Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 5005 ggr
DIOWORK
3/28/17, 12:52 PM

GB 115: "Recon Patrol" 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag känner mig som "Mannen som gör vad som faller honom in". Eftersom modellbygge inte är en lagsport utan man sköter sig själv, känner jag mig fri som en fågel och påbörjar ett bygge till. Scenen blir 5 Australiensiska SAS soldater någonstans i Vietnamsdjungel. Figurerna är från Bravo•6, storlek på dioramat är inte bestämt ännu. Förutom figurerna blir det en faslig massa växter, buskar, träd och sten, kanske en bäck vi får se. Möjligtvis en liten, liten surprise med:) Ingen tidsram på detta bygge, det får bli till parallellt med övriga projekt. /Erik

Annons:
DIOWORK
3/28/17, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Figurer och lite köpta växter, en bra start.

DIOWORK
3/28/17, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bravo•6 is the shit! Jösses vilka figurer!

DIOWORK
3/28/17, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Helt perfekta i min mening.

DIOWORK
3/28/17, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Grymt fina! Någon som jobbat med Bravo•6 tidigare?

DIOWORK
3/28/17, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
DIOWORK
3/28/17, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
DIOWORK
3/28/17, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag höll på mååånga timmar igår natt med första ansiktet. Allt för att sedan dölja det med ansiktkammo så småningom:) Rapport kommer, en liten bild med kaxig attityd får avsluta denna lunchrapport:) /Erik

Decaius
3/28/17, 1:24 PM
#8

Klart du ska starta ett bygge till! :D Ja, det var fina figurer. Ser fram mot fortsättningen!

HasseGustafsson
3/28/17, 1:34 PM
#9

Det där blir spännande att följa! Kör hårt!

wooderson
3/28/17, 4:53 PM
#10

grymt!

tänkte dock när jag såg killen som pekar finger att du saknar en gubbe i gänget

https://www.dersockelshop.de/us-photographer-vietnam-1-35_bravo6_b635086.html skulle passa bra vid sidan av de övriga. vilket skulle förklara det lagom nonchalanta fingret :)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
3/28/17, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tack killar! Kul att så många ger tummen upp:) Hela bygget baseras på mitt sug efter figurmålning, öva öva öva. Ja Johan fotografen hade onekligen passar in:) Men scenen utspelas långt ute i djungeln under ett spanings uppdrag. Fotografen hade funkat om de varit kvar på basen. Tanken är att de stannat till för att vila, nu är rasten slut och de rättar till utrustningen och bättrar på kammomålningen. Den sittande soldaten Joe som knyter kängorna säger en kommentar som får Peter McDonald att retas med sin vän. Ja ni ser bilden. Jag tänker att djungelväxter och träd kan med rätt belysning ge upphov till spännande och dramatiska skuggor. Eventuellt bygger jag in scenen i en låda så att den bara kan ses från ett håll. Då kan jag ta hjälp av en bakgrundsbild som hjälper till att bygga upp djungelkänslan samt om möjligt tack vare lådan illustrera ett månsken. Det utspelas således kvällstid, vilket kan vara lite förlåtande när man är nybörjare.

DIOWORK
3/28/17, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är figuren ihopsatt.

DIOWORK
3/28/17, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här målad i den ljusa färgen i kammomönstret som skall byggas upp. (Tigermönstret)

Annons:
DIOWORK
3/28/17, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Eftersom min vän Rone använder Andrea Colors ansiktsfärger bestämde jag mig för att investera i detta kit. Oj vad bra det blev med de första 4 stegen i målningen med dessa färger. Upplever de bättre än AK's kit jag använt hittills. Kruxet kom när de mörka skuggpartierna skulle målas.

DIOWORK
3/28/17, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så här såg Peter ut ett tag. Ganska nöjd med färgerna men ögonen är kassa. Bravo6 figuren är fantastisk fin att måla, upplever alla ansiktsdrag optimerade för målning vilket underlättar för oss dödliga:) Ett krux bara, ögonen sticker ut väl mycket, detta gör att när man väl målat pupillen svart och vill måla dit en ögonlock så är detta extremt svårt! Fler som upplever detta??

[Tunnan]
3/28/17, 10:23 PM
#16

Jag är ju inge figurexprätt 😀men den här killen ser ju cool ut.

flyingdragon
3/28/17, 10:30 PM
#17

Väldigt intressant bygge, kommer att följa noga. 👍
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Janne Nilsson
3/29/17, 12:54 AM
#18

Bra framsteg! Ofta kommer man undan med bara ett svart/mörkbrunt streck i ögonen i den skalan.

För djungelväxter kan den här säljare på ebay vara ett intressant alternativ.
http://www.ebay.com/sch/prassiri/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=
Mindre bearbetning kan dock behövas men en bra grund att utgå ifrån.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
3/29/17, 12:34 PM
#19

Tack killar:) Jag skall testa "ögonstreck" Janne, men eftersom dessa figurer skall ha kammomålning i ansiktena gör sig ögonvitorna extra bra på just dessa. Det var ett fint eBay tips! Jag skall nog beställa några några olika sorter. När jag väl har dessa ser jag hur dom är gjorda och kan kopiera konstruktionen/utseendet. /Erik

Janne Nilsson
3/29/17, 12:50 PM
#20

Tänk att själva pupillen skall dominera ögat. Det man ser av ögat är i regel pupillen till 2/3.

Ofta så är överdelen av ögat dold av ögonlocket. Så bara ögonvita på varsin sida eller lite mer på den ena sidan. Se bara till att den inte blir skelögd eller vindögd.

Ta inte rent vit till ögonvita utan ha i hälften flesh i mixen. Eller första highlighten från Andrea setet.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Decaius
3/29/17, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Kloka ord från Janne. En till sak med ögon och hur mycket av dem som syns: nu avser du visserligen att skapa en kvällsscen, men generellt kisar folk mer utomhus och i de flesta fall ska ju figurerna vi målar föreställa vara utomhus; uppflugna i en tornlucka på en stridsvagn, i hästsadeln etc. Man kisar både mot solen och mot väder och vind. Det blir inte mycket ögonvita kvar.

DIOWORK
3/30/17, 1:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Grym support Decaius o Janne, tack! Kloka ord från er båda, dels det med kisandet och med pupillerna. Roligt att du tipsar om 1:a highligten Janne, detta var exakt vad jag själv kom fram till redan igår:) Jag fick tid över ikväll och får nog anse mig färdig med "Peters" ansikte. Känns surt att måla ansiktskammo på honom efter allt slit. Kanske låter jag honom vara, det är just därför han pekar finger mot sina kamrater och säger att han vägrar måla sitt ansikte!?

DIOWORK
3/30/17, 1:51 AM
DIOWORK
3/30/17, 1:52 AM
DIOWORK
3/30/17, 1:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Ännu än gång vill jag lovorda Andrea Colors! En fröjd att jobba med dessa. Nu blir nästa utmaning att börja med tigerkammot! Den dagen den sorgen:)

DIOWORK
3/30/17, 2:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag lade Peter åt sidan och limmade fast mitt nyinköpta patronbälte till den tysk jag pillat med tidigare. Detta hör inte till denna tråd men jag visar ändå:)

DIOWORK
3/30/17, 2:01 AM
Annons:
DIOWORK
3/30/17, 2:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag blev väldigt nöjd med det fina patronbältet från Brengun som lätt gick att forma efter önskemål. Over and out…zzzz

DIOWORK
3/30/17, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

När jag synar Peter idag ser jag att nog skall få till lite mer färg i ansiktet, tex något röda kinder. Tips mottages gärna! Önskelistan på div djungelväxter börjar växa sug riktigt lång…..

DIOWORK
3/30/17, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Målade skuggpartier på byxorna.

DIOWORK
3/30/17, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Målade ljusa partier på byxorna.

DIOWORK
3/30/17, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Testade att måla tigermönstret på ena byxan. Inser att det inte är bra att måla ur minnet.

DIOWORK
3/30/17, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Mönster skall såklart se ut så här:

DIOWORK
3/30/17, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Ja ni ser att de svarta partierna skall vara större. Men det går nog bra att rätta till. Mer han jag inte i ikväll. Det tar tid med 1:35 figurer helt klart! Men med dessa figurer från Bravo 6 är det ett sant nöje! Over and out!

Annons:
DIOWORK
3/31/17, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Fäääärdig!

DIOWORK
3/31/17, 10:17 PM
DIOWORK
3/31/17, 10:18 PM
DIOWORK
3/31/17, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Nja, lite småfix med bl.a. kängorna kvarstår. Insåg just att jag måste göra en axelrem till vapnet. Det blir spännande! Men jag är faktiskt nöjd med min första av de totalt 5 soldaterna. Trevlig helg på er:) /Erik

wooderson
3/31/17, 11:11 PM
#39

Den blev ju ruskigt snygg, gillar verkligen tigerstripe camot

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
3/31/17, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Gillar den här tråden, den satte igång ett sug att prova på lite namgubbar för mig med, har suttit med dessa ett par kvällar, och utifrån hu snyggt du fått till din så förstår jag vilket fint jobb du lagt ner

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
4/1/17, 12:48 AM
#41

Tack Johan! Jag är riktigt nöjd med honom. Kul att du fick lite fart på dina Nam-figurer med. Du har ju en hel bas att göra:) Jag är glad över att bara ha 5 figurer:) Kul att se dina gubbs, ser seriöst ut! /Erik

Annons:
DIOWORK
4/3/17, 12:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Det var tur att jag köpt ett kit med etsade axelremmar och spännen tillverkat av Aber.

DIOWORK
4/3/17, 12:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

He he, liiiiite pilligt det här!

DIOWORK
4/3/17, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Men till slut fick jag ihop rem och fästen/spänne.

DIOWORK
4/3/17, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Jag lyckades limma fast allt med:) sedan målade jag remmen svart, sedan mörkgrön, sedan ljusare grön, sedan med lite vitt i och till sist lite aluminiumfärg på spänner och fästet.

DIOWORK
4/3/17, 12:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Har också köpt en burk pigment med "röd jord". Tog lite sådant på hans kängor.

DIOWORK
4/3/17, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Jag hade förmånen att rensa ogräs i trädgården idag. Givetvis samlade jag på mig en burk med rötter och växter. Jag kommer låta allt torka och se hur det ser ut. Givetvis ligger det även vissna växter på marken i en djungel så jag hoppas på det bästa!

DIOWORK
4/3/17, 12:29 AM
Annons:
DIOWORK
4/3/17, 12:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Ja nu får jag nog anse honom klar, bör jag måla honom med matt lack för att skydda målningen tro? Over and out.

DIOWORK
4/3/17, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Hej igen! Jag har börjat skissa på själva dioramabasen. Tänker mig att den utskurna storleken funkar. Utmed de raka sidorna kommer det bli bakgrundsvägggar för att få till nattscenen. Ett tak över för att få ett visst mörker behövs med. Detta är ju nytt för mig så jag får prova mig fram.

DIOWORK
4/3/17, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Har även börjat sätta ihop två nya figurer. Förresten, vad använder ni andra för lim till resinfigurer? För mig funkar bara ett universal kontaktlim, allt annat fäster ej!? Over and out.

[Tunnan]
4/4/17, 1:50 PM
#52

Jag bara sitter och njuter, vilket målerijobb! Helt fantastiskt. Modellbygge på högsta nivå!😃👍👍👍

Rone
4/4/17, 10:34 PM
#53

Figurmålning  på hög nivå, riktigt snyggt! 

Kommer bli grymt det här med djungeln, bara att fläska på med växter:) Figurmaterialet ser också riktigt fint ut, och din uppdetaljering med etsade remmar gör sitt till! Ser fram emot fortsättningen!

Mecthegreat
4/5/17, 8:04 AM
#54

Så jävla snyggt , själv brukar jag lägga undan gubbarna som medföljer mina tanks :)

robban64
4/5/17, 8:47 AM
#55

Fy fasen vad snyggt! Målningen är outstanding. Kul att se att du gått upp i skala. Bravo 6 gubbarna,har du hittat dom i Sverige?

Annons:
DIOWORK
4/5/17, 1:04 PM
#56

Oj oj, stort tack allihop! Ni skall veta att det värmer och motiverar. Sedan har jag mycket kvar att lära men det inbebär ju att det kommer bli ännu bättre:) Bravo6 figurerna är köpa på www.dersockelshop.com /Erik

wooderson
4/5/17, 5:14 PM
#57

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Decaius
4/5/17, 8:09 PM
#58

Fina figurer! Bra att du gör dem rättvisa! :)

Janne Nilsson
4/6/17, 4:30 PM
#59

#29
Använd någon vinröd med lite blått i. Humbrol Vine 73 är bra nyans. Spä ut med ca 80% lösningsmedel och lägg på i flera tunna lager tills det byggs upp. Lägg rougen på kinden under kindbenet och runt näsroten. Ibland kan även hakan få sig en skvätt. Se till att inget hamnar där du redan har skuggat eller på högdagrarna.

#51
Superlim, cyankrylat geltypen.
http://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-Power-Flex/25-1705

Skulle det vara större bitar som tex bål och ben i 120mm så använder jag expoxi typ denna. Att rugga upp kontaktytorna med aningen grövre sandpapper är också ett bra trick.
http://www.clasohlson.com/se/Power-Epoxy-Loctite/Pr348919000

Ett annat tips är att skippa de fotoetsade remmarna. Använd spännen och hakar mm men gör remmen av tex papper, blyfolie eller eltejp (limmet borttaget med lite bensin).

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
4/7/17, 12:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

#58-59 Stort tack killar, jag suger åt mig informationen. Inser dock att ibland kommer jag inte alltid ihåg vilka färger/blandningar jag använt ett par dagar tidigare. Måste börja skriva upp minnesanteckningar. Ikväll använde jag iallafall dessa produkter:)

DIOWORK
4/7/17, 12:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Airbrushade basfärgen Olive Drab Yellow Tone.

DIOWORK
4/7/17, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Målade sedan basfärgen för ansiktet, ljuspunkter och skuggpartier. Jag testar mig fram, vilket slutade med att jag använde Brown Wash for German Dark Yellow till skuggpartier. Kanske helt fel, men nu har jag provat. PS Använde för första gången Retarder i färgen vilket verkade lovande. /Erik

Annons:
DIOWORK
4/7/17, 2:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Pust, tog mig tid att så gott som göra klart båda figurernas ansikten. Tusan vad svårt det är. Ja jag förmår inte bättre än så här. Båda dessa figurer skall ha kammomålning i ansiktet sedan. Over and out.

DIOWORK
4/7/17, 1:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Jag får fixa till lite mer ögonlock ser jag, ja ja det löser sig. Nu har jag börjat hämta inspiration för min djungel och själva "boxen" till dioramat. Hoppas jag hinner lite nu i helgen medan ni andra är på Modellexpo i Stockholm! Trevlig helg på er! /Erik

ElLobo
4/8/17, 10:02 AM
#65

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: