Annons:
Etikettradiostyrt-rc
Läst 1433 ggr
[Pensionist]
2/11/17, 7:00 PM

Hur kopplar man olika spänningar i Grimm?

Håller på att bygga ihop en båt, typ Grimmeshorn.

Jag har 12V till drivning av motorn,  samt de prylar som har med det att göra.

Jag har 4,8V till RC-mottagaren.

Jag har 6v till all belysning.

Skall jag ha 1 gemensam Nolla till allt, eller skall varje "system" ha sin egen Nolla.

Annons:
petzon
2/11/17, 9:41 PM
#1

Varje system måste få matning med rätt spänning. Två kretsar som drar samma ström kan seriekopplas, då blir det 6 V över varje krets trots att de ansluts till 12 V. Moderna fartreglare har en BEC-krets som innehåller en spänningsregulator som genererar rätt spänning till mottagaren, då tar man mottagarspänningen från fartreglaget, läs manualen till ditt fartreglage. Om du bara vill ha ett batteri skulle du med hjälp av ett fartreglage med BEC kunna driva mottgaren samt  dela upp belysningskretsen i två delar med lika många lika dana lampor i varje och seriekoppla dessa två kretsar. Mottagarens båda anslutningar ansluts till BEC-utgången på fartreglaget och har då sin egen jord, de övriga kan ha gemensam jord (nolla har man bara i växelspänningskretsar). Tänk på att motorn måste vara avstörd, om det inte redan sitter kondensatorer på den får du löda dit egna.

Har du inte BEC på fartreglaget måste du använda separat mottagarack. Kan du inte dela upp belysningskretsen i två lika delar som seriekopplas så blir det separat ack till dessa också (eller så får du sänka spänningen till 6V med en spänningsregulator förslagsvis en 7806 samt två kondensatorer)

[Pensionist]
2/15/17, 4:26 PM
#2

Bugar och tackar för din info. /BN

Upp till toppen
Annons: