Annons:
Etikettallmänt
Läst 2117 ggr
JaGa
2/4/17, 8:55 AM

Inbrott & stulna modeller!

Vid något tillfälle mellan 25/1 och 3/2 fick jag inbrott i mitt källarförråd. Då stals det 5-6 stora kassar med modeller. Tjuven hade också satt dit ett nytt eget hänglås, förmodligen för att han tänkt återkomma vid senare tillfälle för att stjäla mer (Jo, det fans lite mer modeller i förrådet…) Tjuvens hänglås har lämnats av mig till polisen, för att titta efter eventuella fingeravtryck. Jag hade ingen tanke på att det skulle kunna bli inbrott i förrådet i huset där jag bor. Kändes säkert, med både elektroniskt lås till huset och källaren, lugnt område som verkat förskonat från sådant. Men hur naiv och fel man kan ha…Gråter Sammanlagt var det över +100 (kanske upp till 200) modeller som blev stulna. Det som blev stulet var framför allt flygplansmodeller i 1:72 och en del passagerarflyg i 1:144. Även fler militärfordonsmodeller försvann. Bland allt som blev stulet, så var det en hel del resinmodeller (ca 40-50) stycken) från märken som Daedalus, Maestro models, Kora, Top Gun, Chechmaster resin, Choroszy, Planet models, Welsh models m.m. En del vakuum modeller från framförallt Broplan blev stulet också. Dom flesta med svensk flyghistorisk anknytning. Bland alla resinmodeller så var det också ett antal stridvagnsmodeller från kjell Svenssons alster, som t.ex. Strv 74, Strf 90,IKV 9, robotbandvagn av något slag och ett antal till… allt i 1:76. Tror det var ca 8 olika modeller som jag hade från Kjell Svensson. Bland plastmodellerna så försvann ett antal amerikanska X-plan, som t.ex. Bell X-1, Bell X-1E, Bell X-2, Skyrocket, X-15 m.m. Tror det var ca 10-15 olika typer av X-plan. En mängd modeller var det som försvann och har tyvärr inte full koll på allt. Men det var bland annat också det här: Airfix C-47 (new molds). Vampire T.11 , m.m. Heller DC-6, Draken, Viggen, m.m. Revells nya Euro fighter Typhoon, Hasegawa J35 draken Modeller från Special Hobby, Minicraft, Tamiya, MPM, Marivox, Mach2, Huma, AZ models, Xtrakit, m.m. Sedan var det en kasse full med diecastmodeller som också blev stulet. Det kan ha varit +50 bilmodeller i den. Allt i 1:72 1:76, bland annat brandbilar, lastbilar, bussar, personbilar, traktorer m.m. Från märken som Atlas edition, Oxford med fler. Det kan vara så att tjuven/tjuvarna tänkt sälja av det här. Antingen på nätet eller på loppismarknader eller liknande m.m.. Jag vore så tacksam om ni alla underbara modellbyggare runt om i landet, kunde hålla ögonen öppna efter det som stulits. Jag har haft kontakt med polisen och haft förhör av en Jesper Darrell (från Västeråspolisen) som jag fick väldigt trevligt bemötande av. Han visste precis vad IPMS var för något också. Han föreslog att det skulle vara väldigt bra att sprida detta på Facebook, vilket jag tyckte lät mycket bra. Tyvärr har jag inget Facebook, så snälla alla ni där ute som har det, sprid gärna den här informationen. Kontakta gärna polisen på telefonnummer 114 114 om ni råkar på något misstänkt. _________________ mvh / Janne

Annons:
Decaius
2/4/17, 8:58 AM
#1

Usch vad tråkigt! Håller ögonen öppna på tradera etc.

Niklas
2/4/17, 9:31 AM
#2

#0: Fy vad tråkigt. Har tjuven stulit från andra i huset också eller är det bara du som fått påhälsning?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
2/4/17, 9:53 AM
#3

Kan bara beklaga.  Särskilt när någon har stulit något så specifikt som byggmodeller.

[Rhonda]
2/4/17, 10:03 AM
#4

#1 ❤️

Farwuq
2/4/17, 10:04 AM
#5

Usch och fy…

🤗

Det bör vara någon som själv förstår sig på modeller och deras värde.
Stals det något annat än modeller?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

ElLobo
2/4/17, 10:17 AM
#6

Väldigt tråkigt att höra. Jag ska hålla ögonen öppna.

Annons:
IKV91
2/4/17, 10:29 AM
#7

Så himla tråkigt!

Roca
2/4/17, 10:52 AM
#8

Åh nej.
Jag blir verkligen ledsen att höra detta Janne, förstår vilken frustration man kan känna när man har byggt upp en så fin samling med modeller som delvis ej är så lätta att få tag på. För övrigt så tycker jag att bli bestulen överhuvudtaget känns väldigt förödmjukande och tråkigt. 

Jag vet inte om du har gjort det, men kanske bra att skicka någon liten blänkare till handlare som ev. kan komma att kontaktas av den som stulit grejorna. Kanske Sani och Max t.ex. skulle kunna vara behjälpliga? Ingen aning hur en sån här rackare tänker och vilka kanaler man använder men i alla fall, en tanke. 

Hoppas det går att göra något. 

Hälsningar, Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

mrpacecar
2/4/17, 12:08 PM
#9

Hej Janne, beklagar det inträffade. Jag håller däcken åt dig på Ebay.

Med vänlig hälsning Peter

mangemani4
2/4/17, 1:02 PM
#10

morsan är djupt engagerad i loppisar och marknader och har god koll på både blocket och tradera, jag ska be henne att hålla utkik efter ett misstänkt stort antal modeller som säljs.

klåfingriga typer som inte kan skilja på ditt och mitt verkar det finnas överallt. tråkigt då det händer.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[krutgubben]
2/4/17, 1:15 PM
#11

Tråkigt att man inte får ha saker ifred utan att någon fräck människa ska stjäla dom, det är ju mycket pengar och sen modeller som är svåra att få tag i. Även jag kommer att ha mina ögon öppna Janne.

Janne Nilsson
2/4/17, 2:44 PM
#12

Tjuvjävlar är bland det värsta som finns. Hoppas man får tag i förövaren och att du får tillbaka dina ägodelar.

Finns det loppmarknander i området, ta en titt förbi dessa då och då.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

JaGa
2/4/17, 3:11 PM
#13

Hej Alla och tack för all underbar respons…🙂

Sitter just nu på arbetet, så jag har tyvärr inte den bästa tid att svara på allt. Ska gå av arbetet i morgon kl.11:30, lagom till vårt byggmöte här i Uppsala (som jag nu inser glömt/inte hunnit annonsera om).

Jag har lagt in  en tråd  om det här  på stockholmsforumet och Uppsalas:

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=8908

http://www.ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-about762.html

Annons:
JaGa
2/4/17, 3:24 PM
#14

#12 Hej Janne,

Jo, det finns loppmarknad här i Uppsala. Jag var dit för  ca 3 timmar sedan (bondpermis från arbetet…) 1:a gången jag var dit. Och det var verkligen "loppis" en massa mäniskor och just bara loppisskit (inte en enda modell…😕)

Fast jag tror nog att det är där som det kanske kommer avyttras, fast i Stockholm då. Skärholmen har väl ett stort loppis? Vet att många saker som stulits, säljs i andra städer för att minimera risken att åka fast om någon känner igen det stulna (uppgifter jag fått från folk som arbetar inom polisen) Så ni som möjlighet, se er gärna om i era närområden.

Jag kom just på att jag  nog allvarligt ska fundera på att ge en rejäl belöning till den som kan se till att tjuvarna åker fast (helst) och allt det stulna kan komma tillbaks till mig. Det blir i så fall en belöning på femsiffrigt belopp +10.000 kr!!!

Mvh / Janne

stickanw
2/4/17, 7:00 PM
#15

Skärholmens loppis är nedlagd för länge sedan men det finns en i Vårberg någon km från Skärholmen. Det skall bli en stor loppis på Älvsjömässan den 25 mars så där kan det finnas möjligheter att någon försöker bli av med stöldgodset.

JaGa
2/4/17, 10:07 PM
#16

#0     Polisen som jag hade ett telefon-förhör med. Hans namn var Sebastian och inte Jesper. Jag fick dessutom reda på efteråt av Öken-Erik, att det var hans systerson. Världen känns bra liten ibland…🙂

#15   Tack för tipset…👍

JaGa
2/4/17, 11:16 PM
#17

Ja, det är en märklig värld vi lever i. Känns som om dom kriminella tagit över mer och mer av samhället. Att dessutom polismyndigheterna mer eller mindre helt gett upp att utreda den så kallade vardagsbrottsligheten som cykel-stölder, ID-kapningar, inbrott av alla slag m.m. ger ju fritt spelrum för dom som inte respekterar andra mäniskor. Detta i sin tur ger samtidigt en än mer ökad grövre brottslighet som resultat. Vilket inte är så trevligt… Huga!

Har för mig att New York hade enorma problem med sin brottslighet förr i tiden. Men där började dom ta tag i alla "småbrott". En så kallad nolltolerans! Har för mig att det blev en otroligt bra effekt av det på alla sätt & vis. Kanske något för Sverige att ta efter?

Som det är nu, så verkar det som det är dom kriminella som bestämmer dagordningen i samhället. Helt sjukt! Att en så liten minoritet ska få ställa till så mycket elände för den stora majoriteten. Det är fruktansvärda upplevelser som så många drabbade offer får leva med resten av sitt liv med!

Tycker att det är dags att sätta stopp för dom kriminellas ohejdade härjningar! Ja det har jag tyckt länge… :x

sachaa
2/5/17, 11:48 AM
#18

Håll även ett utkik på blocket och tradera.. Det är ju svårt med icke specifika modeller såklart.. men det kan ju tänkas att de som är sällsynta kommer ut med. Man vet ju aldrig

[Tunnan]
2/5/17, 1:39 PM
#19

Tjena Janne. Fy vad tråkigt….blir så förbannad på sådana som inte kan hålla fingrarna borta ifrån andras grejer. Givetvis är det oerhört trist att så många fina modeller försvann, men det värsta är den kränkningen som man utsätts för. Ska givetvis föra mitt strå till stacken och hålla utkik.

Dioramabyggare
2/5/17, 2:01 PM
#20

Jag har nyss skrivit till ett par modellflygare (de är i likhet med mig "geocachare") jag känner till och som bor i Uppland, och via en vän som också bor i Uppland, om de möjligen känner några modellbyggare som kan hålla utkik efter JaGas modeller.

Min vän i Uppland känner två personer som brukar besöka olika loppisar, och hon ska be de hålla utkik, om möjligt försedda med varsin lista över modellerna.

Annons:
wooderson
2/5/17, 2:56 PM
#21

Supertrist!!

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Mann
2/5/17, 3:07 PM
#22

Tråkigt att höra!
Någon/några tycks veta att du har dina modeller i detta förråd.
Att sätta dit ett annat hänglås är troligen för att vinna tid så att andra som har behörighet till källaren inte ska slå larm.
Ett litet tips kan vara att kontakta affärer som handlar med begagnade modeller.
Vi har under årens lopp fått många förfrågningar om vi köper begagnade modeller. Självklart känner jag personligen några men definitivt inte alla.
Jag har konsekvent sagt nej till att köpa begagnade modeller. 
Gör en lista och skicka till de som handlar med begagnade modeller.  
 
Christer Mann

mike gbg
2/5/17, 9:59 PM
#23

Hemskt tråkigt att höra hoppas dom / den åker dit och att du får tillbaka dina ägodelar

DIOWORK
2/5/17, 11:37 PM
#24

Fruktansvärt att höra detta Janne! Beklagar verkligen. Även jag skall hålla ögon o öron öppna! /Erik

JaGa
2/7/17, 7:06 PM
#25

Tack alla för ert stöd, tips och allt annat! Sånt gör att man mår lite bättre i alla fall efter allt det man råkat ut för…🙂
Kanske vi rent av lyckas få fatt på tjuven/tjuvarna eller modellsamlingen tack vare er hjälp… Då är jag er evigt tacksam (fast det är jag nu också…)

Jag har varit in på alla er tips och tittat om det är något som kommit från mig. Men inget jag sett hittills är något av mitt.

Jag har också haft fullt upp med mitt arbete och övriga livet, så jag har inte kunnat vara så aktiv alltid på forumen.
Nu på söndagsmorgonen strax efter kl.09:00  då jag haft jouren, så fick jag ta hand om en brand i en av lägenheterna här på arbetet (jobbar på ett gruppboende). Jag var tvungen att larma räddningstjänst och samtidigt evakuera alla boenden. Det var full fart den morgonen…
Men jag hann i alla fall till vårt byggmöte här i Uppsala som började klockan 12:00 den dagen.
Fick dessutom ha mitt 2:a polisförhör på lika många dagar.

JaGa
2/7/17, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Ett tips, ta kort på er "stash" och om möjligt, skriv upp allt ni har. Spar kvitton är heller inte fel.

Jag har varken gjort det ena eller det andra tyvärr. Men vi får se hur det går med försäkringsbolaget framöver. En sådan här vet jag är ett av det stulna fordon i från min diecast samling i 1:72 & 1:76 av fordon. En Oshkosh ARFF

[krutgubben]
2/7/17, 7:29 PM
#27

Janne, var det endast modeller dom tog eller tog dom andra saker också? Det du blivit utsatt för är ju förj…….t. Hoppas dom åker fast och dina ägodelar kommer tillrätta igen.

Annons:
JaGa
2/7/17, 7:44 PM
#28

Hej "Krutgubben"

Det var en stor kasse proppfull med diecast fordon i skala 1/2 & 1:76. Brandbilar, bussar, lastbilar, personbilar.

Sedan var det 4-5 kassar med plast & resin-modeller, mestadels i 1:72 , men också en del i 1:144. Framförallt flyg med svensk inriktning. En kasse var full med olika X-plan (X-1,  X-1E, X-2, X- X-15  och en massa andra X-planes. ) Tjuven tog dom kassar där dom dyraste modellerna låg i. Prislapparna satt ju kvar. Det fanns en hel del kassar/kartonger kvar. Men tjuven hade nog tänkt återkomma, eftersom han satt dit ett eget hänglås (som jag lämnat till polisen för eventuella fingeravavtryck).

Håller på att försöka minnas vad som stulits. Inte så lätt när "stashen" blivit lite stor…🤔

Maysula
2/7/17, 8:02 PM
#29

Hejsan

Jag jobbar på Göranssons Färg i Sundborn -Dalarna, där vi säljer modeller. Vi har vid nåt tillfälle blivit erbjudna att köpa beg modeller, dock har det varit kända personer och det var rätt länge sen nu. Hur som helst så håller jag gluggarna öppna ! Om jag varit du skulle jag bli skogstokig 😡

Thomas

JaGa
2/7/17, 8:43 PM
#30

#29  Hej Thomas,

Göranssons Färg har jag aldrig tittat in hos, men bara hört gott om er…👍

Självklart tycker jag att folk ska få sälja av sina "hyllvärmar , "stashar" och dödsbon m.m. Men det är bra att dom som köper in varor har ögonen öppna (framförallt tar ID-kontroll på den som kommer och ska sälja sina varor).

Själv tycker jag det är väldigt roligt och spännande att botanisera bland secondhand modeller. Väldigt kul grejer man kan hitta där…🙂                                       Så fram för secondhand marknader!

Jo, visst är jag förbaskad, eller som min kompis Per sa. Nej Janne! Du är inte förbaskad, du är förbannad….!                                                                                                                   Dessutom, ledsen och smått tappat lusten av hobbyn min. Det gör väl lite för ont just nu. Men jag hoppas att jag ska få tillbaks glädjen igen….

Men det värmer en hel del av allt stöd man fått av alla Er!!!

[Tunnan]
2/7/17, 10:12 PM
#31

Om det var någon/ra modell/er som du saknar lite extra och om jag har just dom så är jag villig att skänka dom till dig. En sann byggvän ska man stötta till 100%.

JaGa
2/7/17, 10:17 PM
#32

Hej Janne! Tack för det…. sånt som värmer…☺️

Janne Nilsson
2/7/17, 10:41 PM
#33

Jag kanske har missat det men var det ingen annan som hade drabbats av inbrott och var det bara modeller som hade stulits?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

JaGa
2/7/17, 10:55 PM
#34

Hej Janne, Det blev nog bara mitt förråd som drabbades. Men tjuven/tjuvarna fick bara med sig 5-6 välfyllda stora kassar med modeller. Det fanns mer modeller i förrådet, men dom hade inte möjlighet att få med sig mer just då. Men dom hade satt dit ett eget hänglås så det inte skulle märkas något. Så dom hade säkert planerat att återkomma för att rensa mitt förråd på allt som dom kunde göra pengar på. Dom tog dom dyrbaraste modellerna först (prislappar kvar på kartongerna). Tror inte dom var ute just efter modeller, utan var bara vanliga "proffesionella" förrådstjuvar som såg det mest värdefulla ibland alla förråd.

Annons:
Janne Nilsson
2/7/17, 11:11 PM
#35

Märkligt. Går det att se utifrån vad som finns i förrådet?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

JaGa
2/7/17, 11:24 PM
#36

Gallerförråd. Men jag hade inga modeller direkt synliga. Däremot hade jag lagt ner en stor karton av Airfix Sea Harrier i 1:24 dom dagarna som var fullt synlig. En modell som Björn Andersson fått av "Peppe" på Hobbyland när vi var dit den 25/1. Björn hade svårt att få med den, så jag erbjöd att ta hem den till mig så skulle han få den sedan på vårt byggmöte vi hade i söndags. Det var säkert den som fick tjuvens blick på förrådet mitt. Fast han tog inte den modellen.

[ludgopelle]
2/8/17, 11:31 PM
#37

Så fruktansvärt sorgligt. :( Låt inte tjuv fanskapet förstöra ditt intresse för modellbygge. Ska hålla ett öga på tradera.

mangemani4
2/8/17, 11:39 PM
#38

här i sundsvall så har det iaf varit zip, nada och då har det förekommit en massa loppisar/marknader och morsan har varit på alla. eller jo, morsan såg någon chevy nova modell, men det var ju typ bara 1 modell, så det blev inga misstankar. sen tror jag inte att förövaren åker till sundsvall för att ställa sig på en marknad och säljer, men ändå, håller utkik.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Tunnan]
2/9/17, 10:50 PM
#39

Kollade nyss på blocket men där fanns ingenting..

flyingdragon
2/10/17, 11:38 AM
#40

För jäkligt när sådant händer,har själv varit med om något liknande för många år sedan, blev dock inte av med så många. Håller självklart ögon och öron öppna. Hoppas verkligen att du får tillbaka grejerna.

Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Upp till toppen
Annons: