Annons:
Etikettpansar
Läst 3733 ggr
DIOWORK
2/18/17, 10:07 PM

Frontpansar StuG 40 Ausf. G

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag söker bekräftelse på att en amerikansk bazooka kunnat slå igenom det nedre frontpansaret på en StuG. Enligt Wikipedia kan den det eftersom pansaret är max 80 mm på en StuG. Se text.

Annons:
DIOWORK
2/18/17, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I så fall borde en bazooka kunnat ge de skador som syns på bilderna!?

DIOWORK
2/18/17, 10:09 PM
DIOWORK
2/18/17, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

På denna bild ser det ut som granaterna inte gått igenom pansarplåten? Men som sagt är det någon som har koll och kan bekräfta vore det snällt. /Erik

[Hayabusa]
2/18/17, 10:28 PM
#4

Utan att vara expert så känns träffarna väl stora (i diameter) för att komma från en bazooka.

landsbygdsbo
2/18/17, 10:54 PM
#5

Det skulle ju kunna vara så att vagnen är utslagen av erövrade panzerfaust… som denna "ronson" Scherman…Bildresultat för panzerfaust hit

DIOWORK
2/18/17, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag håller med dig Hayabusa. En bazooka hade gjort ett mindre hål det kan vi nog utgå ifrån. Men 10.000 kr frågan är om den klarat av att slå igenom pansarplåten? Nästa fråga när jag ändå är igång. De taggiga balkarna på sidorna, vad fyller de för funktion? /Erik

Annons:
DIOWORK
2/18/17, 10:59 PM
#7

#5 Hmm intressant, jag skulle kunna placera en panzerfaust liggandes på marken vid sandsäckarna på dioramat. Lite ironiskt att den sprängts av "eget" vapen. Tack Landsbygdsbo:) /Erik

Decaius
2/18/17, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Taggarna är till att hänga Schürzen på. Det satt hällor på baksidan av dessa som träddes på taggarna.

DIOWORK
2/19/17, 7:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack Decaius! Jag tänkte detta men eftersom det inte är med sidoplåtar i Revellsatsen trodde jag det var någon specialvariant. Konstigt att de inte skickar med plåtarna. Hängde plåtarna bara? De går ju inte att fästa nedtill där är hjulen! /Erik

landsbygdsbo
2/19/17, 7:54 AM
#10

#7 Tyskarna hade stora mängder Panzerfaust som blev liggande vid hastiga reträtter och då Panzerfaust;en var ett betydligt kraftigare vapen än bazookan och utan dess nackdelar så var de allierade snara att lägga beslag på dem och använda dem. Men hålen på bilderna är nog för grova även för en Panzerfaust. Det  den skyldige är nog en firefly…

Mecthegreat
2/19/17, 8:03 AM
#11

Ser väl ut som en tungsten/volfram granat som träffat

Husse1
2/19/17, 9:05 AM
#12

Visst var tanken att återskapa Battle of Bloody Gulch? Jag tror att 17. SS- Sturmgeschütz Batallion (som väl var inblandad irc) var utrustad med Stug IVor och inte Stug IIIor. Kan inte ta gift på det dock men värt att kolla om man vill ha det historiskt korrekt (snarare än serien). :)

[Hayabusa]
2/19/17, 9:42 AM
#13

Jag tror säkert att en Bazooka kunde slå ut en StuG - om man kom tillräckligt nära. Vilket givetvis var en av utmaningarna. Panzerfaust var säkert effektiv och jag vill mena att projektilen (Panzerfaust) hade riktad sprängverkan = litet ingångshål. Jag kan ha fel, men vill minnas att jag sett bilder på detta.

Annons:
wooderson
2/19/17, 12:48 PM
#14

#13 tycker mig också minnas att ingångshålet från en pf knappt är större än typ ett kulhål

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2/19/17, 12:54 PM
#15

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
2/19/17, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tack allihop ni är så snälla som hjälper mig. Då kan vi enas om att jag kan välja fritt mellan bazooka och panzerfaust som det vapen som slagit ut min StuG. Samt att ingångshålet skall vara betydligt mindre än på bilderna. Gott så! #12 Nej det är Hasse som bygger den scenen. Mitt diorama är "Behind Enemy Lines Part II" Se bilden. Nu fråga 2. Tanken är att det är D-Day (måste inte vara just 6/6) amerikanska fallskärmsjägare ur 101:a har stött på Tyskar med en StuG 40 Ausf G, dvs modellen från Revell som syns på tidigare bild. Frågan: Fanns det vagnar av denna modell i området där 101:a opererade mellan 6/6 och ca 20/6? Annars faller dioramat pladask:(

DIOWORK
2/19/17, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Fråga 3. Dekalerna till min StuG som medföljer är från enheter som ej fanns i Normandie. Om jag skippar förbandsemblemen men använder siffrorna "312" som medföljer hade det kunnat stämma även på enheter i Normandie i juni 1944?

landsbygdsbo
2/19/17, 3:53 PM
#18

Many StuG involved in the fighting on the eastern front and in the west, especially during the Battle of Normandy, where destroyed by the Allied aircrafts.

Källa

http://www.dday-overlord.com/eng/sturmgeschutz_3.htm

Du kan även hitta bra bilder

http://www.worldwarphotos.info/gallery/germany/tanks-2-3/stug-40/

Soldier by Wreckage of German StuG 40 ausf G in Noville 1944

landsbygdsbo
2/19/17, 4:00 PM
#19

De användes ju sedan i många år Den här erövrades av Israelerna från Syrien 1967

stugiiiausfg

DIOWORK
2/19/17, 4:39 PM
#20

Stort tack landsbygdsbo:) Då får vi anse att både fråga 1 och 2 är klara. Overkligt att stöta på en StuG så sent som -67. Israelerna blev olyckligt påminda om ww2. /Erik

Annons:
HasseGustafsson
2/19/17, 8:39 PM
#21

#17 Jag målade emblemen på min. Det blir ju inte jättedetaljerat men…

HasseGustafsson
2/19/17, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Bilden försvann visst…

DIOWORK
2/19/17, 9:08 PM
#23

Hasse du är grymt stadig på handen. Försökte måla hjälmemblemen som du lyckades med så bra, men jag fick ge upp. /Erik

DIOWORK
2/19/17, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Kastar ut en fråga till. Jag har sett på flera bilder att på just StuG har man ibland lagt en pressening eller liknande på fordonet. Jag antar att detta är ett försök att ge kamouflage? I mitt bygge hade det passat att ha med en pressening. Men jag vill kolla med er så ni är med på noterna?

DIOWORK
2/19/17, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jo visst kan man det. Problemet är bl.a. att de blir för tjocka, emblemen skall ju se påmålade ut och smälta ihop med färgen på fordonet. Det finns allehanda dekaler att köpa i de flesta skalor för en rimlig peng som blir 100%. Bättre att hålla sig till dessa. Jag har själv skrivit ut propagandaaffischer på vanligt A4 papper som blivit bra, så visst kan man göra vissa saker själv:) Se den blå affischen på bilden. /Erik

HasseGustafsson
2/20/17, 3:12 PM
#27

#9 Jag använde inte schürtzen till min. Jag kan stoppa dom i ett kuvert och skicka om du vill ha dom. Det är visserligen inte revell, men det kanske går ändå.

Annons:
DIOWORK
2/21/17, 1:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Verkligen snällt Hasse:) Jag hade sagt ja om det inte är för att deadline är sista februari för detta Gruppbygge. Allt måste bli klart så jag får utgå från det jag har pga tidspressen. Men stort tack! /Erik PS Bifogar en bild mest för jag fick chansen:)

Janne Nilsson
2/21/17, 11:39 AM
#29

Beträffande pressengingen så tror jag att det mer är för att skydda från väder och vind. Du har en del glipor där vid manteln. Ser samma sak på andra stormvagnar typ Brumbär, Jagdtiger osv.

Jag tror det vore bättre och enklare att göra egna kjolar av tunn plastic card/aluminium? Ofta är de medföljande alldeles för tjocka och  kan förstöra intrycket.

Och du behöver ju inte göra alla, kanske några stycken bara?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2/21/17, 6:11 PM
#30

Tack Janne! Jag lägger nog en mindre presenning vid manteln där är ju fula glipor som du säger. Pga tidsbrist blir det inga plåtar på sidorna. Bygget skall ju vara klart till 28/2. /Erik

Janne Nilsson
2/21/17, 8:20 PM
#31

Du har ju hela helgen på dig! 😎

Och du har ju en byggtakt av guds nåde.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Roca
2/22/17, 12:16 AM
#32

Hej å hå! Har inte varit så ofta inne och kollat här på forumet på sistone, men ser att det rullar framåt på västfronten 🙂
Efter en direkt fråga från Erik om nuffrorna på vagnen, så har jag kommit fram till följande:

Fråga om vilka StuG-enheter 101st AB kan ha mött runt D-day cirka? Samt om modellbyggsatsens märkning kan användas till dessa:

Den 13:e juni, en vecka efter D-day, möttes 101:a av ett kraftfullt tyskt motanfall med bl.a. StuG:s! Ur enheten:
 17. SS-Panzergrenadierdivision "Götz von Berlichingen"...

i Carentan var detta. Den exakta enheten för stormkanonerna var

SS-Sturmgeschützabteilung 17,

alltså en bataljon med Stuggar ingående i 17. SS. Enligt online-källor så var de dock utrustade med StuG IV, men varför inte också en "gammal" StuG III? (För en "Stug 40" Ausführung G är väl samma som en StuG III G antar jag).  

Om StuG-enheter: Sturmgeschütze vor!

Märkningen med tre siffror och svarta med vit outline är nog helt normal för Stug-enheter redan från -42 och framåt. 

För en förklaring av tresiffriga systemet se mina kommentarer i:
Magnus 1/100-tråd

samt källan till dessa kommentarer:

FoW Panzer markings

Så, ja jag tycker du ska använda de markeringar du har och anta att enheten hade III:or såväl som IV.or i sin arsenal. 

Lite andra länkar:

American Airborne landings in Normandy

Battle of Carentan

17.  SS

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/22/17, 12:22 AM
#33

Från en av länkarna i #18 så har vi ett foto av en StuG ur 17.SS

såg jag nu 🙂

(ser ut att vara en Obersturmführer)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Janne Nilsson
2/22/17, 9:06 AM
#34

#33

Bra sammanställning av enheterna, men jag undrar om inte bilden är tagen efter Normandie? Är det inte vinterkamoflage på vagnen?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Roca
2/22/17, 11:49 AM
#35

#34 Janne, ja det ser ut som det faktiskt, i och med att man har målat runt divisionstiteln. Intressant! Divisionen (eller de överlevande delarna av denna) deltog senare (januari 45) i Unternehmen Nordwind, så kanske bilden är från den perioden.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/22/17, 3:14 PM
#36

#33-35 Och trädet i bakgrunden är utan löv ser jag nu, så inte är det sommar i alla fall 🙂
Ursäkta utvikningen Erik och lycka till med slutspurten på bygget!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

DIOWORK
2/22/17, 9:30 PM
#37

Peter du är kung! Fantastiskt vilken fin hjälp de ger mig:) Skiclar en stor KRAM:) Detta är hur bra som helst! Visserligen lite senare än jag tänkt från början men det spelar ingen roll. Nu är ju både min StuG och mina Fallschirmjäger helt korrekta! På skylten där det idag står Fältlasarett kan jag nu skriva "Carentan" istället:) Det här kommer bli riktigt bra! /Erik

Janne Nilsson
2/22/17, 10:15 PM
#38

Fast om Stug III är från vintern -44 så kanske dom inte hade den typen i Normandie?

Nåväl, skam den som ger sig. Ofta lyckas man faktiskt i efterhand bekräfta att det man gör är korrekt, åtminstone till en viss grad. Jag tittade i Jean Paul Palluds, Panzers in Normandy then and now. Och även om den är lite svår att leta i och har några år på nacken så finns det en bild på en utslagen Sturmgeschütz 40 utanför Carentan tillhörande Panzer-Abteilung 17, ingående i 17 Waffen SS Götz von Berlichingen.
Här är bilden länkad i en tråd där man har haft samma tankegångar som du.
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=213785&page=1

En av mina första figurer när jag kom tillbaka till hobben som vuxen för mer år sen än jag vill tänka på tillhörde just denna division.
http://www.ipmsstockholm.se/home/ss-scharfuhrer/

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2/23/17, 12:47 AM
#39

Tack Janne! Detta kommer bli väldigt bra! /Erik

Roca
2/23/17, 6:32 PM
#40

#37 Haha tack för kramen Erik :-) Ja, det här med researchen tycker jag är en himla rolig del av hobbyn! 
#38 Tack Janne vilka intressanta informationer!!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Husse1
2/25/17, 12:42 PM
#41

Jag är fortfarande lite tveksam till att 17 SS GvD hade Stug IIIor men utesluter det inte, har  inte hittat några bilder själv, har dock ett referensverk på Stug III:an i posten, får kolla där när den anländer. Vore kul att se Jannes bild.

Stug III:an med namnet "Götz von Berlichingen" är dock namnet på fordonet och tillhörde Ernst August Krag, 2./SS-StuGAbt "Das Reich" enligt lite research på annat håll, i så fall är bildtexten fel på den sajten…

Fascinerande detta med "Stug life". Det är något med just det fordonet…

Annons:
Janne Nilsson
2/25/17, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Bilderna finns som länkar i tråden på Armorama.

Här är den ena. Men som alltid, bara för att någon påstår att den är från en viss tidpunkt och plats så behöver det inte stämma.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Janne Nilsson
2/25/17, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Den här tycker jag mer ser ut som Falaise?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2/26/17, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Stort tack allihop:) Den här tråden blev ju riktigt intressant! Nu blir det så att i mitt diorama får vi låtsas att det fanns en StuG III i slaget om Carentan. Hoppas ni köper detta, den är ju redan byggd. /Erik PS På bilden har jag just satt på dekalerna. Lite mer vädring kvarstår, sedan kommer momentet med att få den att se brinnande ut….

[krutgubben]
2/26/17, 12:17 PM
#45

Riktigt fint byggt och målat och vädringen ser ju jättebra ut redan nu, jag har följt med i den här intressanta tråden från "sidan" och den har varit riktigt intressant. Jag passar också på att säga att bild #26 är en fräck och actionfylld bild och det scenariot gillas skarpt.

Mecthegreat
2/26/17, 7:44 PM
#46

Som vanligt , grymt jobbat . Ser otroligt bra ut

Roca
2/26/17, 8:22 PM
#47

Blev ju en riktigt spännande tråd det här med mycken information och framför allt ett riktigt snyggt bygge av din StuG Erik! Bra jobbat!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: