Annons:
Etikettallmänt
Läst 3341 ggr
ElLobo
2/27/17, 6:12 PM

Nytt i verktygslådan, kv 1 2017 -- del 2

Tråden fortsätter. Ler

Länk till tidigare del:

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Annons:
Banjoman
2/28/17, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Var i dag på posten och hämtade ut ett paket från Dictum, med däri en japansktillverkad sats med hålpunsar i relativt klen storleksordning; intressant inte minst eftersom den börjar redan på 1,5 mm och sedan går uppåt i halvmillimetersteg hela vägen till 4 mm!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
3/2/17, 11:02 AM
#2

#1: Ser väldigt trevligt ut, nu har jag förstås en viss förkärlek till verktyg i trälådor

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
3/2/17, 11:31 AM
#3

#2 Efter att ha testat den kan jag säga att den inte bara ser trevlig ut, utan också är väldigt trevlig! 👍

Mycket välvässade punshuvuden ger knivskarpt skurna hålkanter, och det fiffiga handtaget (som alltså innehåller ett spiralvrid) gör att det krävs minimalt med kraft och att man inte behöver slå på skaftet med en hammare.

Att det hela dessutom kom i en trevlig liten trälåda gör absolut inte saken sämre … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/2/17, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Köpte i dag mjuka och mycket mjuka blyertsstift till min Fixpencil, jämte två suddgummin …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/2/17, 5:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

… och dessutom en skärmatta i storlek 60x90 cm. Optimalt hade det nog egnetligen varit med en på 90x120, men den för de bara i konstnärsmaterielkedjans i fråga huvudbutik, som inte ligger alls lika smidigt till för min del, så det får klara sig med en ganska i stället för en riktigt stor … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/4/17, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sytråd fick jag köpt i dag …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
3/4/17, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

… liksom skräddarkrita …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/4/17, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

… och ett rullskärverktyg.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/4/17, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

I sybehörsaffären hittade jag också små karbinhakar i precis lagom storlek.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

BjarneS
3/6/17, 10:07 AM
#10

Min skärmatta är 60x90. Om jag skaffade 90x120 måste jag fixa större bord och det får inte plats i min grotta så då får jag bygga ut. Känns som det blir en lite för stor investering för en ny skärmatta. 😉

Dioramabyggare
3/6/17, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

På väg hem från modellbyggeträffen i Mariestad i helgen gjorde vi ett stopp på Biltema i Örebro där jag köpte en ny "verktygslåda" eftersom jag "vuxit ur" min gammla.

Min gammla:

Dioramabyggare
3/6/17, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

och min nya:

bommen99
3/6/17, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag håller ju på att byta vårat kök och då blev det tre relativt nyinköpta överskåp som åkte till hobbyhörnan. Lackbox är ju bra att ha så jag snickrade ihop skåpen så att två bildade själva lackutrymmet och den tredje står ovanpå som får hysa "lackeringsprylar", typ färger mm.

Blev en yta att lacka småprylar på som mäter ca 85 x 65 cm.

Tycker den blev lite klumpig, men men….

Annons:
bommen99
3/6/17, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Någon fläkt som skulle passa var omöjlig att hitta. Efter att ha letat i princip överallt, svängde jag förbi varuhuset där jag köpte köket. Dom hade superrea på bl.a. köksfläktar. Enkel lösning.

Lite jobb kvarstår som el-koppling samt in med luft-slangen.

Kan samtidigt meddela att frugan har fått en ny o fin tvättstuga. I just detta utrymme stod min garagekompressor o väsnades. Jag har byggt en låda till den i 15 mm marin.plywood samt gjort lite "listiga" ljuddämpning inuti, Visst, risk för överhetta men den går bara  en eller två ggr per dag.

Inga foton på den (vem f…n vill se en tvättstuga……

För den verklige vetgirige kan jag också meddela att kompressorn står ca 6-7 m från lackboxen. Slangarna som gick (låg o skräpade på marken) till lackboxen har ersatts med 2 x 3 m stålrör

BjarneS
3/6/17, 1:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Lite av livets nödvändigheter som följde med från Modellhuset. Plus ett par färghyllor som inte kom med på bild.

Dioramabyggare
3/6/17, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Några väldigt praktiska skärblad som jag hittade hos Modellhuset Liden i helgen:

Dioramabyggare
3/6/17, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Och nu har mina verktyg fått flytta in i nya fina lådan 😍…

Bild #1:

Dioramabyggare
3/6/17, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bild #2:

bommen99
3/7/17, 11:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Gillar ordningen i bilderna ovan, 17 & 18. Har själv försökt förbättra ordningen i bygghörnan. I o med en lackbox som tog upp massa utrymme (#13) så behövdes det göras vissa omdisponeringar. Jag har förvisso många lådor att stoppa verktyg i, men jag ville ha en verktygstavla på väggen så att vissa "populära" verktyg skulle bli mer lättillgängliga.👍

Jag har kollat alla verktygsförsäljare, byggvaruhus, järnhandlare och alla andra som skulle kunna ha verktygstavlor. 2 dagar och ett sökande ett antal mil i båda riktningarna utan resultat. Att dylikt inte finns har ju sin naturliga förklaring, asiater jobbar i princip aldrig från en arbetsbänk, de sitter på huk eller ligger ner. En verktygstavla skulle innebära att dom får kliva upp varenda gång dom skall ha ett nytt verktyg…😮

MEN i dag, i verktygstavel-letandet hittade jag lite Dremel-prylar. Ett borrstativ som jag saknat stod på en hylla bland massa andra intressanta Dremel-saker, blir ett återbesök i denna verktygsaffär, bara några mil åt Bangkok-hållet

I bakgrunden syns en "verktygstavla" som är ngt garderobstillbehör som jag kraftigt modifierat, inte nöjd🤓

sponny
3/7/17, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Fick hem lite småsaker jag väntat på ett tag.

Stålkulor från Ammo of MIG som stoppas ner i färgflaskor och underlättar blandandet av färgen.

Ett nytt Pin vice och ett nytt set med småborr.

Annons:
Dioramabyggare
3/7/17, 5:02 PM
#21

#19: Vad trevligt att du gillar bilderna på min nya modellbyggeverktygslåda! Den är obetydligt större än den förra jag använde, men ger i alla fall plats för alla mina verktyg (en del av de fick jag förvara i en annan verktygslåda).

Lådan köpte jag på Biltema och den har artikelnummer 71-738.

Jag fick modifiera ett par av facken lite med hjälp av en liten kniv för att skjutmåttet och vinkelmätaren skulle få plats.

Banjoman
3/12/17, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ytterligare några sytillbehör insförskaffades i går …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
3/12/17, 10:48 PM
#23

#22: Vad har du tänkt använda "Flickstoff"-et till?

Banjoman
3/13/17, 10:43 AM
#24

#23 Jag har, som inom kort kommer framgå av min Moonbeam-tråd, velat testa olika idéer för tillverkning av hörnförstärkningar på segel av bomullstyg … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
3/13/17, 11:20 AM
#25

#24: Ok, det verkar pilligt.

HasseGustafsson
3/15/17, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Laddar inför vårens projekt.

HasseGustafsson
3/15/17, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

…och lite till.

Annons:
wooderson
3/15/17, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Tycker att jag ser så dåligt när jag målar figurer så jag köpte dessa för 90kr på Kjell o co

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

starhawk
3/16/17, 7:34 AM
#29

#28: Välkommen i gänget wooderson! Jag skaffade för länge sedan ett par just för detaljmålning, min modell har emellertid pannband och en liten lampa ovanför skärmen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
3/19/17, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Ett par reservblad till min nyligen inköpta rullkniv

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
3/20/17, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Idag dök det upp ett paket från England3*100 skalpellblad av utmärkta Swann & Mortons fabrikat samt tre styck dito skalpellskaft samt ett kit med polerkuddar. Allt inköpt hos Sylmasta som hade de skarpaste priserna på skalpellbladen

petzon
3/20/17, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

I fredags kom paket ända från Kina med pinnfräsar som jag köpt på Tradera, 59 spänn inklusive frakt gjorde det värt att chansa 1,5-7 mm ingår i settet

Dioramabyggare
3/20/17, 10:58 PM
#33

#31: "skarpaste" priserna på skalpellblad…👍 😂

sponny
3/22/17, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Var sent ute till en butik som hade pysselsaker till salu förra veckan. Men lyckades ändå hitta precis vad jag var ute efter. Nya penslar och en palett, pastellkritor och oljefärg. Allt för under en hundring.

Annons:
sponny
3/22/17, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Måste även tacka mitt ex som visade mig vad appen Wish är för något. 12 penslar i storlek 0, 00 och 000 för 9 kronor. Inte mycket att orda om där.

ElLobo
3/23/17, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

. Cleener . 2017-03-23 20:16 Fick hem denna fina Airbrush.

Banjoman
3/24/17, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Fick häromdagen hem ett gäng 4 respektive 5 mm mässingsringar från Eskader …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
3/27/17, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Idag dök det upp 14 st LED-lysrör av vilka 12 skall sitta i garaget. Har tröttnat på flimrande lysrör med olika färgtemperatur, såg ut som ett 80-talsdisco. Nu sänker jag energiförbrukningen med 220W för min garagebelysning. 16 W istället för 36 respektive 8 istället för 18 W. Med en livslängd på 30000h och en uppskattad brinntid på 20h/vecka blir det lagom att byta lysrör till 73-årsdagen!

Dioramabyggare
3/29/17, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Idag hade brevbäraren med sig två förpackningar med tråd till styrenplastskärapparaten jag byggt 🙂.

Banjoman
3/29/17, 1:36 PM
#40

#38 Vad är det för lumen-, färgtemperatur- och RA-värde på dem?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
3/29/17, 3:21 PM
#41

#40 16 W som motsvarar T8 36W (1200 mm längd) är på 1600 lumen, 150 graders spridningsvinkel, färgkod 840, Ra80, livslängd 30000 timmar (beräknad som 30 % ljusförlust) Skostorlek på installatören 43. Länk till datablad. Kostar124:-/st

Annons:
Cleener
3/31/17, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Kompressorslang och snabbkoppling. Bra att ha!

Dioramabyggare
3/31/17, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nu är styrenplastskäraren jag byggt äntligen klar och "till belåtenhet provad" 🙂.

starhawk
4/2/17, 10:16 AM
#44

#43: Den var avancerad, min var bara en träplatta med ett mässingsrör böjt över och krokodilklämmor för att koppla på strömmen, men den funkade. Jag vet faktiskt inte om jag har den kvar någonstans i gömmorna, men jag har inget behov av den nu.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
pelle68
4/9/17, 9:37 PM
#49

#43 Jag har lovat dig cellplast av bättre kvalite' men fick inte tillgång till husets pannrum där skivorna ligger. Ska såga upp dem i mndre bitar och lägga dem i egna förrådet så du kan ta dem vid nästa besök eller när jag svänger förbi. Per

Dioramabyggare
4/9/17, 10:09 PM
#50

#44: Nja, den var inte så komplicerad att bygga, men jag ville ändå bygga den stabil "när jag ändå var i gång", och dessutom är den byggd av grejor jag hade hemma (bortsett från skärtråden, nätdelen, det lilla "kretskortet" (med den orangefärgade kabeln) med anslutningskontakten och ett par dragfjädrar att fästa skärtråden med).

Har du bild på din skärapparat att visa?

Upp till toppen
Annons: