Annons:
Etikettallmänt
Läst 1152 ggr
MarkusN
2017-08-08 21:13

Ny bygghörna!

Hej på er! Jag har börjat piggna till efter (är det?) ett års byggdvala?
Som nystart har jag fixat till bygghörnan. Tänkte passa på att visa "Projekt Bygghörna" som nu är klart. 

Målet: funktionellt, kompakt och "smälta in" i hemmet (har ingen källare eller dylikt). Vad ni ser här nedan är Ikeagarderoben PAX som har byggbar och flexibel inredning och kostar inte en förmögenhet. 

Har bara gjort en modifikation och det är att ha sågat på ett hyllplan för att minska djupet på den. Ja, och satt in LED-spots som som arbetslampor. Nöjd! 

Nu ska jag bara börja producera något också… ehumm… 

Annons:
MarkusN
2017-08-08 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här ser det ut i sin helhet. Notera att det även finns plats att ställa in/undan pallen, när det verkligen ska städas undan. Ska också säga att det som Ikea kallar "avdelare" (det som är själva arbetsytan och det grova "benet" i mitten är det som gör det tillräckligt stabilt, t o m väldigt stabilt, håller att sitta på. Men utan denna avdelare med stöd, så skulle det nog inte funka. Ett vanligt hyllplan nog bli lite för klent för syftet.

MarkusN
2017-08-08 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Utdragbara hyllplan med filtmattor och "avdelarkryss" hoppas jag ska hålla färgburkar och små hjälpmedel och verktyg i någorlunda ordning.

MarkusN
2017-08-08 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lite närmare. Jag kommer fortfarande att få lyfta på flaskorna och läsa efter sökt färg, mer utvecklat system har jag inte lyckats med, annat än en grovsortering på basfärgerna.

MarkusN
2017-08-08 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

"Dragit in" el genom att såga upp en liten lucka i baksidan. En lampkrok visade sig passa fint i de förborrade hålen och håller dosan ur vägen.

MarkusN
2017-08-08 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Borta! ;-)

petzon
2017-08-08 21:23
#6

Välkommen tillbaka från dvalan, ibland behöver man en time out för att hitta byggenerign igen. Tjusig bygghörna, snyggt ihopknåpat

Annons:
Janne Nilsson
2017-08-08 22:31
#7

Alla sätt är bra utom dom dåliga. Min erfarenhet är att oavsett hur mycket yta man har, så belamrar man den.  I alla fall gör jag det.

Hoppas det blir mer byggt nu.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

bommen99
2017-08-09 03:17
#8

Får hålla med Janne i ovanstående, inte klokt vad man samlar på sig om man har stora ytor..

#4. Nyfiken på skruvstycket, vart har du köpt det?

MarkusN
2017-08-09 09:37
#9

#6 Tack Petzon! Jag ska nystarta med ett träbygge tänker jag 👍

#7 sant Janne! Tar jag samma foton om ett år ser det nog inte så välordnat och luftigt ut 😇

#8 Det är ett sådan här: https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=803820&refKey=pCjcMwran Jag har det som "kölklämma" när jag bygger träfartyg. Håller skrovet stabilt på plats och kulleden låter mig vinkla fram och tillbaka för bästa åtkomst i takt med att plankorna kommer på plats. Sugkopp i botten för extra fäste, men har inte behövt det.  Upplever den som stabil,  rejäl och ordentligt byggd, funkar utmärkt, mycket nöjd!

wooderson
2017-08-09 12:16
#10

Mycket snyggt projekt, innovativt och vältänkt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
2017-08-09 12:47
#11

Kan du inte hänga saker som typ verktyg på dörrarnas insida?
Pappersklämma för byggbeskrivning?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2017-08-09 12:58
#12

Wow! Mycket smart och snyggt gjort Markus:) Kul att du är tillbaka, har saknat dig! /Erik

MarkusN
2017-08-09 13:01
#13

#11 Jo, tänkt lite i de banorna också, men ska "provköra" lite nu, innan jag fixar vidare. I Fb-gruppen Modellbygge är det en som snickrat ett färgställ att hänga just på insidan av dörren, ger ju mycket bättre översikt än som jag har det nu. 

Hur hantera ritningar är inte heller beprövat, men jag misstänker att den gröna kistan blir ritningsbord till en början. I alla fall till nästa projekt som är Mamolis Il Leudo. Mamoli skickar ju med ritningar i motsvarande skala (1:32) så det blir rätt stora ark, för stora för dörren.

Annons:
MarkusN
2017-08-09 13:03
#14

#12 Tackar Erik! Ja det är härligt när byggnerverna börjar rycka! 😃

ROBBAN68
2017-08-09 19:19
#15

Ett jättefint byggskåp som är helt perfekt när man har begränsat med utrymme! Tummen upp! När jag var gift så fick jag en garderob tilldelad för mitt byggande, och det var helt odugligt för det blev ju som en bastu därinne efter en stund! Denna lösning är mycket bättre.

Det där med att komma igång igen känner jag igen och det är en mycket angenäm känsla!

MVH//Robban C

Upp till toppen
Annons: