Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1431 ggr
HasseGustafsson
2017-06-26 09:54

Vallejo klarlack

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sprutar ni Vallejos klarlack som den är eller behöver den tunnas ut? Samma fråga även för deras primer… Mvh, AB-rookien :)

Annons:
PAK43
2017-06-26 15:49
#1

Jag testade att spruta Vallejo i ungefär 5 minuter, sen rengjorde jag sprutan i 5 dagar. ALDRIG MER! :P

HasseGustafsson
2017-06-26 15:55
#2

#1 Jaså. Hittills har jag testat Model Air utan problem och Model Color skapligt även om jag haft svårt att hitta rätt blandningsproportioner. Sprutan gjorde jag rent på 5 minuter, men det kan ju vara olika det där. :)

PAK43
2017-06-26 20:05
#3

Ja, stalltipset verkar vara att bara köra Vallejo om man ska köra Vallejo, den kan reagera illa med annat bös i sprutan. Gör tyvärr inlägg som inte alls svarar på din fråga, ber om ursäkt för det 🙂

Jolly Roger
2017-06-26 20:13
#4

Brukar förtunna 50/50 med vallejo lack. Klarlacken har jag tyvärr inte fått så bra resultat med dock. Blir inte så glansig yta trots justeringar av lufttryck och avstånd. Har kanske haft lite dåligt tålamod dock. Har dock hört att det kan vara bra att lägga ett ganska tunt lager som grund och sedan bygga på det lite mer generöst successivt. Lite flow improver kan hjälpa om den torkar i ab eller torkar i luften på väg till modellen. Mattlacken har jag bra erfarenhet av men viktigt att lägga väldigt tunna lager för att inte få "frostig" yta. Primern kör jag direkt ur flaskan på lite högre psi, kring 20-22. Vallejos primer kan vara lite svår att slipa då den tenderar att rullas upp och släppa från modellen. Blir bättre ju längre den får torka men har lett till att jag gått över till ump primer (stynylrez). Ska man inte slipa så är det dock inget fel med vallejos primer (enligt mig). Blev lite långt, sorry!

wooderson
2017-06-26 20:23
#5

Primern brukar jag bara skaka och hälla i sprutan, höjer trycket till typ 3-4bar och sen bara köra är nästan aldrig några problem. Valejos färger brukar ja ha i lite flowinprover och då går det skapligt även om det inte är den mest lättarbetade färgen. Vad gäller lacken har jag bara provat den en gång och då gick det dåligt, så jag har inte använt den mer

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

HasseGustafsson
2017-06-26 23:16
#6

#3 Ingen fara. All erfarenhet tas emot! :) #4, #5 Mm, har läst att deras klarlack kan vara knepig, därför frågan. Nu är det jag har hemma så tills vidare får det bli den. Vad gäller primer körde jag på 20-25 psi nånting, 3-4 bar borde nästan blåsa iväg modellen? :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: