Annons:
Etikettallmänt
Läst 1340 ggr
Janne Nilsson
3/3/17, 4:11 PM

Ny resa, tips på sevärdigheter.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Det är dags för en ny resa. Dock inte lika lång, vare sig tidsmässigt eller sträcka, som den förra.

Jag skall i slutet av Mars åka ner till Ingolstadt för deras utställning Herzog von Bayern och behöver tips på sevärdigheter längs rutten.*
https://www.facebook.com/events/1270527082978974/

Här är ett av alternativen för rutt. I stort sett allt av populärkultur, kulinariskt eller historiskt är av intresse. Dock inget från Napoleontiden. ;)

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Janne Nilsson
3/3/17, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Alternativt den här rutten. Eller jag kan ta den ena dit och den andra tillbaka.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
3/3/17, 6:38 PM
#2

Finns den någon speciell anledning till att du kör via Jylland?

[Hayabusa]
3/3/17, 6:40 PM
[Hayabusa]
3/3/17, 6:42 PM
#4

Inte längs någon av dina eventuella rutter, men i Koblenz finns det ett museum:

https://de.wikipedia.org/wiki/Wehrtechnische_Studiensammlung_Koblenz

JohanRydberg
3/3/17, 7:22 PM
#5

Håller med Hayabusa. Varför via Jylland? Mitt förslag är antingen via bron över Öresund och sedan färjan Rödby-Puttgarden. Alternativt (om du kommer från norr om Göteborg) Färjan direkt från Göteborg till Kiel. Det är faktiskt så att kostnaden för färjan är ungefär samma som kostnaden för bensin (åtminstone var det så när vi åkte relativt regelbundet den vägen). 

Flygmuseet i Hannover skall vara bra. Om man är intresserad av bilar och speciellt VW kan även Wolfsburg (som från början hette Stadt die KdF-wagen, och som byggdes kring fabriken som byggde VW-bubblan) vara värt ett besök. 

Om du av någon anledning hamnar i Braunsweig och är sugen på öl (och en bit OK pubmat) kan jag rekommendera Schadt's som är ett kombinerat bryggeri/pub. Deras Märtzen är riktigt riktigt bra.

/johan.

Husse1
3/4/17, 10:55 AM
#6

Du har säkert redan sett det men Marine Denkmal och U995 ligger i Laboe nära Kiel vid Kielfjordens östra mynning.

Annons:
Husse1
3/4/17, 10:59 AM
#7

Och givetvis har du säkert redan sett Panzermuseum i Münster men annars såg det ut som att en av rutterna gick nära om inte igenom. :)

ElLobo
3/5/17, 2:03 AM
#8

#7: Pansarmuseet ligger väl i Munster, inte Münster? Det senare är en helt annan stad.

[Hayabusa]
3/5/17, 7:53 AM
#9

#8 Japp - Munster.

Janne Nilsson
3/6/17, 9:26 AM
#10

Hej!

Att jag kör över Jylland beror nog mest på att jag tycker det verkar krångligt med färjorna och att man inte verkade spara så mycket tid på det. Eller att man måste matcha avgångar vilket kan vara lite vanskligt då jag kör direkt från Stockholm.

Men jag hör gärna mer om era erfarenheter och tar tacksamt emot tips.

Stort tack allihopa  för alla tipsen. Just Panzermuseum i Munster har jag precis varit på under min förra resa men det hade något varit ett förstahandsval annars.
http://modellbygge.ifokus.se/articles/587553a88e0e740b6600bd72-one-way-ticket-to-lindisfarne-and-back-del-12

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
3/6/17, 10:24 AM
#11

Färjan Rödby--Puttgarden är synnerligen okrånglig! Den går en gång i halvtimmen, och överfarten varar 45 minuter. Bortsett möjligen från de värsta högtrafikdagarna under sommaren behöver man inte heller förhandsboka en viss avgång; det funkar alldeles utmärkt att bara köpa en öppen biljett och ta första avgång efter ankomst till färjeläget.

Tittar man på sträckan från brofästet i Malmö till Horster Dreieck/Maschener Kreuz precis söder om Hamburg, där vägalternativen via (a) Rödby--Puttgarden respektive (b) över Store Baelt och Jylland möts är skillnaden i teoretisk körsträcka och -tid cirka 345 km väg (365 inklusive färjan, men den biten kör man ju inte) på 4 timmar och 35 minuter för (a) mot 510 km på cirka 5 timmar för (b). I praktiken tar det ungefär lika lång tid, eftersom man om man inte har tur måste räkna med att vänta i snitt en kvart på att köra ombord på färjan. Å andra sidan får man en fika- och kissepaus på färjan som man ju förmodligen måste ta på någon vägkrog annars …

Exakt vad färjan kostar beror på vilken biljett man köper, men vill man inte vara tvungen att passa en exakt avgång är lägsta pris 585 DKK (+/-700 SEK). Store Baelt-bron kostar 240 DKK (+/-300 SEK) till vilket kommer det (du räknar med att) det kostar dig att köra 16,5 mil längre med bilen.

Väldigt bekvämt om man startar resan i Stockholm är annars att ta nattfärjan från Trelleborg till antingen Travemünde eller Rostock. Man kör då i land i Tyskland på morgonen, åtskilliga mil länge söderut än man annars skulle ha hamnat, och det man betalar för färjan motsvarar ungefär vad det skulle kostat att köra och sova på hotell en natt.

Om du väljer att köra över Jylland, har jag annars god erfarenhet av Sdr Bjert Kro i Bjert, strax sydost om Kolding på Jylland. Bra rum och mycket god mat hade de sist vi var där!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Hayabusa]
3/6/17, 10:58 AM
#12

#10 Precis som Banjoman skriver så är det såväl smidigt som enkelt att ta färjan Rödby-Puttgarden. Jag har kört denna tur hur många gånger som helst, det är det självklara valet. Har även kört via broarna på Fyn, men det tar längre tid och är på det hela en ordentlig omväg.  Att jag även kört över Fyn har berott på andra omständigheter där Jylland varit ett delmål, så att säga.

JohanRydberg
3/6/17, 11:40 AM
#13

Att räkna med i sammanhanget är också kostnaderna för broavgifterna. Vill minnas att Öresundsbron går lös på knappt 500:- per gång.

Det lönar sig därför ganska snabbt att ta färjan direkt från Sverige (Göteborg eller Trelleborg). Eftersom dessa går över natten sparar man också in en natts logi.

Annons:
Inghans42
3/6/17, 3:18 PM
#14

Fartygs hissen schiffshebenwerk i Lauenburg… jag är inte plast byggare utan modellbåts byggare men denna anläggning är ett måste om du åker till Hamburg där finns oxå Peter Tamm sjöfartsmuseeum 4 våningar med sjöhistoria www.gruppenfuehrung.de inte att förglömma miniatur wunderland Hamburg har hur mycke som helst

[Hayabusa]
3/6/17, 4:14 PM
#15

Kanske inte ett utflyktsmål i den bemärkelsen, men vid färjeläget i Puttgarden ligger även Bordershop (om denna typ av inrättning önskas besökas).

JohanRydberg
3/6/17, 9:37 PM
#16

#15 om man ändå ämnar åka längre in i Tyskland skulle jag vänta med ev. ölinköp tills man kommit en bit ifrån färjeläget. Åtminstone för de sorter jag kollat på är priserna på öl betydligt lägre i en vanlig tysk livsmedelsaffär (t.ex. Real) än på border shop. /johan

[Hayabusa]
3/6/17, 9:56 PM
#17

#16 Säkert, allt beror på vad man är ute efter.

Janne Nilsson
3/9/17, 10:12 AM
#18

Tackar för alla svar. Färjan Rödeby - Puttgarten verkar ju vara ett bra alternativ.

Men jag förstår inte riktigt. Jag har ju faktiskt Brobizz Transpondern, och den skall funka även där? Men behöver jag ändå boka?

Finns det något annat än öl som gör det värt att besöka gräns-shoppen?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
3/9/17, 10:17 AM
#19

#18 Du behöver inte boka färja Rödby-Puttgarden. Själv har jag aldrig gjort det. Ända gången det kan uppstå köer är under sommarsemestern. Brobizz gäller, väl, inte för Rödby-Puttgarden färjan? Har jag inte sett eller hört.

På Bordershop finns det även godis, men fokus ligger på drycker. De har ett t ex  ett hyggligt utbud av Whiskey & vin också, så det är inte enbart budget, om man säger så.

Banjoman
3/9/17, 10:48 AM
#20

#19 Jodå, man kan betala för färjan Rödby-Puttgarden med Brobizz: http://brobizz.com/dk/her-virker-din-brobizzr

Hur det fungerar i praktiken och vad det kostar vet jag inte, men möjligt skall det tydligen vara!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
[Hayabusa]
3/9/17, 10:52 AM
#21

#20 Se där, man lär sig något nytt varje dag. Men är det inte billigare, så är nyttan inte enorm. Som sagt - köbildningen är minimal.

Banjoman
3/9/17, 10:52 AM
#22

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Upp till toppen
Annons: