Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2837 ggr
ubjs
4/16/17, 2:11 PM

Svårt att planka fartygsskrov

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är nybörjare på det här med båtbygge och har så varit i ett par år nu.:)

Men jag börjar bli hyfsat bra på att bygga spantkonstruktionen. Har påbörjat fem modeller men kommer inte så långt med plankningen, tyvärr.

Här är en aktuell bild på mitt egna varv, överst Mariefred där jag har bytt ut det mesta eftersom det var skevt. Hittade en rak spillbit 4 mm plywood hos Bauhaus. Limmade ihop det hela igår, tänkte testa om det är enklare med en större båt.

Under Mariefred så har vi Sciabecco Francese, där jag bytt ut dom skeva däcken mot 1 mm plywood, den är klar för plankning och åtminstone dom 5 första planken ser relativt enkla ut då dom bara ska böjas åt ett håll.

Nu hoppar jag ned till höger, där hittar vi Bowdoin och där skulle det plankas skruvat och det gick inte alls. Eftersom jag gillar den båten så vill jag inte sabba den. Inköpte därför Aranes från Billing boats, fartyget ovanför Bowdoin på bilden, som har en liknande skrovform och har testat med ett par plank där men det är svårt när dom ska böjas att så många håll.

Längst ned till vänster ligger Corels Sloup, första försöket som gick åt pepparn och som nog kräver en van byggare för att få rätsida på, får alltså ligga på vänt.

Det är väl bara att kämpa och hoppas att det lossnar med plankningen. Hoppas att jag kan visa lite bilder från mer lyckade plankningar lite längre fram och kommer då också att starta en bygglogg.

Mvh UB

Annons:
bommen99
4/17/17, 3:34 AM
#1

Hej UB. Fin flotta du har, blir många timmars roligt pyssel👋

Plankning är ju ett "kärt" ämne och det finns många bra trådar här på forumet som beskriver plankning på väldigt bra o tydligt. Klicka på och skriv in plankning eller bordläggning. Det finns också bra beskrivningar i andras fartygsbyggen här på forumet.

Kan dock meddela att man aldrig, som du skriver, "skruvar" plankorna. Men kan inte böja en planka mer än åt ett (1) håll. Det handlar om att smalna av plankan, i fören och aktern, i vissa fall låta plankan bada några timmar innan man nålar dit den. Lite pyssel men det brukar lösa sig med tiden 🙂

petzon
4/17/17, 7:59 AM
#2

Precis som Bommen 99 skriver kan man inte böja en planka åt två håll, bara ett håll.  Försöker man böja det minsta åt två håll samtidigt har man skapat sig problem. E#n jättebra guide till plankning finns här http://modelshipworld.com/phpBB2/hptintro.php. Följer man den har man aldrig mer några plankningsproblem, börjar man avvika från guiden skapar man sina egna problem. Corels Sloup är inte speciellt svårplankad, byggde den som min förstabåt. Lycka till.

bommen99
4/17/17, 2:10 PM
#3

#2. Vilket sammanträffande, jag tror att Corels Sloup också var min första träbyggsats. Tror att jag fick problem med segel o "snörena" så jag gjorde om den till motorfartyg (prop i aktern o en lite låda midskepps för motorn) Plankningen var som du skriver, ganska enkel. Däremot fick jag problem med din länk ( http://modelshipworld.com/phpBB2/hptintro.php ). Fick korta den genom att radera allt efter .com.

Kemisten78
4/17/17, 2:46 PM
#4

Tänk, Corels sloup var också mitt första försök med plankningen. Resultatet blev sådär - hade ingen bra koll på hur man skulle göra. Därför våndades jag en hel del innan jag gav mig på Vasa (Zero to Hero känns adekvat att säga), men det gick förvånansvärt bra! Har lite bilder här:

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/564104ab8e0e7470ac001220-bygglogg-vasa-del-1

Kan bara säga att en tapetskarvshyvel är gruvligt underskattat. Lycka till!

ubjs
4/20/17, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Tror inte att Sloup är svår, men efter att jag försökt få dit listerna så krävs det en expert för att rätta till det. :)

Det här med att böja åt fler håll är väl en definitionsfråga men om ni kollar på den här länken en bit ned så finns bilder från aktern. Mina försök blev inte så bra …

http://modellbygge.ifokus.se/articles/53d51e9a8e0e740234000c1a-skonaren-bowdoin-del-2

Här är tre bilder från senaste försöket med Sciabecco Francese. Ser inte så illa ut på lite håll men kollar man närmare så. Antar att jag kan fylla i med smala listbitar. Den andra sidan ser lite bättre ut, inga stora springor mellan planken men däremot är dom förskjutna mot varann, går väl också att limma på lite trä och slipa.

Jag har läst det mesta om plankning och ju mer man läser och kollar videor desto mer förvirrad blir jag. Nu har jag hittat en blogg om Sciabecco Francese och försöker kopiera det bygget. http://www.forumscuoladimodellismo.com/t2121p15-sciabecco-francese-stephen-maturin  Italienska men jag kollar bara på bilderna.

Just det, ni gillar inte bildspelet, ska försöka komma ihåg det nästa gång.

Mvh UB

bommen99
4/21/17, 5:00 AM
#6

Hej igen UB. Rejäla böjningar må jag säga. Bra om du filar av spanterna så att du inte får en skarp kant mot plankorna och dessutom får du en större yta att limma mot

Så vitt jag kan se så ligger "felet" mest i att du inte smalnat av plankorna i aktern. Plankorna vill liksom ligga omlott i aktern. Detta beror ju på att spanterna i aktern ger en mindre yta att planka på och det blir trångt om utrymmet så att säga (spanterna är ju mindre/kortare). 

 För att vara övertydlig:

Lägg båten uppochned (som du har på bilderna). Mät avståndet från mitten av kölen och nrd mot relingen. Gör samma sak från kölen i akter och ner mot relingen. Givetvis är det kortare avstånd i aktern. Om man nu inte smalnar av plankorna så är det ju givet att de inte får plats i aktern.

Jag använder lite olika metod för att se hur mycket man skall smalna av plankorna, en metod är att nåla fast (ej limma) den första plankan. Ta därefter planka nr 2 och nåla (ej limma) dit den. Nu kommer plankorna att överlappa varandra. 

Rita av efter planka nr 2 på planka nr 1. Lossa plankorna och hyvla av planka nr 1 enligt ritsen. Nu skall det inte bli några överlappningar eller glipor. Det sägs att man helst inte skall smalna av mer än ca 50% .

Ibland blir det så att man måste lägga en "filler" för att det skall bli bra. Filler är i princip en kilformad kortare planka.  

Låt säga att du i ditt bildexempel lägger planka nr 2 helt tätt och rakt mot planka nr 1 så långt det går utan att du böjer planka nr 2 nedåt mot planka nr 1.  Du får nu automatiskt en kilformad glipa i aktern mellan plankorna nr 1 och 2 och där  lägger du en filler alltså

OK, mkt text som jag hoppas är till lite hjälp

//håkan

Annons:
petzon
4/22/17, 8:43 AM
#7

Vid skarpa böjningar i för och akter är det en god idé att fylla ut utrymmet  mellan spanten med klotsar av balsa eller cellplast (blå golvisolering) som slipars till rätt form då får listerna stöd hela vägen under böjen och limytan blir riktigt stor.  Håller med Håkan om att du MÅSTE slipa av kanterna på spanten så att de följer skrovformen, annars får listerna bara stöd i en enda punkt och skrovet blir svagt och glipor kommer att uppstå. Upprepar återigen mitt råd att jobba med trät, tvinga ALDRIG in en planka på plats, låt den hitta sin egen linje när du böjer den, överlappar den föregeånde planka så smalnar du av den, blir det en glipa lägger du in en filler. En avsmalning eller filler får dock aldrig bli smalare än 1/2 plankbredd, blir den smalare än så växlar man av med en ny planka som ändskarvas mot två smalare.

Tjalle58
3/29/18, 8:03 PM
#8

Hur har ni gjort för att böja till relingsplankan? Sloup är även mitt första bygge :)

Upp till toppen
Annons: