Annons:
Etikettallmänt
Läst 1089 ggr
HasseGustafsson
2017-02-01 15:04

Pris i förhållande till kvalitet

Skulle väl tro att det här varit uppe tidigare men jag hittade inget direkt vid sökning. Vilka fabrikat anses hålla bäst kvalitet generellt, respektive i förhållande till pris? Det kan ju iofs vara olika på skala och typ av modell tänker jag, men om vi håller oss till 1/72 WWII markstridsfordon då?

Min erfarenhet inskränker sig till en Stug III ausf. G från Fujimi som väl var "sådär" och en Spitfire Mk Vb från Italeri som var riktigt fin.

Annons:
Janne Nilsson
2017-02-01 15:22
#1

Det är inte alltid kvaliten som är avgörande för prissättningen utan också hur många man lyckas sälja.

En förväntad short-run blir givetvis dyrare än ett objekt som säljs i 10-tusental.
Men också kanske har formen hängt med länge och gett den förväntade vinsten och allt över det är bara bonus.

Sen kan ju också en gammaldags designad och/eller sliten form bidra till sämre kvalitet.

När det gäller 1/72 har jag haft goda erfarenheter av Trumpeter, Dragon och IBG.
Revell, Academy och Italeri har en del bra, men det finns också några mindre bra. Hasegawa och Fujimi var det bästa som fanns en gång i tiden och vissa av dem är fortfarande bra även om de har några år på nacken. Håll sig undan från Airfix och Frog.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

mangemani4
2017-02-01 15:43
#2

ATM/revell brukar i de flesta fallen vara billiga, men deras kvalite är inte den bästa, för mycket gjutskägg, bitar som inte passar och måste arbetas på med mera.

italeri, tamiya och andra däremot, dyrare, men kvaliten är prima, ytterst få fel i deras kit

när det gäller figurer så finns det mängder med tillverkare som är prima men tyvärr lika många som har sunkiga. tror inte priset skiljer sig så mycket dock, så det är lite svårt att gå på "högre pris=bättre kvalite" känslan när det gäller figurer, jag menar 1 låda med zvezda figurer som håller hög kvalite kostar i stort sätt detsamma som en låda utav revell eller waterloo 1815 figurer som inte är utav den bästa kvaliten. så när det kommer till figurer så får man testa sig fram tills man har fått tillräckligt mycket erfarenhet så att man vet vilka man ska köpa eller inte.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
2017-02-01 16:33
#3

Jag gillar Revells 1/72-pansar/fordon. De allra flesta, åtminstone, även om det (som Janne skriver) finns några byggsatser som bör undvikas.  Det är nästan bättre att skärskåda specifikt objekt än tillverkare.

mangemani4
2017-02-01 16:51
#4

då en majoritet utav alla ATMs byggsatser är i dåligt skick, så är det nog bättre att särskåda tillverkaren än specifika objekt, iaf när det gäller den tillverkaren. hade det varit 50/50, bra och dåliga, så hade det varit en annan sak, men i ATMs fall så finns det mycket mer dåliga än bra.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

HasseGustafsson
2017-02-01 16:56
#5

Då är det ungefär som jag trodde då. Det blir till att öppna och kolla om möjligheten finns. Det är ju svårt vid internetköp iofs men det brukar ju finnas tester på det mesta på nätet. Och som ni säger, mycket hänger ju på hur sliten formen är. #1 : Min fujimi-Stug var bra ända tills över-/underdel skulle sättas ihop. Helt hopplöst. Fick slipa som en galning. Transmissionsluckornas vänsterdelar passade inte heller öht. i övrigt bra med knappt nåt gjutskägg alls.

Janne Nilsson
2017-02-01 17:09
#6

Det bästa är nog ändå att kolla recensioner på nätet, andras byggen och slänga ut en fråga tex här.

Det finns så mycket bra modeller så man skall inte behöva hålla på med dom dåliga.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Decaius
2017-02-01 19:15
#7

Håller med Janne! Recensioner är en guldgruva. Om det gäller 1/72 skulle jag säga att UM generellt är valuta för pengarna. Annars som sagt, revell.

Dioramabyggare
2017-02-01 20:18
#8

#7: Vad betyder "UM"?

Janne Nilsson
2017-02-01 20:22
#9

#5

Gjutskägg börjar blir en gammelmansmyt. Det är sällan man ser det om man inte ger sig på riktigt gamla Revell, Monogram och Airfix.

#7

Bra att du la till UM, Calle! Dom började som ojämna men de senaste släppen har varit riktigt bra och nytänkande så vitt jag vet. Samma sak med Ace.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

ElLobo
2017-02-01 20:53
#10

#8: UM och Ace är två ukrainska modellfabrikat. De har en hel del intressanta modeller. :)

mangemani4
2017-02-01 21:35
#11

byggde nyligen revells ed force one(ett nytt kit) och där var det gjutskägg så det bara stänkte om det. förekommer ofta i ATM och revells kits, nya som gamla, det är min erfarenhet iaf.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
2017-02-01 22:06
#12

Här är en sida som fokuserar kring 1/72 pansar/fordon:

http://www.onthewaymodels.com/

Orso
2017-02-01 22:17
#13

Ed force one är väl en gammal modell från 1993 som fått nya dekaler så det kan nog vara därför den har gjutskägg

Annons:
HasseGustafsson
2017-02-01 22:17
#14

Mycket bra info här! Det var precis sån här kunskap jag var ute efter. Tack!

mangemani4
2017-02-01 23:23
#15

finns en äldre och nyare version utav ed force one, detta var den nyare(2011 tror jag det stod). men det är inte bara denna, finns fullt med både nya och äldre som har gjutskägg, delar som man behöver lägga ned onödig extra tid på för att få dem att passa osv.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Upp till toppen
Annons: