommen99

Jag han tyvärr inte med slutklämmen. Tror dock det blev bänkar på nedre o övre däck.

Nåväl, det blev ett nytt projekt för min gode vän. Tidigare färja skall breddas och "fixas till" och den är ungefär 30 meter som den nya

Anmäl
2017-12-20 11:05 #16 av: bommen99

Sidorna skall alltså breddas men nästan 1 meter på vardera sida. Dessutom skall botten bli mer V -formad och antar då att en ny köl kommer lite längre ner.

Anmäl
2017-12-20 11:07 #17 av: bommen99

Om katten följde med från ägaren vet jag inte, kanske för att bevaka..

Anmäl
2017-12-20 11:08 #18 av: bommen99

Det fanns 2 roder och detta är den s.k. roderlänken (eller vad det nu kan heta)

Anmäl
2017-12-20 11:09 #19 av: bommen99

Trångt vid motorn (ser ni gubben), tur att det är en smärt Thailändare.

Anmäl
2017-12-20 11:11 #20 av: bommen99

Underhåll är inte någon stark företeelse i Thailand (vara vad den månde vara). Varför man lagt en skyddande skiva för motorn kan man fundera på...

Anmäl
2017-12-20 11:12 #21 av: bommen99

Passagerare skall så småningom sitta här och "mysa".

Anmäl
2017-12-20 11:15 #22 av: bommen99

Vy akterut och naturligtvis skulle frugan vara med. Tjusiga el-dragningar är inte heller något man värderar högt här

Anmäl
2017-12-20 11:17 #23 av: bommen99

Dessa brädor är inte direkt gratis kan jag meddela. Ett högt virkespris innebär ju att det lönar sig att renovera och i kombination med låga löner naturligtvis

Anmäl
2017-12-20 11:19 #24 av: bommen99

Nu har det kommit till lite nytt virke o man får anta att detta blir breddningen

Anmäl
2017-12-20 11:21 #25 av: bommen99

Vet inte om detta var intressant, katten tyckte i alla fall att det var tråkigt Skrattar

Anmäl
2017-12-20 16:14 #26 av: [Jarl]

Oj vilket bygge! Får jag posta en bild från min resa i indien? kanske intressangt för någon som håller på med båtar?

Anmäl
2017-12-21 03:02 #27 av: bommen99

Naturligtvis skall du posta bilden Jarl

Anmäl
2017-12-21 20:09 #28 av: [Jarl]

Tack vi åkte turist båt och skulle titta på krokodiler. Då ploppade denna fram Tyckte det var häftigt slitage. Att dom vågar köra den när den är full med rostGalen

Vet inte vad det är för båt?

Anmäl
2017-12-21 21:02 #29 av: starhawk

#28: Ser snarast ut som ytrost, är det bara stadigt bakom så klarar det sig nog

Bommen: Tjusigt bygge, är det där lövträvirket  (dvs hardwood) direkt tillgängligt eller måste det beställas som här i svedala? Det enda virke man finner på brädgårdarna här hemma är furu eller ek också plywood förstås som mest består av björk 

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2017-12-22 02:38 #30 av: bommen99

#29. Allt som vi kallar "ädelträ". här kallat hardwood är i princip det enda som erbjuds här. Ett träslag som kallas Thajteak är väldans fint, och dyrt. Jag har inte sett ek eller andra träslag. Har för mig att jag för hardwood betalade ca 600 THB för 5 meter 2" x 3", vilket då skulle motsvara kring 100 SEK.Det finns visserligen ljusare virke men av väldans dålig kvalité, består av kortare (ca 40 cm) bitar som limmas ihop. 

Anmäl
2017-12-22 16:14 #31 av: starhawk

#30: Anade nästan det, "hardwood" baseras på hur det är strukturellt uppbyggt, i princip allt lövträ är hardwood och mycket hårdare än ex vis furu som är ett "softwood" och ett barrträd. Hardwood omfattar emellertid även sorter som balsa som vi vet är rätt "soft".  När man bygger möbler är det rätt fint med växlande färg på virket  men dom är svårare att få tag på här så man får väl som surrogat använda sig av olika bets och lack som kan få träet mörkare.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.