Annons:
Etikettflyg
Läst 1293 ggr
Dioramabyggare
3/7/17, 11:46 PM

Vad för flygplan är detta?

Någon som vet vad det är för flygplan som syns vid 2 minuter in i denna film? En sådan i modell skulle "platsa" väldigt bra bredvid min "Warthog"- och "Mohawk"-modell😍.

Annons:
[Tunnan]
3/8/17, 12:07 AM
#1

Hawker Siddleley Buccaneer.

[Tunnan]
3/8/17, 12:13 AM
#2

Eller menar du propellerkärran ? Fanns några plan att välja på.

StefanW
3/8/17, 1:47 AM
#3

Kan det vara FMA 1A-58 Pucara?

Stefan - Modellbyggare

StefanW
3/8/17, 1:53 AM
#4

…om så är fallet så har bland annat Airfix och Special Hobby givit ut den i olika omgångar i skala 1/72.

Stefan - Modellbyggare

Dioramabyggare
3/8/17, 7:38 AM
#5

#1, #2: Nej, Buccaneer-planet vet jag vilket det är. Jag menade det tvåmotoriga propellerplanet som syns två minuter in i filmen.

#3: Ja, det är en Pucara. Stort tack för hjälpen 👍!

starhawk
3/8/17, 8:15 AM
#6

Har Airfix-varianten hemma på väggen . Skala 1/72 den ingick i Falklands-satsen, inte helt lätt att bygga den långa tunna nosen har inget direkt stöd så den vill inte direkt samarbeta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
[Tunnan]
3/8/17, 3:48 PM
#7

Ja jag trodde sedan att det var den som du menade. Det kunde inte jag då, men nu fick ju jag åxå reda på det. Tack Stefan😋

Dioramabyggare
3/8/17, 5:57 PM
#8

#6: vilket artikelnummer har "Falklands-satsen"? Ingår ett Harrier-flygplan i den (jag läste "någonstans" om en Harrierpilot som medverkade i Falklandskriget och som fick brännslebrist, och med nästan bara ångor av bensin kvar i tankarna lyckades hitta ett fartyg med en container på däck som han lyckades landa på)?

StefanW
3/8/17, 6:06 PM
#9

#8 Han fick tydligen fel på utrustning och kunde inte hitta tillbaka..

Stefan - Modellbyggare

Dioramabyggare
3/8/17, 7:45 PM
#10

#9: Bara brännsle kvar för någon minuts flygning… det måste ha varit väldigt nervpressande för piloten…

[Tunnan]
3/8/17, 8:31 PM
#11

Säkert var det så. Men iskall att lyckas landa på ett fraktfartyg på det sätter. En bragd.😊

Dioramabyggare
3/8/17, 9:02 PM
#12

#11: Ja, han var uppenbarligen extremt fokuserad på det han hade att göra med att landa flygplanet.

starhawk
3/9/17, 7:27 AM
#13

#8: Nu var du ute i sista stund, den lådan är öronmärkt för "skrot".  Jag skall kolla om jag kommer ihåg det när jag kommer hem. Nej! den innehöll inte ett Harrier plan den innehöll två, en Sea Harrier och en GR 3, dom hänger på samma vägg som förut nämnda Pucara, tillsammans med en Mirage III, en Skyhawk och en Super Etendard med en Exocet under vingen. 

Intressant att notera att flera av dom brittiska fartygen i styrkan vid Falklandsöarna var utrustade med Exocet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Dioramabyggare
3/9/17, 8:45 AM
#14

#13… Pucara… Skyhawk… jag "är svag" för ""kompakta" rakvingade flygplan*) med mycket motor". Trevligt då att jag har både en Grumman OV-1 Mohawk, en Fairchild A-10 Warthog och en de Havilland Vampire Mk 1 i bygghögen😍.

*) Jag hade tidigare en eller två Douglas Skyhawk i bygghögen, men de(n) "flyger" nog hos någon annan modellbyggare sedan dess.

Upp till toppen
Annons: