Annons:
Etikettflyg
Läst 2016 ggr
Orso
3/22/17, 9:37 AM

Robot Rb 330

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade information om denna i en skrift om DATA-SAAB. Projektet lades ner 1959 bl.a. på grund av att den var för dyr. 

Det fanns ett par skisser på den och jag var naturligtvis tvungen att bygga en.

Annons:
Orso
3/22/17, 9:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Text från skriften jag nämnde:

"Robot 330, i första hand avsedd att utföra attackuppdrag mot hamnar och anläggningar på andra sidan Östersjön på avstånd upp till ca 500 km.

Doktrinen var, att förhindra utskeppning från Baltikum.

Robot 330, som var en tvåstegsraket, projekterades i detalj. Den skulle bli 11,7 meter lång och ha en startvikt på 4 385 kg. 

Utskjutningen skulle göras från en kombinerad transportvagn och avskjutningsramp i 45 graders vinkel. 

Startsteget, som drevs av en krutmotor, var 4,1 meter långt, vägde 1 500 kg och skulle lösgöras sedan ekipaget nått dubbla ljudhastigheten på en höjd av 1,8 kilometer.

Orso
3/22/17, 9:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Slutsteget skulle bli 7,6 meter långt, väga 2 825 kg och ha en diameter på 0,55 meter Det drevs av två rammmotorer och skulle uppnå 3,6 gånger ljudhastigheten och en marschhöjd av 23–24 kilometer.

I slutfasen skulle slutsteget dyka och stridsladdningen detoneras på lämplig höjd, eventuellt med hjälp av ett zonrör. 

Stridsdelen skulle utgöras av en konventionell laddning, alternativt en atombomb med vikten 300 kg."

Orso
3/22/17, 9:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Till modellen har jag använt en lång fälltank och resterna av en blyertspenna samt lite plastic card.

Orso
3/22/17, 9:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Omålad med en lite guuuube som jämförelse

Orso
3/22/17, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag bestämde mig för att montera den på en totalt påhittad utskjutningsvagn som jag scratchbyggde.

Undrar hur lätt det hade varit att skjuta ner den i början på 60-talet.

Decaius
3/22/17, 9:49 AM
#6

Suveränt bygge! Intressant bakgrundsinfo också. En annan tid, en annan doktrin…

Annons:
[Tunnan]
3/22/17, 12:24 PM
#7

Intressant, snyggt bygge. Här kan vi verkligen säga den flygande pennan.😀 Har för mig annars att det var Dornier 17 eller nått.😋

Mecthegreat
3/22/17, 12:45 PM
#8

Grymt , grymt kreativt

stickanw
3/22/17, 1:11 PM
#9

Kul bygge av en för mig okänd missil.

#7

Jomenvisst var det Dornier Do 17 som kallades The flying pencil men britterna hade även de en bombare som kunde kallas för flygande penna. Handley Page Hampden sedd uppifrån eller från undersidan visar ett flygplan som verkar ha knapp axelbredd inombords.https://en.wikipedia.org/wiki/File:British_WW2_medium_bombers_comparison.png

Dioramabyggare
3/22/17, 2:57 PM
#10

#9: "Hampden" fanns en period på 1930-talet på F11 för utprovning, men ersattes av B3.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_Hampden

starhawk
3/22/17, 3:11 PM
#11

Hur var det med styrsystem eller var den tänkt som en artillerimissil?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Orso
3/22/17, 4:22 PM
#12

"Navigeringssystemet bestod av en gyrostabiliserad plattform. Man räknade med att inom de närmaste åren kunna köpa gyron med en maximal drift på 0,1 grader per timme, vilket skulle ge ett avståndsfel vid målet på 2 till 3 kilometer. Därför behövdes ett radionavigeringssystem som stöd till gyrosystemet. Både långvågssystem och ultrakortvågssystem studerades. I roboten skulle finnas en digital ”räkneenhet” eller datamaskin med huvuduppgift att omräkna signalerna från radiosystemet (som var av hyperbeltyp à la Decca) till latitud och longitud."

Från: http://www.datasaab.se/Bok_1_5/Downloads/Tema_Flyg.pdf

Husse1
3/23/17, 7:41 AM
#13

Hade väl inte varit dumt med en egen ballistisk missil i dessa dagar…coolt bygge!

Annons:
flyingdragon
3/23/17, 5:20 PM
#14

Läckert bygge, hade ingen aning om denna robot tidigare, tack för info. 👍
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Tunnan]
3/25/17, 2:31 PM
#15

#9-10. Jo Hampden känner jag till, även kallad P5 om jag inte är hel ute och cyklar.

Dioramabyggare
3/25/17, 2:47 PM
#16

#15: ja det stämmer; jag tänkte inte på att skriva med den svenska flygvapenbeteckningen 😇.

Upp till toppen
Annons: