Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2467 ggr
AChristian
2017-07-04 10:55

Biltema sprayprimer

Hej! På Biltema´s sprayburkar står det att sprayprimern endast får användas tillsammans med deras hobbyfärger. Jag vill kanske måla med någon annat, skall det inte kunna gå? Vad händer, exploderar t.ex. modellen 😭eller vill Biltema att man håller sig till deras färger? Misstänker att det är det sista som gäller😂. Har en burk av deras primer som jag vill använda, men bara Humbrol och Tamiya´s färger.

Annons:
mangemani4
2017-07-04 11:41
#1

det är bara ett trick för att tjäna mer pengar;)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Janne Nilsson
2017-07-04 16:20
#2

Det är nog menat att man tar andra färger på egen risk då det är vårt att veta hur alla andra sorters färger och märken reagerar med deras primer.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
2017-07-05 07:50
#3

Primer är sällan nåt problem det är värre om du sprayar nåt på ett färgskikt, då kan det eventuellt hända nåt men en primer är ju avsedd att ge ett bra grundskikt att måla på. Jag har aldrig haft nåt problem med en primer däremot var det inte roligt när jag sprayade mattlack på en modell som var målad med White Ensign Models färg, den reste sig 🤪det tog ett antal slipningar och omlackningar innan jag fick ordning på det eländet. 

Om du är osäker så är det ju bara att testa på någon skrotbit, kör på primern och testa med några av dina Humbrol och Tamiya.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

AChristian
2017-07-07 12:03
#4

#3 Jo men visst , det har jag tänkt göra. Men ville ändå höra mig för och tror mycket på #1

Tack för svar!

Janne Nilsson
2017-07-07 14:19
#5

Sen är det också en fråga om hur snabbt man skall på med nästa lager färg. Ju kortare tid primern har fått torka, desto större risk att den reagerar med påföljande färglager,

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: