Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 948 ggr
ubjs
2017-04-14 12:14

Däck på Billings Fd10

Skalan är 1:50 och däcksplankorna på ritningen är 60 mm. Är nybörjare på fartygsbygge och undrar hur jag ska bygga däcket? Kapa till listerna till 60 mm eller ska man rista in ett mellanrum? Hur ska man göra i övrigt med däcket på en sån här fiskebåt? Mvh UB

Annons:
bommen99
2017-04-14 13:22
#1

Hej o välkommen till "båtbyggarträsket". 

Börja på mitten och gå ut åt sidorna, bra om du kan torrlägga först. Om du skall kapa däcksplankorna till 60 mm (vart står det på ritningen?) eller rista in mellanrummen kan vara en smaksak. Det beror ju också på avståndet (C C) mellan spanterna, det får ju inte bli så att en planka hamnar på bara  en spant (om du förstår vad jag menar). Visst, att hålla skalan är ju bra, men kan vara krångligt i vissa fall. Om du kan få till snygga avslut på plankorna med att rista in o lägga ex blyerts, så blir det i alla fall mkt enklare.

Ser gärna lite bilder

Lycka till👍

//håkan

Kjell_R
2017-04-16 15:44
#2

Jag la ett tunt 0,5mm plywood först att planka på, då behöver inte planken räcka fram till spanten och man kan göra något snyggt mönster. Fick ett tips att använda vitlim med svart pigment mellan brädorna för att illustrera nåten. Skulle vara bättre än tuschpenna då det suger in i trät och blir ojämnt (har ej testat själv än)

//Kjell

bommen99
2017-04-17 03:14
#3

Har hört talats om detta med vitlim o svart pigment men ej själv prövat. Kan dock tänka mig att det riskerar att bli lite kladdigt…😮

Många, inkl mig själv, använder svart tuschpenna och för min del har detta funkat bra. Bra med ett tunt skikt plywood att lägga plankor på

petzon
2017-04-17 08:02
#4

Vitlim och svart pigment har jag provat och gillade inte alls, jag använder oftast svart tuschpenna, att den suger in i trät ökar realismen om det är ett däck som skall ha ett grövre utssende. Skall man nota ett riktigt snyggt däck typ mahognyracer kam man använda papper eller tunn plasticcard mellandäcksplankorna. Att rista däcksplankor blir sällan snyggt. För att få ett riktigt bra däck tycker jag at man skall kapa till alla listbitarna och sedan blanda dem så att de inte hamnar i samma ordning på däcket som de vuxit i trät, blandade listbitar ger liv i däcket.

Upp till toppen
Annons: