Annons:
Etikettdekaler
Läst 2057 ggr
HasseGustafsson
2017-08-22 11:18

Dekalvätska

Vad ska man använda? Det verkar finnas en uppsjö av olika där Micro SET(SOL) varkar vara lite "standard".  Har läst en del om att vissa dekalvätskor löser upp Acrylfärg vilket ju skulle vara lite olyckligt…

Annons:
Jolly Roger
2017-08-22 12:43
#1

Använder micro set och sol med gott resultat. Bäst att lägga på tunna lager dock och då helst enbart på dekalen. Har hänt att det blivit lite lätta missfärgningar i färgen om man lägger på för mycket och det sedan får självtorka. Kan därför vara bra att ta bort överflödig vätska som hamnar utanför dekalen. Undvik för allt i världen vallejos dekalvätskor är mitt andra råd! Har bara fördärvat för min del.

Decaius
2017-08-22 13:24
#2

Dra på lite klarlack på ytan först, då skyddar du färgen och ytan blir jämnare och risken för silvring minskar.

JaGa
2017-08-22 15:43
#3

Man kan ta bort överflödig vätska med en bit hushållspapper som har bra uppsugningsförmåga.

Falken70
2017-08-22 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Använder främst DACO's Decalsetting:

http://www.dacoproducts.com/

Finns i tre styrkor, den starkaste får man vara försiktig med och bara använda på de allra stönigaste dekalerna. 

Edit: lade till en bild som visar resultatet av DACO.

HasseGustafsson
2017-08-23 06:34
#5

#4 Intressant. Var kan man hitta Daco?

HasseGustafsson
2017-08-23 06:51
#6

Förresten, kan man gå på med dekalvätska i efterhand? Jag skulle vilja försöka fixa till min C47'a som inte blev så bra…

Annons:
Falken70
2017-08-23 07:32
#7

#5, du köper direkt av honom via länken i mitt inlägg. Bra kille som du kan lita på. Har inte funnit någon i SE som för hans produkter.

Janne Nilsson
2017-08-23 10:24
#8

Att vätskan har sugit ner dekalen i alla dessa små hål är synnerligen imponerande. Vad är det för skala på Spitfiren?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Falken70
2017-08-23 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jo, det kanske jag skulle skrivit. Skalan är 1/24, så det hjälper ju naturligtvis till. 

Bifogar en bild på en 1/72. 

DACO har funkat riktigt bra för mig, men Tamiya's färgade dekaler (t.ex. rundlarna) är så tjocka att de kräver lååååång och upprepad behandling även med DACO.

Janne Nilsson
2017-08-23 16:45
#10

Typhonen ser bra ut den också, behövde du skära i dekalen för att få ner den i plåtskarven eller sjönk den ner så där av sig själv?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Falken70
2017-08-23 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Har aldrig skurit i dekalerna, bara kört med vätska. Kolla hur fint de lagt sig över "knölarna" i bakkant.  Men med tanke på vad jag tycker om Tamiyas tjocka kanske jag får börja testa att skära i dem. 
Det kanske låter som att jag har något intresse i DACO, men så är inte fallet. Bara väldigt nöjd med hur produkten fungerar. 

Kolla denna bild, visserligen även den 1/24 - men det är INTE målat, det är dekaler. Visserligen EM som är bättre än original, men ändå!

Janne Nilsson
2017-08-23 22:18
#12

Nog sagt, jag är imponerad.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

HasseGustafsson
2017-08-23 22:22
#13

Ja det ser onekligen mycket bra ut. Synd att det är lite meckigt att beställa.

Annons:
Falken70
2017-08-23 22:40
#14

Inte meckigt. Beställ, betala, vänta. 👍

Vill man ha den billiga frakten tar det ett tag. Har beställt ett par gånger av honom utan trubbel.

flyingdragon
2017-08-24 00:37
#15

Instämmer med Janne till fullo, ser väldigt imponerande ut. Stort tack för tipset, blir att beställa framåt hösten och testa själv.
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Upp till toppen
Annons: