Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1320 ggr
Dioramabyggare
2017-04-22 17:10

Vilken limtyp ska jag använda?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Delarna märkta "F9" på bilden är att limma mot klarplastdelen märkt "D8", men jag har ingen erfarenhet av att limma fotoetsdelar mot plast/klarplast. Jag har båda typerna av Tamiyas flytande lim men som jag har förstått det så fungerar de inte att limma fotoetsdelar med. 

Finns det någon superlimsort som inte gör klarplastdelar "mjölkiga"? Någon som har tips på inköpsställe?

Annons:
ElLobo
2017-04-22 17:14
#1

En droppe klarlack fungerar till smådetaljer, och gör att det går att justera detaljerna. Vitlim fungerar också.

petzon
2017-04-22 17:39
#2

Gator glue lovprisas av många, har dock inte haft möjlighet att testa det själ än

denstore
2017-04-22 17:46
#3

Klarlack, vitlim, ibland epoxy. Beror helt på situationen. Jag har inga bra erfarenheter av Gator, men det kan ha varit en dålig batch.

[Tunnan]
2017-04-22 18:13
#4

Gator eller vitlim kör jag oftast med. Klarlack kanske man skulle testa.

Orso
2017-04-22 18:44
#5

Ett vitlim jag gillar ärPanokitt Quick Glue från Panduro.  Jag tycker att den har lite bättre "bett" mot plast än vanligt trälim och ger klara fogar.

Jolly Roger
2017-04-22 19:43
#6

Roket non-foaming odourless ca-lim (superlim) ska ej ge fogging på klara delar. Använder det själv med bra resultat men tar lite längre tid på sig än mitt andra superlim. Finns bla att köpa på mamoco.se. Har även gator glue som verkar lite kvickare än vitlim (trälim). fördel med trälim-typen är att bindningen blir lite mer elastisk i jämförelse med ca-limmet som lätt bryts om man stöter till ömtåliga delar. Tar ytterligare lite längre tid att torka dock. Gator finns bla på alfahobby och rebell.com. Hoppas du hittar något du gillar :)

Annons:
Dioramabyggare
2017-04-22 21:01
#7

Oj, det var många tips på en gång. Tack tack till er alla!

Vitlim har jag hemma, och klarlack har jag säkert någon av Humbrols fabrikat som bör fungera. Gator Glue har jag inte testat.

De där fotoetsdelarna är så små att jag lär få använda knappnål att applicera limmet med, och nära på mikroskop…🤪

Dioramabyggare
2017-04-22 21:11
#8

#5: Jag antar det är denna limsorten http://shop.skapakultur.se/shop/15691/art91/h5131/34565131-origpic-e75853.jpg du menar.

Jag ska kolla med stadens hobby- och leksaksbutik om de säljer den limsorten. Det finns dessutom en Pandurobutik i Kupolen i Borlänge och dit är jag ibland.

Upp till toppen
Annons: