Annons:
Etikettallmänt
Läst 1882 ggr
Banjoman
2017-08-20 21:22

En Banjoman och hans verkstad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har nu gått mer än tre månader sedan jag i mitten av maj avbröt mitt Moonbeam-bygge för att ta itu med alla de bestyr som hör till en flytt, inklusive att plocka ned, packa och flytta det som sedan 2008 varit mitt hobbyrum …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2017-08-20 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som så ofta blir fallet har allting tagit längre tid än jag hade räknat med, men i slutet av juli hade vi långt om länge fått packat upp alla flyttlådor hörande till bostadsdelen, fått möbler m.m. på plats, och var jag äntligen klar att börja komma i ordning nere i källaren!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Utrymmena i fråga är mer än tillräckligt stora, men har under arbetet med att flytta in och komma i ordning i själva huset tjänat som allmän avstjälpnings- och lagringsplats ("vad gör vi med detta? sätt det i källaren så länge!") …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

… med ty åtföljande allmän röra att reda ut!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Första etapp i riktning mot ordning och reda var därför att i garagedelen få upp de lagerhyllor av välkänd Ikea-modell …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

… som tidigare stått i det gamla hobbyrummet, respektive i vårt tidigare källarförråd …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

… så att de ouppackade flyttlådor med innehåll som hör källaren respektive verkstaden/hobbyrummet till …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2017-08-20 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

… kunde packas upp, med innehållet grovsorterat i den nyuppsatta Ivar-kombinationen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Mer Ivar kommer behövas för ändamål som så småningom tör bliva uppenbara …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

… så för vilken gång i ordningen det nu blev (vi har varit flitiga besökare de senaste månaderna!) tog jag vägen inom Ikea och slog till på en uppsättning sådana.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Sedan tömdes ena halvan av inre källaren på precis allt …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

… och en likaledes nyinförskaffad vinylmattestuv …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

.. rullades ut på golvet.

Givet att vi hyr huset vill jag dels i allmänhet vara rädd om sådant som inte är mitt eget ägandes, men framförallt och i synnerhet förekomma de problem med ackumulerat färgdamm från AB-målning som jag tvingades fastställa i samband med tömninbgen av det gamla hobbyrummet (men mer därom en annan dag)!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En lådhurts köpte jag också på Ikea häromdagen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2017-08-20 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

… att tjäna som stöd under ena änden av mitt sidobyggbord.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vår källare består alltså av tre delar: garage, pannrum och inre källare, i den ordningen; i pannrummet fanns redan en arbetsbänk, och här har jag således valt att ställa upp mina bägge byggbord …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

… efter att ha täckt golvet inunder med målarpapp samt fyra gamla golvskydd i plast från den där välkända möbelfirman, ni vet.

Visserligen är det fråga om en källare med slitstarkt betonggolv och allt det där, men dels kommer det vara lättare att hitta tappade grejor på ett ljusare golv (därav målarpappen!), dels vill jag inte i onödan spilla lim med mera klyddf och kladd på ett golv som till syvende og sist inte är mitt … 😇

En hel del pyssel och papp återtår innan jag kan börja bygga igen, men det är väldigt skönt att äntligen ha kommit igång med i alla fall de första stapplande stegen på väg mot en fungerande verkstad! 🥳

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

JaGa
2017-08-20 22:08
#17

Grattis till ett grymt häftigt hobbyrum!!! Vilka ytor! Inte så lite avundsjuk på dig…😉 Misstänker att du kommer få tillbringa många härliga stunder där…😃

ROBBAN68
2017-08-20 22:16
#18

Så trevligt du får det där! Men tänk på att inte lägga på nåt på golvet som är tätt, betongen släpper fukt genom plattan och om det inte kan ventileras bort så kommer mögelproblemen rätt fort. Vet av erfarenhet……

Ett tips i all välmening,

Robert C

Banjoman
2017-08-20 22:21
#19

#17 Tusen tack skall du ha! 🙂

Jo, det är verkligen ytor så det räcker! Om det också blir över vet jag inte så noga – jag misstänker att jag så småningom kommer fylla det hela ganska bra … 🤪🤓 

Till exempel är det enda som nu står mellan mig och till exempel bänkborrmaskin och metallsvarv en för tillfället alltför tunn plånbok … men man kan ju alltid börja spara … 🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-20 22:27
#20

#18 Aj då. Det får jag medge att jag inte hade tänkt alltför mycket på! Jag får hålla ett noggrant öga på det hela, och om så behövs byta ut vinylmattan mot något mera fuktgenomsläppligt … Utrymmet är förvisso uppvärmt av såväl element som av värmepannan (i form av ett oisolerat skorstenssegment), så jag hoppas i största allmänhet kunna hålla fukten stången, men jag förstår vad du menar, och kommer som sagt hålla ordentlig koll på'at!

Varmt tack för tipset!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
flyingdragon
2017-08-20 22:41
#21

Det där kallar jag ett riktigt hobbyrum, är inte så lite avis. 😉
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Banjoman
2017-08-21 07:50
#22

#21 Mmm … inte för att det alls är något fel på resten av huset, men vi kan väl säga som så att lokalerna i fråga ganska starkt bidrog till mitt intresse för att teckna hyreskontrakt på just den här kåken … 😇

#18 & #20 Tack än en gång, Robert, för ditt hjälpsamma påpek! Efter en del funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att ta bort vinylstuven igen, och ersätta väsentliga delar av den med en vävd matta i ull av Ikeas förträffliga tillverkning. En sådan tör ju andas minst lika bra som det underliggande betonggolvet får en hoppas, och jag vill givetvis inte ens för ett ögonblick ta risken att ställa till med mögel- eller andra fuktskador.

När jag säger väsentliga delar är det alltså så att jag, som tidigare nämnts, i den delen av verksta'n planerar att sätta upp ett separat bås (därav alla Ivar ovan) för airbrush-målning. I samband med flyttstädningen av mitt gamla hobbyrum blev jag nämligen riktigt på det klara med hur jämrans mycket färgdamm AB:n genererat genom åren, och hur besvärligt (och på vissa underlag i det närmaste omöjligt) det är att få bort sådant. Visserligen har jag köpt en rejäl utsugsfläkt med partikelfilter, som jag har goda förhoppningar skall kunna ta hand om det värsta, men inte tusan törs jag för den sakens skull lita på att den verkligen avlägsnar allt sådant damm, inte!

Med andra ord behöver jag ha något på golvet i målarbåset som både håller att gå och stå på, och som eventuellt ofiltrerat färgdamm kan få lov att falla på så mycket det gitter; detta uppdrag hade vinylgolvet förstås klarat med glans, men är det en sak ett sådant inte lär kunna så är det att andas. Jag funderade först på att ersätta vinylen med nå't lite tjockare olimmat papper, men sådant är det lätt att i misshugg riva sönder. Ergo: det får bli en ullmatta! Ikea, here I come (again)! 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ROBBAN68
2017-08-21 09:36
#23

När jag planerade mitt nya hobbyrum i källaren så hade jag just det med fukten i åtanke. Så jag valde perforerade plastplattor från Jämofix som jag la på golvet. Då kommer man upp från den kalla betongen och då känns golvet mycket skönare att gå på.  Uppepå dom kan man lägga en matta tror jag, det ventilerar åt sidorna under mattan.

MVH//Robert C

Banjoman
2017-08-21 10:21
#24

#23 Man fattar, man förstår! För min del är jag inte så besvärad av eventuellt kalla golv -- jag har altid tofflor i någon form på fötterna där nere -- utan primärt ute efter att hindra eventuellt färgdamm (och det blir ganska mycket sådant när man målar fartygsskrov så som jag gör) från att nå golvet. Då jag således skulle vara tvungen att lägga en matta över i vilket fall som helst (annars torde ju perforeringen tillåta dubbelriktad trafik -- fukt upp och damm ner) verkar det enklare att bara köra med matta rakt av.

Dessutom är det ungefär 2,30 i takhöjd där i källaren, och då Ivar-gavlarna är 2,26 meter höga så har jag ingen större marginal för att lägga saker under dem … Fast de där plastplattorna är kanske inte så tjocka?

Som sagt: det blir Ikea i eftermiddag … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-21 19:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och si, det blev Ikea! Väl hemkommen därifrån rullades vinylstuven ihop, och drogs mattejpen bort från golvet …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-21 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

… varefter det ullrika nyförvärvet kunde rullas ut i vinylens ställe!

Med hem från Ikea följde även det lilla vita rullbordet, som så småningom är tänkt skola göra tjänst i målarbåset … men först måste båset byggas! 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2017-08-21 22:23
#27

Gratulerar till en synnerligen trevlig mancave. Men jag slår vad om att du kommer att vara trångbodd inom ett år. Modellbygge lyder under samma fysikaliska lagar om gaser, de expanderar tills de fyller allt tillgängligt utrymme🤔

Annons:
DIOWORK
2017-08-22 21:16
#28

Fantastiskt fint bara att gratulera! /Erik

Janne Nilsson
2017-08-22 21:27
#29

Ett hobbyrum är alltid att värdera högt. Men det där mattmönstret tycker jag får mig att se suddigt. 😎

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

petzon
2017-08-22 21:57
#30

#29 du kanske till och med blir matt😂

Banjoman
2017-08-23 09:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#27 Tusen tack skall du ha! Vi får väl se om det går så fort som på ett år -- de expansionsplaner jag har kommer kräva en hel del sparande innan de kan sättas i verket, men jag förstår förvisso precis vad du menar! 🤓

#28 Varmt tack för de vänliga orden! 🙂

#29 & #30 You ain't seen nuthin' yet! Även i går tog jag vägen förbi Ikea på vägen hem från jobbet …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-23 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

… och investerade i ytterligare ett stycke golvkamouflage med dazzle-effekt … 😉

För vad är väl ett hobbyrum utan mattmonster (eller borde jag säga monstermatta?) … ?!? 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
2017-08-23 10:22
#33

Hmm, när jag nu ser den nya mattan frågar jag mig om du har andra hobbies…………..😈

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
2017-08-23 11:53
#34

#33 Visst har jag det, men inte några matt- eller mönsterrelaterade, precis. 😇

Vad hade du i tankarna, undrar en trögtänkt Banjoman som inte fattar vinken … 🤔😟

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
ROBBAN68
2017-08-23 11:56
#35

Det där blir riktigt bra! finns det nåt skrivet om koltrampen i lådan i början av tråden? Den gillade jag skarpt!

MVH//Robert C

Janne Nilsson
2017-08-23 12:21
#36

Kanske var långsökt men jag fick psykadeliska vibbar av mönstren. 😉

Men det är ju träffande för hur olika vi är.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
2017-08-23 13:56
#37

#35 Jo, det kan man nog säga att det gör: en 41 delar lång tråd här på forumet, med första delen här, och (för den händelse du mest bara vill se det färdiga resultatet, eller av andra skäl börja läsa bakifrån) den sista här. 😎

#37 Man fattar, man förstår! Men nädå -- inga av mina intressen involverar svårare psykotropa substanser än Islay-whisky; fast jo, bevars, Eskaders grundfiller kan man ju bli lite yr i bollen av om man sitter för länge i ångorna, men jag lovar och svär att jag inte sniffat någon sådan innan jag valde mattor … 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
2017-08-23 14:28
#38

Haha, det hade jag inte tänkt på men en del av hobbyn blir ju automatiskt passivt intagande av diverse lösningsmedel. 🤦‍♂️

Tänker specifikt på Hagmans snabbspackel, jävlar vad den stinker. Använder den bara när jag har bråttom, annars blir det Humbrols.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
2017-08-24 20:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#38 Jo tack – jag har några tuber av Hagmans stålspackel, och det är inte precis doftegott, det; heller inte David's P38 – ett bilspackel som har många fantastiska egenskaper, men som (i alla fall i mitt hem) måste appliceras utomhus … 😮

I går hjälpte mig min hustru att sätta samman fyra Ivar-segment, så i kväll var det dags att börja göra i ordning tvärbjälkarna som skall hålla samman dem till ett ramverk för målarbåset.

Till detta ändamål har jag skaffat sju stycken reglar med måtten 34xx44x2400 mm …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-24 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

… varav fem stycken skall vila på hyllplan. Dessa fem höll jag tillfälligt samman med tvingar, varefter två blyertslinjer drogs tvärs över dem, en i varje ända, med precis två meters mellanrum.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-24 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Sedan borrade och sågade jag sammanlagt tio klotsar, 12x25x30 mm, efter i var och en ha borrat och försänkt två hål.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2017-08-24 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Dessa klotsar skruvades sedan fast i reglarna, precis innanför de bägge blyertsstrecken …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-24 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

… och bildade därmed distanshåll, som kommer tillåta mig att ställa upp och fästa samman hyllsegmenten exakt parallellt och med precis två meters mellanrum.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-24 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

De återstående två reglarna skall ligga på golvet, och försägs därför med motsvarande distansbitar på andra ledden.

Det hela skall naturligtvis så småningom in mot väggen, men först måste jag göra en del grejer som kräver åtkomst bakifrån, och sammanlagt skall varje hyllrad vara två meter lång, så det återstår en hel del jobb, men det gör ju inte precis något … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-26 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Vra i förmiddags på Ikea i annat  ärende, då min hustru av ren tillfällighet noterade att de på reaavdelningen hade tre stycken utställningsex av köksön Stenstorp till halva priset! 

Just den möbeln har jag gått och spanat in på sistone, men dragit mig för att köpa just på grund av priset; med 50% rabatt inkluderat i ekvationen var beslutet däremot nog så snabbt fattat …

Eftermiddagen har därför gått åt till att på denna stadiga grund bulta fast maskinparken: bandsågen, lövsågen, borrstativet, mikrosvarven och Dremelstativet, samt förstås en lampa för att få ordentlig belysning. Ett stort aber i mitt förra hobbyrum var den platsbrist som innebar att jag för att kunna plocka fram en maskin var tvungen att ställa undan en annan, så en lösning på den saken har stått ganska högt upp på önskelistan och är nu alltså funnen! 😃

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-27 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Har i dag fortsatt att bygga på det blivande målarbåset, och fått bultat på plats …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-27 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

… de fyra första tvärslåarna …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-08-27 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

… samt satt samman samtliga hyllsegment. De tre främre tvärslåarna är dock än så länge bara torrpassade.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Janne Nilsson
2017-08-27 21:52
#49

Allt utrymme du har på varsin sida, vd är tänkt med det?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
2017-08-27 22:08
#50

#49 Åtkomst till hyllplanen! ☝️

Insidan av "buren" skall nämligen kläs med transparent plast, så för att kunna använda hyllorna även som just hyllor (och inte bara som stomme) behöver man ju kunna komma åt dem från yttersidorna …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
2017-08-27 22:12
#51

Kunde inte ett plastskynke ha funkat och du hade kunna utnyttja utrymmet bättre med fler eller djupare hyllor? Fast det beror väl på hur man vill ha det?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
2017-08-27 22:33
#52

#52 Jo, det är klart att det finns fler möjliga lösningar på problemet, men de kriterier jag först och främst har utgått från är dessa:

  1. Jag målar inte bara relativt små objekt utan med jämna mellanrum även fartygsskrov som kan vara mer än en meter långa. Jag behöver därför gott om utrymme i båset för att kunna vända och vrida även på sådana.
  2. Jag är mycket angelägen om att skydda allt utanför båset mot färgdamm, och har därför valt att vara överdrivet försiktig; ett löst plastskynke tror jag inte skulle vara tillräckligt.
  3. Efter att ha haft djupare hyllor i mitt förra hobbyrum har jag med flit och avsikt valt grundare sådana den här gången; i djupa hyllor "försvinner" saker alltför lätt i bemärkelsen att de hamnar långt bak och inte längre syns utifrån.
  4. Huset är hyrt och inte vårt eget ägandes; alla strukturer av det här slaget vill jag därför ha fristående. Hade huset varit vårt hade jag utan dess vidare kunnat fästa saker och ting direkt i väggarna, och således också kunnat välja en annan båskonstruktion, men som det nu är är det smidigt med hyllorna eftersom detta med minimalt konstruktivt besvär ger tillräcklig stadga. 

Observera därtill att jag än så länge inte satt i samtliga hyllplan, utan bara de tre som behövs för att ge grundstadga. I slutändan skall varje hyllsegment ha sex eller sju hyllplan vilket ger totalt mellan 24 och 28 hyllmeter, något som med råge tör räcka för mina behov.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
2017-08-27 22:35
#53

Om det är ett hyrt hus förstår jag att du är extra nojig med färgdammet.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
2017-08-28 07:22
#54

Vilka byggytor, kan konstatera att jag är mer än lite avis på dessa utrymmen, särskilt som jag sitter vid köksbordet och har en skrubb i garderoben för mina saker, och två tur att jag inte bygger stora skepp ;)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
2017-08-28 08:11
#55

Var inte avundsjuk, några av de bästa modeller jag har sett har gjort i skrubbar, framför tv eller vid köksbordet.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
ElLobo
2017-08-30 18:05
#56

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: