Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 1137 ggr
m-guttor
2017-05-20 11:43

GB 106: Diorama

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tiden rusar iväg, men jag har kommit en bit på vägen. Först fordonet som skall vara med. Morrisen är en byggsats från mirror models. Bygget var utan problem men ganska tidskrävande. Chassit består av rätt så många delar, och stundtals krävdes lite tankeverksamhet för att inse hur allt var tänkt att hänga samman. Till min glädje verkade MM dock ha injektionsgjutit de delar som i tidigare satser var i resin. Ett plus…..

Annons:
m-guttor
2017-05-20 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Till min glädje så fanns det en märknigsalternativ som var målat i Micky Mouse camo… Fordonet tillhör 50th infanteri divisionen som deltog i d dagen och de efterföljande striderna.

m-guttor
2017-05-20 11:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är den tänkta gatuscenen. Tänker mig en trottoar och gata täckt med gatsten. Det kommer nog också att dyka upp lite växtlighet för att tillföra lite färg till anrättningen…

m-guttor
2017-05-20 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och så till sist. Gubbarna… Tänker mig några soldater som står och tar det lungt, och då marknaden inte direkt rosas av sådana så blir det till att försöka modefiera. Utgångsmaterialet är från Bronco, miniart och Masterbox. Eftersom det är första gången jag jobbar med Magic Skulpt så kommer nog slutresultatet inte att bli det jag förväntar mig:-)

Janne Nilsson
2017-05-20 13:14
#4

Är det verkligen Magic Sculpt? Ser ut som Duro?

Om det är Duro, så ta bara hälften så mycket blått som gult så blir den mindre klibbig och mindre gummiaktig vilket jag tycker gör den lättare att arbeta med.
Rent Allmänt så föredrar jag Magic Sculpt eftersom den är lättare att fila och slipa men även Duro har sina fördelar i vissa applikationer.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Janne Nilsson
2017-05-20 13:14
#5

Och just det, Musse Pigg camo är alltid coolt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

m-guttor
2017-05-20 13:21
#6

Jag får kolla förpackningen när jag kommer hem:-) och tack för tipset ! Massan var lite väl klibbig och hård. Det krävs nog en del övning för att behärska materialet….

Annons:
m-guttor
2017-05-20 14:41
#7

Funderar på om det är någon här som har ett bra uppslag på hur man tillverkar knappar, ficklock och andra detaljer till figurerna.

m-guttor
2017-05-20 14:41
#8

Funderar på om det är någon här som har ett bra uppslag på hur man tillverkar knappar, ficklock och andra detaljer till figurerna.

m-guttor
2017-05-20 14:50
#9

Sorry, dubbelpost…

m-guttor
2017-05-20 14:50
#10

Sorry, dubbelpost…

Janne Nilsson
2017-05-20 16:52
#11

Om den är hård att knåda så är det antagligen lite för gammal. Om det är bandet med både gult och blått du har kan det ibland hjälpa att skära bort mittendelen, dvs där det gula och blåa möts. Jag har märkt att det ibland har börjat härda i det området.

Med talk kan man kavla ut den väldigt tunt och sen skära till tex remmar och ficklock innan den härdar.  Klistra på plats med superlim.

Använd passande nitar som knappar. flata eller kupolformade är väl vanligast.

Ett bra trick är att tänka att man gör lite i taget. När lagret under är härdat så finns det liten risk att man sabbar det. Så många små etapper framåt kan det bli.

Hoppas det hjälpte lite? Kan annars rekommendera denna för de som vill börja konvertera sina figurer.
https://www.scalemates.com/books/book.php?id=105608

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

m-guttor
2017-05-20 18:02
#12

tack för tipsen Janne!! Ja, jag märkte att det börjat härda där banden möts, så den har kanske passerat bäst före datumet… Skall pröva med talk, hade problem med just det, att kavla ut massan tillräckligt tunt utan att den nöp fast i underlaget. Och till sist, att jobba i etapper är en väldigt bra ide, som jag inte tänkte på:-)

Janne Nilsson
2017-05-20 19:57
#13

Jag satt själv förut och försökte göra allt på en gång men det blev bara svårare när leran under också var mjuk.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Upp till toppen
Annons: