Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2100 ggr
HasseGustafsson
2017-08-02 23:28

H&S Ultra

Alltså den här AB'n jag spontanköpte på Jula för 350 spänn fungerar ju exakt så bra som man kunde förvänta sig. Jag behöver en bättre men vill inte, och kan inte lägga flera tusen. Jag ser att en H&S Ultra inte kostar mer än runt en 800-ing. Är det ett bra köp?

Annons:
DIOWORK
2017-08-03 00:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har köpt 3 airbrushsprutor hittills. 1- Typ Jula 200:- Använd en gång sedan papperskorgen. 200 åt skogen. 2- Tamiya 800:- på eBay. Tänkte som du, 800 får räcka. Använde denna 10 gånger, jag vet inte, av någon anledning var jag inte nöjd. Nålen böjde sig vid rengöring, fick en känsla av att 800 inte var tillräckligt för en vettig spruta. 3- Iwata 2000:- som bilden visar. Har haft denna i 2 år nu och är nöjd. Hade jag köpt denna från början hade jag sparat 1000 spänn. Finns en risk att du går samma väg. Man får vad man betalar för gällde i mitt fall. Jag är inget proffs, vill bara dela med mig av min erfarenhet. OBS jag drabbas av att färgen klumpar sig ibland även med Iwatasprutan, vilket ger förödande effekt på målningen. Men detta beror vad jag tror på att jag inte lyckats blanda till färg kontra utspädande vätska korrekt!?? /Erik

bommen99
2017-08-03 03:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1. Alldeles rätt Erik, man får vad man betalar för. Jag har också köpt några AB från bl.a. Aliexpress. De fungerar nu som blås-munstycke, små och med möjlighet att reglera trycket, men att måla med var det urusla.  Nålarna är bra till att peta med o.s.v.

Nu använder jag 2 sprutor. H&S infinity 0,3 samt En större Iwata, 0,4 eller 0,5. (går åt färg till Titanics skrov kan jag meddela)Dessa två kompletterar varandra bra. Tillsammans kostar de en hel del 6-7 tusingar, men är värda vartenda öre

Betr klumpar då. Jag är ingen expert på AB, långt därifrån. Har dock lackat "en o annan bil" i mina dar. Vid billackering kan man mer eller mindre ösa på färg (nåja) Fick lära mig att detta absolut inte gäller AB, mer noga hur man ställer in alla parametrar som lufttryck, hur man spätt, avstånd till objekt samt hur mkt färg man sprutar på. Alla dessa (o kanske tusen till…) skall liksom falla rätt. Tror att du skall späda mer och kanske sänka trycket, men det är ju vad jag tror.😃

ps. väldans vad alla saker man har blir smutsiga då man fotar dom.😮

HasseGustafsson
2017-08-03 10:23
#3

Ok, I hear you… 👍

Jag har tittat vidare då och funderar på HS Evolution eller Infinity. Men det här med nålstorleken…där blir jag bara förvirrad.

Hur ska jag tänka?
Hur grov behöver jag ?
Och varför behöver jag just den grovleken?

bommen99
2017-08-03 11:28
#4

Din fråga skulle kunna vara väldigt enkel att besvara med orden "beror på vad du skall måla"  

På större ytor, som t.ex. min Titanic, skall man nog avstå sprutor med alltför små nålar (mindre än 0,2) där är kanske 0,3 till 0,5 lämpligast.  

Jag tror att en bra "all around" AB ligger mellan 0,3 till 0,4 mm. Man kan ju måla pyttesaker med en 0,4 nål (men det yr omkring mer färgdamm) och stora saker med en 0,2 nål (det blir jobbigt i längden). Det handlar inte enbart om verktyget, har man en bra "känsla" och övar och övar så blir det bra.

Du kan ju köpa en AB som har fler alternativa nålar, kanske 0,25 och 0,40 eller…?

Falken70
2017-08-03 12:01
#5

Kan tipsa ok H&S Evolution. Har deras "Two in One" med både 0,15 och 0,4mm nål/munstycke. Mycket bra spruta.
Använder sällan 0,4-munstycket, bara till riktigt stora ytor eller tjock färg.

http://www.harder-airbrush.eu/en/evolution-108.html#evolutionsilverline

HasseGustafsson
2017-08-03 22:53
#6

Har kollat runt en del och velar mellan två: Evolution CR Plus 0.2 eller Evolution Silverline fPc Two-In-One Vad säger församlingen?

Annons:
JaguarMkVII
2017-08-03 23:54
#7

#6: Jag kör Evolution Silverline och den är underbar att jobba med.

denstore
2017-08-04 13:14
#8

@ #1 Vilken Tamiya var det? Jag har ett par, och tycker de är trevliga att arbeta med.

Bamseplaster
2017-08-04 16:26
#9

Evolution CR plus har PTFE packningar som gör den helt okänslig mot lacknaftabaserade färger. Även trippel nålpackning.

Evolution two in one ger dig två uppsättningar nål,nozzle och aircap. Dock packningar av gummimaterial som eventuellt kan ge besvär vid användning av lacknaftabaserad färg. Du kan om du vill köpa till PTFE packningar och uppgradera sprutan.

Likväl som du kan köpa till en nålsats till Evo CR plus. Skulle dock rekommendera att spara och köpa Evo CR plus two in one 0.2 o 0.4. 

0.2  nålen är en ganska allround storlek som du kan spruta mycket med. Som tidigare sagts större ytor och viss primer och klarlack funkar bättre med 0.4 nålen.

petzon
2017-08-04 22:18
#10

Jag köpte mig en Silverline fPC 2-in-1 tidigare i veckan, har bara använt den två gånger hittills och jag är inte speciellt erfaren inom AB, men jag måste säga att jag älskar den. Helt annan känsla än min tidigare Iwata Neo. Dessutom är det PTFE packningar i den.

denstore
2017-08-04 23:48
#11

Jag skulle rekommendera att trådskaparen känner på några olika airbrushar innan han handlar. Visst, de flesta av de kända populära märkena fungerar tillfredställande, men det skiljer dem åt ör oftast hur de ligger i handen, och hur väl de passar uppgiften. Få, om någon airbrush är bra på smått pilleri och samtidigt bra på stora ytor. Det handlar inte bara om nål och munstycke, utan om hela airbrushens utformning. Personligen håller jag mig till mina gamla Olympos, men efter dem sätter jag Iwata. Antagligen för att de är väldigt lika. Jag har haft tre fyra olika H&S, och gillade ingen av dem. Jag kommmer helt enkelt inte överens med avtrycket.

HasseGustafsson
2017-08-05 12:09
#12

#11 Det skulle trådskaparen gärna göra men eftersom han bor i en sån del av landet där butiksutbudet som tillhandahåller airbrush är obefintligt så har han inte den lyxen. 😉

HasseGustafsson
2017-08-05 12:12
#13

Det pratas mycket om "stora ytor" där 0.4 skulle vara till fördel över 0.2, kan nån definiera "stora ytor"?

Annons:
wooderson
2017-08-05 13:41
#14

Jag har en hs infinity 2 nåls varianten, och ju mer jag lär mig av den desto mer använder jag den lilla nålen, främst 1:35 pansar och det ger täckande och bra resultat, den större nålen har en tendens att överflöda modellen med färg, (vilket iofs kan vara ett handhavandefel)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

bommen99
2017-08-05 14:28
#15

#13. Min erfarenhet då det gäller AB sträcker sig bara något år tillbaka, däremot har jag hällt färg över ett antal 1:1 fordon (med varierande resultat naturligtvis) 

Bra fråga "vad är stora ytor" , återigen då, min Titanic, 2 meter lång, är inte optimalt för 0,2, MEN.. det går ju att måla med 0,2  om än med mer tid och stelt avtryckarfinger, samt enligt mig, risken för sämre resultat.

Samma sak torde gälla om man målar "pyttesaker" med 0,4, visst, det går men möjligen med mer färgdamm, mer färgåtgång  och absolut mer och noggrannare maskering. 

Beträffande prova på  som #11. anger, vart får man prova olika AB undrar jag också? I mitt fall, i Thailand, är det helt omöjligt att få prova ngt överhuvudtaget, därför har det blivit många "onödiga" köp, d.v.s billiga produkter som man får kassera eller placera som någon hyllvärmare. 

Mitt råd, utifrån de misstag jag gjort då det gäller inköp av AB samt kompressor, köp inte det billigaste. Enligt min åsikt är  2 -i ett  en vettig och prisvärd lösning som man förmodligen har stor nytta av oavsett vad man nu tänkt bygga

Jag skulle vilja tillägga att oavsett vilket AB man köper så är dom så jäkla snyggt designade att man tror att det är en toppenprodukt….😟

håkan

HasseGustafsson
2017-08-07 12:46
#16

Tack för alla tips och tankar! Det slutade med att jag tänkte att om jag ska hålla på med det här så är det väl bättre att ha grejer som funkar. Beställde H&S Infinity CRplus Two-In-One… Blev dyrt som satan men jag tänker att det är värt det i längden… 🙂

bommen99
2017-08-07 13:19
#17

Väldans bra beslut alltså!!.  👍Den här tråden påminner mig om att jag skall köpa mindre nål/munstycke samt alla packningar till min HS . Vem/vilka säljer dessa i Sverige??

//håkan

Bamseplaster
2017-08-07 13:32
#18

#17 Mamoco säljer och har rätt mycket i lager. Men han verkar ha problem med att få ut leveranser just nu enligt Facebookgruppen modellbygge, många som väntar på leverans. Sen finns Alfahobby som har jättesnabb leverans av det som finns på lager. Det är dom jag använt. Finns många fler bla Hobbyland, Modellhuset Liden.

Bamseplaster
2017-08-07 13:35
#19

#16 Grattis till ett bra köp, du kommer att bli nöjd. Är det nåt du funderar på gällande Infinityn så fråga bara.

[Hayabusa]
2017-08-07 13:57
#20

#17 & #18 Angående Mamoco - dra iväg ett mail till Magnus innan du beställer, det är mitt tips:

m@mamoco.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: