Annons:
Etikettfordon
Läst 1357 ggr
petzon
3/20/17, 8:02 PM

Minicraft 1948 MG TC Midget

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags att dar igång en byggtråd på ett av inköpen från modellbyggarträffen i Mariestad. Ett impulsköp baserat på boxarten

Annons:
petzon
3/20/17, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Detta är min första Minicraft-modell och jag kan inte påstå att jag är imponerad av gjutningarna, en hel del skägg och några riktigt rejäla sjunkmärken. Plasten är spröd

petzon
3/20/17, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Chassit klart

petzon
3/20/17, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bilden på motorn blev lite suddig, men det gör inget, för det är inte mycket att ses, många delar, men grov i detaljeringen

petzon
3/20/17, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Karossen torrpassad. Nu är det dags för att börja måla, eftersom färgangivelser är för veklingar struntar byggbeskrivningen helt i dessa. Min skall i alla fall bli blå efter en referensbild jag hittade på nätet. Främsta anledningen är att jag såg rött när jag försökte få röd färg att täcka på min Heller brandbild för något år sedan. Att måla blått kräver blott några få lager för att få färgen att täcka. Känns lite befriande att komma såhär långt på endast en kvälls bygge. Alla modellbyggen behöver uppenbarligen inte ta tusentals timmar

[Tunnan]
3/20/17, 8:38 PM
#5

Minicrafts modeller håller väldigt ojämna kvalitetsnivåer, en del är riktigt bra men vissa andra är rena katastrofen. Min MD-82 Snowflake som finns med här på sidan någonstans var riktigt bra men för ett x antal år sedan så byggde jag en Dc-6b SAS som var riktigt dålig. Håller tummarna för detta bygget, ser förträffligt bra uttycker jag.

[krutgubben]
3/20/17, 9:43 PM
#6

Detta ska jag följa!

Annons:
petzon
7/20/17, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ägnar semestern åt att försöka avsluta lite byggen. Idag blev min MG färdig (egentligen återstår att måla i kromet på några ställen, men jag hade ingen sådan färg hemma så det får vänta). Kul bygge men med riktigt dåliga gjutningar och bristande passform på några ställen.

petzon
7/20/17, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En bild till

petzon
7/20/17, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

och en sista

petzon
7/20/17, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Som den uppmärksamme kanske såg så låg ratten kvar på byggbordet, nu är det fixat

Janne Nilsson
7/20/17, 4:59 PM
#11

Har du målat lacken i olika nyanser av blått?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
7/20/17, 8:14 PM
#12

Den må ha haft sina brister i kvalitet, men du har ju fått ihop ett kalasresultat tillslut, gillar verkligen den blå färgen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

petzon
7/20/17, 9:28 PM
#13

#11 För att få lite liv i färgen målade jag rakt uppifrån med samma blå färg men med en droppe vitt i,  att bl.a. bakskärmen ser ljusare ut beror på ljuset.

#12 tack

Annons:
Janne Nilsson
7/20/17, 9:36 PM
#14

Jag tror att det gör att den ser mer skalenlig ut.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: