Annons:
Etikettallmänt
Läst 3718 ggr
ElLobo
8/20/17, 8:13 PM

Nytt i verktygslådan, kv 3 2017 -- del 2

Tredje kvartalet fortsätter med ny del. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

2017 års tidigare trådar:

Annons:
Janne Nilsson
8/22/17, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Var ju på World Expo i Chicago i juli och fick med mig hem dessa.

En väldigt flexibel linjal att rista efter.

En ny design av hållare för sandpapper där man klistrar fast sandpappret med dubbelhäftande tejp eller lim. Verktyget gör att man kommer åt bättre på trånga ställen och där man skall punktslipa.

Och en liten sax för att komma åt att klippa på modeller eller figurer vid behov.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
8/25/17, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Köpte i dag på prov en ledbelysning, i form av en Lightbar Connect 120 från tyska Müller Licht; 19W, 1650 lumen och 4000K.

Om testet faller väl ut (vilket jag tror att det kommer göra) avser jag införskaffa en lagom mängd sådana och montera dem i taket i målarbåset jag är i färd med att bygga … 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
9/4/17, 8:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Man brukar få det man betalar för 😮..får se hur denna AB fungerar. Munstycken 0,3, 05, 08 och med pistolgrepp. Kostar endast 37 US , så ett varningens finger 🤫

bommen99
9/7/17, 5:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ytterligare en ny AB. Mest som reserv, går ngt sönder på de "riktiga" sprutorna så tar det upp till 3 veckor innan man får nya delar.

Denna tämligen billiga AB (ca 65 US) har munstycken 03, 05, 08

bommen99
9/8/17, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ett nytt "snurr"-skruvstycke. Jag har visserligen 2  st som man sätter fast mot bordsskivan, men detta kan man suga fast lite varsomhelst.. 

Problemen med de som man sätter fast i bordsskiva är att dom liksom kommer lite långt ut från arbetsbordet och naturligtvis tappar man alla småbitar som hamnar på golvet och ger förda åt mattmonstret 😮. Detta kan man som sagt placera längre in på arbetsbordet o det man tappar stannar förhoppningsvis på bordet

bommen99
9/8/17, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Glömde meddela att ovanstående kommer från Ali Express. Med i paketet kom nedanstående lilla sak som jag absolut inte beställt, kanske en gåva eller…🤔

Annons:
petzon
9/9/17, 7:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Fjädrar för att böja metallrör kom hem från Cornwall model boats nu i veckan

Dioramabyggare
9/9/17, 4:23 PM
#8

#7:  Hur fungerar sådana där rörböjare? Jag menar, hur kan en sorts spiralfjädrar böja rör av "hård motspänstig" metall? 🤔

JohanRydberg
9/9/17, 4:47 PM
#9

#8 Själva böjandet får man nog göra själv med handkraft eller något annat verktyg, men fjädern/spiralen (som sätts i röret) gör att röret fortfarande är ett rör när man böjt klart (annars tenderar det att bli ganska platt där man böjer det).

/johan

Dioramabyggare
9/9/17, 11:35 PM
#10

#9: Aha… jag antog att bockningen går till så att fjädern träs utanpå röret.

Banjoman
9/10/17, 11:01 AM
#11

#7–#10 Jag har sedan länge en uppsättning sådana, och de fungerar utmärkt vad själva böjandet beträffar; rören behåller prydligt sin rörform, så som det är tänkt.

Det enda problemet är att få av dem efteråt, när de sitter på bägge sidor om den krökta punkten! 😮 Mina har därför blivit dammsamlare mer än de kommit till nytta, men det är förstås fullt möjligt (för att inte säga sannolikt) att jag begått något elementärt fel vid handhavandet … 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
9/10/17, 12:06 PM
#12

#11. Möjligen att lite olja skulle underlätta. Jag har använt liknade då man böjer VP rör (plaströr för elkablar). De kan också fastna och lite hjälp har varit att liksom skruva dom så att dom liksom minskar i diameter.

På den tiden då dylikt inte fanns (inte oljan alltså) så fyllde man rören med sand, funkade ju tämligen bar.  Och jodå, sanden rann ut av sig själv, över hela golvet

bommen99
9/11/17, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Lite behändig pelarborr. Steglös varv. Skall leta en spännchuck, borde ju finnas.

Har också beställt ett tillbehör, men eftersom jag inte fått det ännu så kan jag ju inte nämna vad det är 🤪

Annons:
bommen99
9/12/17, 8:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lite smått från AliEx. Verktyg som man kan karva i trä med, lite olika former som förhoppningsvis gör kittet mångsidigt 🙂

bommen99
9/12/17, 8:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Bandslip har jag sneglat på länge, alltid nått man vill slipa….. Inte helt lyckat sak, bullrig och lite konstiga lösningar. Cirkelskivorna skall tydligen vara sådana med klister på baksidan, tror vi hade sådana på 70 -talet i Sverige, blir till att best fler från leverantören (förmodligen svindyra) och de jag best från annan leverantör med kardborre på baksidan får jag fundera vad jag skall göra med (tur att jag inte best en 100 pack eller fler..😮)

starhawk
9/12/17, 10:49 AM
#16

Om jag inte missminner mig så finns det karborreskiva att köpa och limma på, sen är det bara att köra med kardborreskivorna. Man behöver ju inte köpa från samma tillverkare, rätt storlek räcker så bra. Låter något oflexibelt att ha limmade skivor om man behöver sticka emellan med en annan skiva. 

Jag har en modell med betydligt smalare slipband, tack och lov har den kardborre på den runda delen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bommen99
9/12/17, 10:55 AM
#17

#16. Du har säkert helt rätt, sådana skivor lär finnas. Frågan är om de finns här…

Har mejlat säljaren, får se om han har (vill.😡.) ngn vettig lösning

bommen99
9/15/17, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#16. Hittade skivor hos Ali Express.

En låda som innehöll träbyggsatsen Bandirma damp ner. I kartongen fanns dessutom en hel del nödvändigheter, allt från Alfa Hobby i Sundsvall.

1. Ny AB från HS, 0;2

bommen99
9/15/17, 9:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

2. Sprutkopp (eller vad man nu kallar en sådan)

bommen99
9/15/17, 9:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

3. Rengöringskit till AB (tveksamt om man nu har användning för slikt..🤔

Annons:
bommen99
9/15/17, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Förstår egentligen inte varför jag köpte cement av typ gel, kanske för att fylla ut i kartongen..

bommen99
9/15/17, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Plastflaskor för färg. Jättebra pryl då jag har färgen i typ vanliga färgburkar som är omöjliga att hälla en skvätt ur. 

Har skaffat några stora sprutor med lång pip. Man suger helt enkelt upp färgen och sprutar den i plastflaskorna. Stålkulor bifogades som omrörare. Kostade ca 65 sek för 10 st om jag inte minns fel.

bommen99
9/15/17, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Miliput då. Har sett att många använder detta så varför inte prova tänkte jag

bommen99
9/15/17, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Liten vinkelhake. Faktiskt väldans liten så jag får nog best en ngt större. Men antar att denna också kommer till användniing

bommen99
9/15/17, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Packningar samt munstycke till min HS  0,4. Jag har ju dragit alldeles för hårt eller rättare sagt, packningen innanför munstycket smet iväg och för att få det tätt så har jag dragit som f…n.

bommen99
9/15/17, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Rakblandssågblad (vilket knepigt ord…). Väldans bra produkt detta o här i Thailand får man nog leta länge för att hitta, så bäst att fylla på mitt lager

bommen99
9/15/17, 10:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Superlim. Det finns mängder med olika sorters superlim (typ CA) här, alla dock likartade, men inga trögflytande som  jag saknat.

Annons:
bommen99
9/15/17, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

En Wise hamnade också på inköpslistan. Denna blir också det sista från AlfaHobby för denna gång. Kan påpeka att allt funkade klockrent

bommen99
9/15/17, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Slutligen blev det ett loklat inköp i form av lite trälim.

Jag måste också meddela att jag tycks ha fått en superledning till ifocus, uppladdningarna har tagit mindre än 10 sekunder, tokfort alltså. 😃

Alfa Hobby - Micke
9/16/17, 9:04 AM
#30

bommen99, kul att allt kom fram som det skulle, mycket roliga saker på din order :)

bommen99
9/18/17, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Nu kan jag avslöja tillbehöret till mini-pelarborrmaskinen (bild #13.) som landade i dag. Jag är lite fundersam över fastsättningsanordning för de prylar som skall sättas fast och bearbetas, antar att jag måste köpa mer bult, alt leta rätt på bruksanvisningen o läsa den…

Vrider man på rattarna så flyttar sig bordet, så jag antar att den funkar

starhawk
9/18/17, 12:18 PM
#32

#31: Har också haft funderingar att köpa ett koordinatbord men det blir för högt för dom tilltänkta arbetstyckena. Får vara tills jag eventuellt skaffar en pelarborrmaskin, kör för närvarande med "pistol"-borrmaskin i ett höj- och sänkbart stativ

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
9/20/17, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hittade två chisel som skall testas, köpte F1 & F2 till att börja med.

Stefan - Modellbyggare

Banjoman
9/20/17, 10:15 PM
#34

#33 Jag har de flesta i den serien, och har varit helnöjd med dem! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
StefanW
9/21/17, 12:07 AM
#35

#34 Det låter betryggande, då är man nog inte helt fel ute! 🙂

Stefan - Modellbyggare

Banjoman
9/21/17, 8:50 AM
#36

#35 Det beror givetvis i någon mån vad de skall vara till och vilka förväntningar du har, men jag har för min del funnit dem vara synnerligen välslipade och mycket vassa, lätta att hantera, härligt vridstyva och riktningsstabila och sammanfattningsvis mer än väl värda sitt pris.

Jag har mest använt dem till trä, och på plast borde de vara om möjligt ännu bättre.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
9/22/17, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Äntligen har hö-fläkten anlänt…..Kanske inte direkt hö-fläkt men däremot fläkt till mitt lack-skåp. Provade nyss och hujedamig vilket flås det var i denna fläkt, man kanske får surra fast målarobjekten…

Funderar på installation utomhus, straxt under vindskivorna där den kan få väsnas hur mkt den nu vill (och gör)

bommen99
9/24/17, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Kan meddela att installationen av fläkten skedde i ett huj. Områdes handy man kom förbi och 5 minuter senare satt den på väggen. Nu gäller det bara att få en övergång från 6" till 4". Fanns inte på byggvaruhus så det blir en "egen" tillverkning (besällst av områdes järnhandel/svetsfirma)

bommen99
9/24/17, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Det skall ju målas vattenlinje och denna köpte jag för ett tag sedan

bommen99
9/26/17, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag har letat länge o väl efter en "filler-Primer", alltså en lite tjockare primer. Inte helt lätt att hitta en butik som säljer färg till bilar..

I ögonvrån så jag plötsligt denna butik. Här blandar man inte enligt ngt recept på en våg eller så, man använder ögonen då man blandar och tydligen spills det lite färg också..

bommen99
9/26/17, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

i butiken fann jag det jag sökte efter

2 komp filler

Annons:
bommen99
9/26/17, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

samt 1 komp filler som skall spädas med thinner som enligt etiketten utvecklast av NASA…

bommen99
9/26/17, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

passade på att inhandla lite spackel också

bommen99
9/26/17, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

sist men inte minst, behöver ju en färgspruta med lite större munstycke.  Denna med 1,5 mm munstycke som, enligt primer-tillverkarna, skall fungera.

bommen99
9/28/17, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

1 pkt svart valnöt damp ner. Inte direkt så jag hade behov men den kom tillsammans med ngt annat. Ser bra ut och emballaget väldans bra (man kan nog få användning av de båda "plankorna")

skepparn1
9/29/17, 4:28 PM
#46

En undring: Till alla som presenterar nytt i verktygslådan: varför inte ange inköpsställe och ev prisindikation? Informationen skulle då vara andra till hjälp.

Banjoman
9/29/17, 7:19 PM
#47

#46 Jag brukar, när det är relevant, försöka nämna och/eller länka till inköpsställe och vara; på så vis kan den intresserade själv se vad grejen i fråga kostar där jag köpt den. Undantaget är när jag köpt något över disk, i hobby- eller järnaffär, här i Belgien, eftersom jag antar att det är ganska irrelevant för någon i Sverige (dvs. de flesta på forumet) vilket sortiment som står att finna i belgiska butiker …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
9/30/17, 10:52 AM
#48

#46. Som Banjoman, jag försöker nämna pris o inköpsställe men glömmer detta ibland. Bra påminnelse skepparn1.

Annons:
bommen99
9/30/17, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Nu är fläkten installerad. Absolut inte den snyggaste installationen må jag medge. Att fönsterrutan "gick sönder" är ju lite beklagligt. Den observante ser att jag inte anslutit några rör till utblåset, men det kommer ett antal meter blåa plaströr dit så småningom och till grannens stora förtjusning antar jag..

(möjligen eller sannolikt målar jag rören röda)

Upp till toppen
Annons: