Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2171 ggr
ubjs
5/12/17, 9:28 AM

Bygga båt i plast istället för trä?

Hej

Tänkte bygga mig en fiskebåt i skala 1/87 och har kopierat ned ritningarna till Billing boats Norden.  Mitt favoritmaterial till husbygge i H0-skalan är plasticcard så jag tänkte se om jag kan bygga den här båten med olika grejer ur Evergreens sortiment.

Någon här kanske har testat att bygga så? Känner en viss osäkerhet om det går att att bygga med spant och plank i plast?

Kanske blir det svårt med skarpa böjar men eftersom en fiskebåt ska målas så kan jag tänka mig att göra fören och aktern av solid plast och fila ut formen. Funderar också på om jag ska göra en vattenlinjemodell eller hela skrovet. Beror på vad jag ska använda som vatten på den mjmodul som båten ska hamna på så småningom. Man kan antingen bara lacka fram en vattenyta eller använda någon produkt som ger genomskinligt vatten med någon eller några cms djup.

Planen nu är att göra däcket i en del och börja med att fästa det mot den köldelen och sedan fästa in dom halva spanten. Därefter fylla ut en del av mellanrummet mellan spanten med plastlister för större stabilitet. Lite osäker på dimensionen på planken men funderar på 0,5 eller 0,75 x 2 mm.

Båten blir ca 11 cm lång och 6 cm bred i 1/87.

Tacksam för alla typer av råd och funderingar kring detta.

Mvh UB

Annons:
bommen99
5/12/17, 1:32 PM
#1

Allt går (utom små barn och trähästar..), frågan är varför plast i stället för trä. Jag tror inte att det skulle vara enklare att ersätta trä med plast, snarare tvärt om. En planka i plast behöver modifieras på samma sätt som en planka i trä, plastplankan kan inte heller "skruvas" dit (böjas åt två håll). Från min sida skulle jag nog avråda plastersättning, men smaken är ju som baken…

//h

JohanRydberg
5/12/17, 1:45 PM
#2

Vill du bygga i plast skulle jag göra en plugg i trä med skrovets form och sedan "dra" (eller forma) en uppvärmd (med varmluftpistol) bit plasticcard över denna (enklare variant av vakuumformade plats detaljer). Jag har gjort huvar av PET-flaskor till flygplan (skala 1:12) på detta sätt. Detaljeringen blir ju inte den bästa, men det är nett "snabbt" sätt att få ett skrov med någorlunda form som du sedan kan jobba vidare med (vill du ha många båtar så går det ju dessutom att göra serie produktion ganska enkelt).

/johan

bommen99
5/12/17, 2:04 PM
#3

#2. Jodå, den metod du beskriver fungerar säkert. Men vad är vitsen då, att först bygga en form i trä, som i sig måste vara väldans korrekt i mått och form, för att sedan lägga på plastic-card ovanpå. Förstår inte vad man skulle tjäna i enkelhet i denna process (om man nu inte, som du skriver, skall göra flera likadana skrov)

//h

ubjs
5/12/17, 4:08 PM
#4

Det som kanske är enklare med plast är att limma ihop delarna. Det är enklare om allt är i samma material och i en så liten skala som 1/87 så tror jag att en del detaljer blir svåra att göra i trä. Jag måste väl göra det mesta själv, i den skalan finns det inte så mycket färdiga båtdetaljer om man inte köper en båtbyggsats från Artitec och slaktar den, men då börjar det hela kosta en del. Det är fina byggsatser och några av dom kanske skulle kunna funka som svensk/dansk?

http://www.artitec.nl/index.php/en/kits/category/h0-ships

Mvh UB

Orso
5/12/17, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Som en gammal plastslaktare menar jag att det kommer funka att bygga modellen i plast- Jag är totalt värdelös med trä men plast funkar ganska bra för mig.

Jag har byggt till skrovet under vattenlinjen på en resinbåt:  http://modellbygge.ifokus.se/discussions/50db9ed8d4ebea240203413f-orange-hobby-1350-hms-visby med spantbygge men gjorde det lite lätt för mig genom att fylla med tvåkomponentlera i dom böjda ytorna istället för plankning.

Min påbörjade (och avsomnade) Stridsbåt 90 i skala 1/72 är byggd helt i plast på spant. Det var mitt första försök med något sådant och jag kan konstatera att 0,5 mm plast nog är i tunnaste laget för detta. Sidoplåtar och durken buktar in mellan spanten så det blir mycket spacklande.

JaguarMkVII
5/12/17, 4:51 PM
#6

Jag har byggt en HMS Daring i 1:350 från scratch och håller på och samlar mej inför bygget av ångaren Hansa i samma skala. Förskeppet på Daring gjorde jag av plastic padding. Här ser du hur det blev: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d713fc3b9cb4622330560ae-nu-ar-hms-daring-i-1350-till-slut-fardig

På Daring använde jag trä i stommen. Gör inte det… Den här tråden ger en del info: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/543ec137ce12c402590198f8-scratch-bygge

Skrovet på Hansa tänker jag göra så här:

1. Däcket skärs ut. Till att börja med böjt i en riktning.

2. Delningsplanet i vattenlinjen skärs ut.

3. Kölen skärs ut. Dvs allt mellan vattenlinjen och däcket för att skapa ett skelett.

4. Limma ihop de tre bitarna.

5. Forma själva skrovet i flexibelt bilspackel med en gummispackel.

6. Välvningen på tvärs på däcket görs med spackel och gummispackel.

Det kommer en byggtråd…

Annons:
JohanRydberg
5/14/17, 7:19 AM
#7

#3 Sant. När jag tänker på det så är nog din metod den jag skulle använda. Såga ut sektioner i balsa och sedan slipa till rätt form.

Banjoman
5/15/17, 10:29 AM
#8

Om det handlar om ett statiskt bygge, vilket jag antar, givet skalan (skall det månne vara till en modelljärnväg?), finns det inget särskilt skäl att inte välja styrenplast, om det är ett medium i vilket man är mera van att arbeta.

Jag skulle dock i så fall inte i första hand rekommendera ett spantbaserat bygge -- det riskerar att bli mycket svårt att få till snygga kurvor på plankningen.

En mycket säkrare metod är smörgåskonstruktion, där skrovet byggs upp av ett antal på varandra lagda horisontella skikt utskurna till rätt grovform, som sedan slipas jämna. Med ledning av spant- och linjeruta tar man fram dimensionerna för varje skikt, som sedan skärs ut ur plasticardflak, säg 1 mm eller kanske 1,5 mm tjocka. Ju tunnare flak och således fler skikt, desto exaktare grovform; ju tjockare flak, ju mer sliparbete.

Tekniken fungerar förstås även med trä, t.ex. balsa eller lind.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
5/15/17, 12:05 PM
#9

Jo, smörgåsmetoden är kanske bättre. Men jag gör ändå ett litet försök med spant, så många timmar lägger jag inte på det och alltid så lär man sig något. Vitsen med spantbygget tänker jag kan vara att med hjälp av ett material som jag är van vid få lite mer koll inför framtida träbyggen.

Tanken är att båten ska hamna på en modelljärnvägsmodul,  har dock inte bestämt utformningen för den ännu. Får väl se om det blir något flytetyg först. :)

Det här med spant och linjeruta, hur funkar det?

Mvh UB

Banjoman
5/15/17, 12:32 PM
#10

Enkelt uttryckt: spantrutan och linjerutan visar skrovkurvorna i relation till ett koordinatnät baserat på köl- och vattenlinjerna. Genom att plotta ut skärningspunkterna kan man få fram precis vilken form en viss genomskärning (vattenlinje) av skrovet har sedd uppifrån, och således också rita upp de "brödskivor" som behövs för att bygga ett skrov med smörgåsmetoden.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Orso
5/15/17, 2:20 PM
ubjs
5/17/17, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

För att bygga enligt smörgåsmetoden så krävs det speciella ritningar? Kan man skapa såna själv eller blir man begränsad till dom ritningar man kan hitta/köpa?

Jag fick hem ¨Planking Techniques for Model Ship Builders¨ av Donald Dressel igår. Verkar intressant.

Har byggt en del på Norden i 1/87. Jag måste limma dit fler plastbitar på spanten och även mellan spanten för att staga upp konstruktionen så att den håller för att slipa kanterna på spanten. Tänkte fylla ut helt i för och akter.

Mvh UB

Banjoman
5/17/17, 9:53 AM
#13

#12 Det där ser ju verkligen inte illa ut! 👍

Först ett föprtydligande: när jag i det följande talar om vattenlinjer menar jag inte bara den linje som det verkliga vattnet formar kring det verkliga skrovet, utan alla potentiella, parallella vattenlinjer ovanför och under den fysiska vattenlinjen, dvs. alla parallella nivåer på skrovet.

För att kunna plotta ut det antal vattenlinjekonturer du behöver för ett smörgåsbygge krävs dels en spantruta (också kallad konstruktionsspantritning, se https://sv.wikipedia.org/wiki/Konstruktionsspant). På denna ser du skrovkonturen vid ett antal spantstationer, med ett antal jämnt fördelade vattenlinjer som referens. Om vi antar att vattenlinje 0 är den som går jämns med skrovets undersida, så ser du att där möts alla konturer.Ett steg upp, vid vattenlinje 1, har konturerna börjat divergera, och man kan på ritningen mäta hur långt ut från mittskeppslinjen som en viss spantstation korsar en viss vattenlinje.

För att kunna plotta ut vattenlinjeprofilerna i tre dimensioner behöver man sedan också en linjeritning, dvs. en ritning av fartyget sett från sidan (vanligtvis styrbord, men babord går ika bra; skrov är oftast symmetriska i den ledden) av vilken framgår hur långt från för eller akter eller annan referenspunkt varje spantstation på spantrutan befinner sig.

Sedan är det bara att börja plotta! Du gör en vattenlinjeprofil i taget genom att på t.ex. ett millimeterpapper rita upp en mittskeppslinje, och sedan mäta på spantrutan hur långt ut från denna som varje spantstation möter just den vattenlinjen, och sedan från för till akter (eller tvärtom) sätta punkter på rätt ställen, punkter som du sedan förbinder med en kurvlinjal eller liknande.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: