Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 842 ggr
ubjs
2017-08-08 13:08

Hur lacka däcket till Billing boats Norden?

Tänkte göra däcket med svarta papplister och  betsa plankorna med sånt där pulver som man blandar ut med vatten. Tänker att jag betsar först och sedan limmar plank och papplister. Men vad ska jag lacka det hela med utan att det påverkar bets och papp?

Mvh UB

Annons:
petzon
2017-08-08 21:22
#1

Jag föreslår att du blandar pulverbetsen som spritbets: hälften vatten och hälften T-röd då torkar den mycket snabbare, det kan ta lång tid för allt vatten att gå ur virket annars. Låt ändå betsen torka minst en vecka innan du lackar för att undvika slöjor i lacken p.g.a. kvarvarande fukt. Lacka med en lösningsmedelsbaserad lack så påverkar lacken inte bets eller papp. Lacka snabbt och gno inte fram och tillbaka för då kan betspigment lossna och komma ut i lacken. Lacka flera gånger med lätt mellanslipning med riktigt fint sandpapper typ 320 eller 400 korn. Alla modellbyggare har sin favoritlack men min är ZAR ultra som finns att köpa i färghandlen och Bauhaus, egentligen en golvlack men den är underbar att lakca med då den flyter ut bra, inte ger några penselränder och ger en stenhård tålig yta, dessutom torkar den på två timmar.

Upp till toppen
Annons: