Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3194 ggr
Högdèn
8/1/17, 7:40 PM

Vilken modell?

Hej. Jag tänkte jag skulle bygga en båt. Jag funderar mellan att bygga Bohuslän eller bluenose. Jag vill ha en bra beskrivning och en korrekta modell. Vilket fabrikat ska man välja? Bluenose finns ju i många. Hoppas ni kan hjälpa mig. Så kanske ni kan få se bilder till vintern ;) Mattias

Annons:
bommen99
8/2/17, 4:12 AM
#1

Hej Mattias. 

Bohuslän (som för övrigt ligger obyggd i en kartong hos mig) är väldans fin. Jag kollade byggbeskrivningarna nyss och de är väldigt tydliga. Till o med en ritning i skala 1:1 finns. Ritningarna låg i lösbladssystem vilket underlättar kopiering (rekommenderas) så att man har en "kluddkopia. 

Bluenose vet jag inte mkt om utom att Billing Boats säljer den. BB är absolut inte kända för att ha bra ritningar, så om valet är mellan Bohuslän och Bluenose så vinner Bohuslän med häst.. flåt, båtlängder

Lycka till med bygget, oavsett vilket

//håkan

Högdèn
8/2/17, 2:18 PM
#2

Tack för svart. den blue nose jag har kollat på kommer inte från BB utan Model Expo.

Har någon här byggt något från dom?? 

http://modelexpo-online.com/model-shipways-bluenose-canadian-schooner-1-64-scl

MarkusN
8/3/17, 11:12 AM
#3

Hej! 

Jag har inte byggt något av Model Shipways, bara av Bluejacket Shipways som är en annan amerikansk tillverkare. 

Så med liten byggerfarenhet av dem, men med mycket lästa byggtrådar och diskussioner under bältet så vågar jag mig på en generalisering: Byggsatser från dessa två tillverkare  kännetecknas av att de är mycket trogna sina original.

Du hittar i inga "hitte på modeller" i deras sortiment,  som hos vissa  europeiska tillverkare fabricerar ihop med falsk historik (Corels Neptune, som ett exempel) Det känns nästan som att om det inte finns goda originalritningar så gör jänkarna inte modeller av dem :-) 

Summa summarum; vill du ha en korrekt modell av Bluenose så är det Model Shipways du bör välja. Bluejacket har inte Bluenose, men en hel del andra fina skonare: http://www.bluejacketinc.com/ 

Vill du inte handla från andra sidan jordklotet, så finns det en ansedd och pålitlig brittisk firma med Model Shipways sortiment: http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/model_shipways.html

Samtidigt ska jag säga att jag tror att Bluenose II från Artesania Latina kan vara ett mycket trevligt projekt att pyssla med. Men dels är det en modell av den moderna replikan av Bluenose (därav "II) och notera även propellrarna :-) Plus att detaljeringen nog är aningen förenklad och respekten för skalenlighet kanske inte inte alltid är 100%. AL:s bygghandledning är också bildrik och enkel att förstå, men de skickar sällan med riktiga ritningar.  Det är ju mycket tycke och smak i hur man vill ha det.  

Hoppas jag svarade på något i alla fall :-)

Högdèn
8/3/17, 7:01 PM
#4

Hej Markus Tack för tipset angående Artesania Latina. Jätte fin modell. Nu har du satt griller i huvet på mig ;) Hittade ritningar och beskrivning på nätet och de såg också bra ut. Ni har inte tips på bra verktyg. Är rädd att de verktyg jag har är mer för att bygga en riktig båt…

Banjoman
8/4/17, 7:51 AM
#5

Hej Mattias!

Frågan du ställer om verktyg för träbåtsmodellbygge har förstås varit uppe tidigare -- du hittar en del matnyttig information i den här tråden: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/513ce1fdce12c43f19008ea1-orolig-nyborjare

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Högdèn
8/4/17, 7:43 PM
#6

Är det någon här som har någon erfarenhet av Artesania Latina? Lutar att det kan bli en sådan.

Annons:
MarkusN
8/5/17, 10:05 AM
#7

Artesania tycker jag personligen är svåra att "bedöma". Å ena sidan får du väldigt mycket för pengarna. Å andra sidan får du vad du betalar för.

och vad tusan menar jag med det? Ja för att inlägget inte ska bli en kilometer långt, så provar jag en +/-lista, baserat på mina erfarenheter:

+ du får mycket delar laserskurna och behöver inte ha en hel verkstad för att få till delar.

+ du får rikligt med material med.

+ du får en enkel men tydlig byggbeskrivning med mycket bilder.

+ konstruktionen av modellen är också enkel, utan allt för komplicerade moment.

+ det medföjler färdigsydda segel. Skalenligheten är katastrof, men jag personligen måste erkänna att de ändå blir rätt charmiga på modellen :-)

- du får vara noga med inpassning av de laserskurna delarna. Ordet laser ger intryck av mikrometerprecision av delarna, så är inte alltid fallet. 

- det är oftast tunn och hård plywood som är laserskuren, den kan vara svårjobbad om delen ska böjas mycket runt skrovet ( tror inte det är aktuellt med Bluenose).

- skalenligheten är inte alltid den bästa. (men slutresultatet blir ändå tillfredsställande för ögat, nämner detta då du poängterade "korrekt").

- ett sätt för Artesania att hålla så låga priser är att tillverka delar att användas med flera olika modeller; tex livbåtar, lanternor, mastkorgar, kanoner, dekorationer, ankarspel etc. Så här kan det göras avsteg från utrustningen på originalet, då de kanske inte gör alla delar specifika för just Bluenose, utan de lägger med andra livbåtar, lanternor eller något (obs! bara ett illustrativt exempel, vet inte om det faktiskt är så i Bluenose fall).

 Så ja, Model Shipways är nog mer historisk korrekt i detaljerna. Men jag tror att det på något sätt också går igen konstruktion och byggritningar. MS kräver nog helt enkelt lite mer av dig som byggare, framförallt i att kunna tolka och omsätta ritningar i praktiken och att tillverka mindre delar och detaljer själv (även om de så klart lägger med trämaterial i lådan).

Sen är det viktigt att tänka på att vad som är "svårt" är individuellt. Det är därför jag väljer orden "kräver mer", för det handlar till väldigt stor del om tålamod. Tålamod att ta sig tiden att kolla igenom allt, sätta sig in i, förstå, och tänka några steg fram i byggprocessen. 

Inte ens regalskeppet Wasa är egentligen "svårare" än Bluenose  att bygga, det handlar till stora delar just bara om tålamod och tid… och det mentala i att tycka att ett arbetsmoment som upprepas 98 gånger är givande. ;-) 

Så, med allt detta rabblande under bältet - ta den som du spontant känner att, "ja det upplägget funkar bättre för mig  och min byggstil".

Hjälpsamt, eller hur? 😃🤪🤔🤐😉

MarkusN
8/5/17, 10:16 AM
#8

Här får du förresten en bra titt in i lådan på AL:s Bluenose II https://www.youtube.com/watch?v=MnvwsWPgIS4 där han visar upp både material och bläddrar i instruktionerna. 

och här en bildserie som visar AL:s Bluenose ta form https://www.youtube.com/watch?v=nq1o8EiUbL4 

Högdèn
8/5/17, 2:36 PM
#9

Tack Markus för ett jätte bra svar. Sorry att jag ställer massa duma frågor. Men det är min första trämodell. Och vil ju inte att det ska bli min sista. Tålamod är nått jag har gött om. Hur är det med kvaliten på annat trä typ balsa och ädelträ? Kan de vara ide att köpa annat virke? Hur är det med rigg trådar? Finns det bättre eller sämre? Som håller i många år? Och vilket lim ska man ha??

bommen99
8/5/17, 2:52 PM
#10

Hej igen Mattias.

Jag har kört med vanligt CA-lim samt vanligt vitt  trälim av massa olika fabrikat då jag bordlägger. CA har ju fördelen att det går fort, men ibland för fort..

Trälim finns otaliga varianter av, vanligt hederligt trälim (helst utomhusbruk) duger bra.

I regel så är trävirket som följer med byggsatserna bra, men att att lite extra virke hemma är ju inte fel. Jag tycker att dimensionerna 1x 2 till 1x4 mm är väldans gångbara och lind är helt ok. Ädelträ kan man ju fuska med genom att lasera eller måla…

Många här på forumet skulle förvåna sig över mina eventuella råd beträffande rigg tråd, jag är absolut den sämste att rigga o hålla på med segel o allt därtill (men jag försöker lära mig), så råd bet tråd får du inte av mig

MarkusN
8/5/17, 8:51 PM
#11

#9 Tack, kul att få hjälpa till :-)

Du ska inte behöva vara orolig för virket i något av fallet. Det enda jag kan tänka mig kan vara virke till däcken. Oftast limmar du 0,5 mm tunna lister ovanpå ett plywooddäck  och ibland följder det med (i mitt tycke) lite väl breda och "trådiga" lister. "Trådigheten" kan du ofta råda bot på när du sandpapprar efteråt. Men gör man som jag, simulerar nåtning med en svart tuschpenna längs listernas kanter, så behövs skarpa kantlister. 

Extra trä kan vara bra att ha, men inget du ska känna att du måste köpa till. Dimensionerna Bommen nämner är ändå bra att ha. Rätt vad det är så faller andan på att detaljera ett skylight, en lucka eller liknade lite extra :-)

Precis som Bommen så använder jag trälim och CA-lim. Det täcker 99,5 % av behoven. En enda gång har jag haft behov av epoxy och få var det för att limma stora tunga vitmetalldelar mot skrovet.

Riggtråd! Där satte du faktiskt fingret på en av AL:s svagheter. Den kan ibland vara lite fransig och luddig. Och eftersom du totalt sett ska upp med flera meter i masterna så kan ful tråd sänka intrycket rejält.  

Vet inte hur det är med Bluenose, så gör inget förrän du har öppnat lådan ock kollat, så att säga. Men om du tycker tråden är ful har du två alternativ;
1) Testa att dra tråden genom hårdvax, det kan göra underverk.
2) Köp tråd från annan tillverkare (Amati, Corel, Caldercraft mfl har alla fin tråd).

petzon
8/5/17, 9:22 PM
#12

Kvaliteten på trävirket kan variera en hel del mellan olika byggsatser, till och med inom samma tillverkare. jag har fått virke som varit krokigt , men det gick den gången att rätta till genom att blötlägga det och spänna upp det rakt medans det torkade. Vissa tillverkare envisas med att använda abbachi (obechi) som modellvirke och det är hopplöst att jobba med, grovporigt och fult.  Generellt sett tycker jag att kvaliteten på  materialet i byggsatserna har försämrats under senare år, ofta saknas det dessutom material eller detaljer i byggsatserna. Jag har reklamerat byggsatser från Amati, Vorel och Billing Boats p.g.a. fel/saknat materil/detaljer.

Jag är inte vidare förtjust i standard trälim typ Cascol till modellbyggen eftersom det torkar långsamt och är i stort sett omöjligt att slipa. Jag är mer förtjust i de trälim som kallas aliphatic resin, lite dyrare, men det går inte åt så mycket till en modell.

Högdèn
8/7/17, 8:46 PM
#13

För kännedom så är den besälld nu. Jag hoppas att kunna visa upp något närmare vintern. Skulle också passa på att tacka för all hjälp. (Kommer nog att komma med mera dumma frågor ;) Mattias

Annons:
MarkusN
8/8/17, 10:52 AM
#14

👍

bommen99
8/8/17, 11:08 AM
#15

Som någon klok lär ha sagt, "de enda dumma frågorna är de som aldrig ställts" så vi ser fram emot frågor och bilder..👋

//håkan

Inghans42
8/15/17, 8:45 PM
#16

Köp alla fabrikat men undvik Atlas modell, Turk modell köpte Bohuslän de är mycket dåligt trä och ingen ritning i fullskalla kastade den när ja kom halvvägs… kan rek. Billing Buats ,Amati där finns flera med träskrov sen har du flera med plast skov eller glasfiber skrov …bygger f.n Bohuslän B B modell fick ja av bekant     den såldes i affären på 70,80 talet där fick man lövsåga ut alla spant , detaljer …riktigt modellbygge m, a, o,…

Upp till toppen
Annons: