Annons:
Etikettfordon
Läst 3399 ggr
AlexanderW
5/24/17, 10:50 AM

Fujimi BMW Z4 GT3 1/24

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan,

Här kommer ni kunna följa ett modellbyggande av en BMW Z4 GT3 2014 i skala 1/24.

Byggsatsen är inköpt via Amazon butik (Toy Shop Japan Hobbyone)

Har köpt till bälten och diorama via scale production.

Färger och lite byggmaterial inväntas för stunden men under tiden har jag kunnat putsa på bitarna och monterat ihop bakvinge och även kaross delar. Störtbågen har monterats ihop och test monterats i kupén.

Jag har även att förberett 6 punkts bältet. Väldigt positiv upplevelse av de bältena som jag hade köpt via scale production vilket jag rekommenderar.

Byggsatsen är väldigt enkel vilket öppnar om man vill mer detalj arbete på eget initiativ. Finns en hel del dekal ark som man kan köpa i efterhand samt foto etsade kit.

+

  • Bra gjutna delar.

  • Bra plastkvalitet.

  • Färdiga tejp mallar till fönster.

-

  • Mindre detalj nivå på bromsskivor.

  • Ingen motor.

Det jag kommer att försöka på i detta bygge är att lägga ner tid på detaljer. Jag kommer tillverka egna luftkanaler och dra sladdar/ rör i  kupén.

Annons:
[Tunnan]
5/24/17, 12:26 PM
#1

Lycka till. Ska blir intressant att följa.

wooderson
5/24/17, 1:10 PM
#2

coolt, ska bli spännande att följa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

AlexanderW
5/24/17, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Monterat kaross delar

AlexanderW
5/24/17, 5:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kaross ovanifrån

AlexanderW
5/24/17, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Karossen underifrån. Monterat på luft utsläppen.

AlexanderW
5/24/17, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sexpunkts bälten. Notera att remmarna inte är foto etsade delar utan av ett tyg. Var mycket enklare att arbeta med än foto etsade remmar. Rekommenderas.

Annons:
AlexanderW
5/24/17, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sexpunkts bälten. Notera att remmarna inte är foto etsade delar utan av ett tyg. Var mycket enklare att arbeta med än foto etsade remmar. Rekommenderas.

AlexanderW
5/24/17, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bild på bältes kit som jag köpte via scale production.

AlexanderW
5/24/17, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bra kit att  ha

AlexanderW
5/24/17, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Störtbåge

AlexanderW
5/24/17, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bakvinge.

AlexanderW
5/24/17, 5:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bra att det finns färdig mall när man ska måla glasrutorna ett plus från Fujimi! 

Det lilla dekal arket är Michelin dekaler till däcken som tydligen ska klistras fast.

AlexanderW
5/24/17, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Dekal arket till kaross och interiör.

Annons:
Rone
5/25/17, 12:14 AM
#14

Härligt, gillar detaljnivån!

AlexanderW
5/26/17, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Bra att störtbågen har infästningspunkter för bälten!

AlexanderW
5/30/17, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Sätet hade inga förborrade hål till bältet bara grunda gropar som utmärkte hålen där jag borrade. Borrade hål på sidorna för remmar som gå runt midjan/låren.

Skulle köpa 1,5 mm borr på Biltema och stötte på ett kit med metall borr med diameter 0,6 mm; 0,8 mm; 1,0 mm; 1,3 mm; 1,5 mm;  2,0 mm.

AlexanderW
5/30/17, 4:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ytterligare bild på sätet.

AlexanderW
6/6/17, 11:50 AM
#18

På sätets baksida så fans det två gjutmärken som jag fick slipa ner.

AlexanderW
7/17/17, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Äntligen har färger och materiel kommit har väntat i typ två månader från en webb butik  på min beställning utan någon kontakt vilket gjorde att jag beställde från en  annan butik.

bommen99
7/18/17, 4:13 AM
#20

Tråkigt då sådant händer. Kan vara en bra ide om du namnger webbshoppen så inte andra råkar ut för samma sak.

Jag har ett liknande fall på G, men avvaktar för att ge butiken en chans.. får jag inget svar i denna vecka så namnger jag butiken, som är svensk!😡

Annons:
AlexanderW
7/19/17, 7:21 PM
#21

#20 Den butik som inte levererade var Mamoco. Vill inte svartmåla butiken helt eftersom jag har endast beställt därifrån två gånger.

Kan rekommendera Alfa hobby där jag fick hem grejerna och som jag kunde ha en god kommunikation med. Första gången jag har beställt därifrån och kommer nog återkomma efter detta bra första intryck!

[Hayabusa]
7/19/17, 9:01 PM
#22

#21 Trist - själv har jag enbart goda erfarenheter av Mamoco.

bommen99
7/20/17, 5:19 AM
#23

#21,22. Som jag skrev i mitt inlägg #20 så har jag också trist erfarenhet och jag lovade att namnge vem det handlade om. Som av en händelse är det också Mamoco. Jag har också handlat från honom tidigare och det har funkat hyfsat (inte helt smärtfritt kan jag påpeka).

Möjligen har ngt hänt med Magnus som äger butiken. Jag har väntat sedan slutet av april på lite småprylar och jag har stött på flera ggr. Tråkigt som sagt var, men nu finns det ju många hobbybutiker att välja på, t.ex. Alfa hobby.. OK, Magnus har lovat att betala tillbaka

//håkan

[Hayabusa]
7/20/17, 9:08 AM
#24

#23 Självfallet trist & irriterande när sådant inträffar. Som sagt, så har jag aldrig haft problem med Mamoco men det är ju en klen tröst för de som drabbas. Det kan ju finnas anledningar till leveransproblemen som jag inte känner till.

PS När jag beställt av Mamoco så har lagt beställningen "mot faktura" så jag har aldrig legat ute med pengarna. Men för den sakens skull vill man ju ha sina beställda prylar, så klart.

AlexanderW
7/26/17, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Klippte ut maskringen till fönstren.

 Har gjort en kopia detta. Om någon behöver en kopia är det bara höra av sig. Har mallen i naturlig storlek.

AlexanderW
7/28/17, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jobbat på bak ljusen har använt Sharpie tuschpenna vilket gav riktigt bra resultat. Kommer nog skippa de klara färgerna från Tamiya i framtiden. Det gick att få bort tuschen med thinner vilket gjorde det möjligt att justera bak ljusen och blinkers.

AlexanderW
7/28/17, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Sharpie är grejen

Annons:
AlexanderW
7/28/17, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Bakpartiet

AlexanderW
7/28/17, 8:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Närbild

AlexanderW
7/28/17, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Har målat fönsterramen. Dock missade jag att maskera utsidan för att förhindra färgskvätt. Som tur är att det finns thinner. Efter en hel del gnuggande med thinner och tops  blev de partier som ska vara transparenta, transparenta. Rejäl lättnad  och lärdom efter detta . :P

AlexanderW
7/28/17, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Resultatet efter allt gnuggande med thinner, topps och duk.

AlexanderW
8/14/17, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Har arbetat en del på bilen sedan sist. Jag har målat en del av chassi- och interiördelarna, fälgar, grundmålat kaross, sittbrunn och störtbur.

Bilden nedan på sätet har jag använt kolfiber dekalen som jag köpte från scale production. Med Tamiya mark fit gjode att dekalen lättare kunde följa sätets form och det var enklare att postitionera dekalen. Jag hade problem med att skapa mallen för sätet. Jag provade med att fästa tejp på sätet och rita längs kanterna på sätet. Lyckades inte så bra med det. Sedan kom jag på att det fanns bilder på färdiga mallar på ett dekal ark som jag skalade upp och som jag skrev ut. Detta gjorde att jag kunde får till kolfiber på baksidan av sätet. Jag använde även svart "flocking". Limmade fast det med skol-/hobbylim som blir transparent.

AlexanderW
8/14/17, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Sätet från sidan.

AlexanderW
8/14/17, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Har även satt på de nya däck dekalerna som gick på bättre denna gång. Dessa dekaler var köpa från scale production. Som inkluderade ett ark med en massa andra däckdekaler med olika fabrikat på däcktillverkare.

Annons:
[Hayabusa]
8/14/17, 9:11 PM
#35

👍

AlexanderW
9/5/17, 5:40 PM
#36

#23, #24 nu när jag en annan beställning för att jag behövde mer färg så gjorde jag det genom Mamoco. Denna gång fick jag både grejer och respons!

AlexanderW
9/15/17, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Har nu gjort en hel del arbete sedan senaste inlägget.

Har blivit lite dekalering av detaljer efter målningen.

Tankröret har en aluminumfolie under den ligger tråd som ska efterlikna en slang.

Luftintag, canardvingar, diffuser, splinter och bakvingar har jag fäst fast kolfiber dekaler/film. Markfit från Tamiya har varit till bra hjälp i denna process.

Fälgar har blivit målade och fått centrumbulten an grön färgad.

Instrumentpanel, brandsläckare, stötdämpare, ratt, tanklock och chassi har blivit detalj målad. 

Tyvärr hamnade M-power dekalen på stora bakvingen felvänt och mot fel långsida. Har försökt hitta ersätting utan resultat. Lutar åt att man köper egna dekal ark och utformar egna vid sådana händelser.

AlexanderW
9/15/17, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Bakvinge i kolfiber

AlexanderW
9/15/17, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Splinter i kolfiber

AlexanderW
9/15/17, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Diffuser i kolfiber

AlexanderW
9/15/17, 4:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Fälgar målade

Annons:
AlexanderW
9/15/17, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Ratt och instrumentpanel detalj målad. Luftintag i kolfiber.

AlexanderW
9/15/17, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Lite av små delar till bilen som blivit målade och kläda med dekaler.

AlexanderW
9/15/17, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

En av dyra Canards vingar som är klädda med kolfiber dekal.

[Hayabusa]
9/15/17, 4:46 PM
#45

👍

DIOWORK
9/15/17, 9:50 PM
ElLobo
9/17/17, 12:08 PM
#47

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: