Annons:
Etikettdiorama
Läst 4163 ggr
HasseGustafsson
1/18/17, 11:19 AM

Diorama - Battle of Bloody Gulch

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha. Med risk för att jag har tagit mig vatten över huvudet med detta som mitt första projekt som modellbyggare så tänkte jag göra dioramat "Battle of Bloody Gulch", baserat på en scen ur TV-serien Band of Brothers.

Annons:
HasseGustafsson
1/18/17, 11:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har inte riktigt bestämt mig om "bara" ska göra den delen ur scenen på bilden i #1 eller bygga ut den tidsmässigt till att innafatta fler fordon, det får tiden och utrymmet utvisa.

HasseGustafsson
1/18/17, 11:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag skulle vilja ha med den här delen också men då blir det "tidskomprimering"… :)

HasseGustafsson
1/18/17, 11:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hittills har jag bara limmat ihop huvudfordonet, och ska försöka hinna grundmåla och måla inuti innan helgen.

wooderson
1/18/17, 5:44 PM
#4

Spännande, ser fram emot fortsättningen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Mecthegreat
1/18/17, 6:25 PM
#5

Ser lovande ut, väntar med spänning på fortsättningen

DIOWORK
1/19/17, 12:11 AM
#6

Håller med övriga, härligt att du är igång Hasse:) /Erik

Annons:
HasseGustafsson
1/19/17, 12:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det får långsamt, men framåt iaf. :)

HasseGustafsson
1/19/17, 12:58 AM
#8

Håller även på att prova färger och tekniker på en M3 Bradley jag köpte för ändamålet av Hr. Dioramabyggare. Ser rätt risigt ut men avsikten var att prova. Färgen täckte riktigt dåligt så alla lager gjorde att detaljerna försvann. Kan inte tänka mig att det är färgens fel (AK Interaktive), ska prova att lägga den mörka först istället för den ljusa. Har lattjat lite med en shade och pigment också men inte lagt nån själ i det utan mest för att se hur dom funkar. Chassiet ska få mer kärlek sen än vad tornet fått. :)

HasseGustafsson
1/19/17, 12:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bilden trillade visst av…

Dioramabyggare
1/19/17, 12:21 PM
#10

#7, #9:

Jättesnyggt!

(Har du hittat något du kan använda motorn till?)

HasseGustafsson
1/23/17, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kvällens pyssel; måla/skita ner/slita interiör som knappt kommer att synas ändå. Nöjd faktiskt. Det är ju ändå min första "seriösa" modell. Eller ja, jag gjorde ju faktiskt en Spitfire Vb för att "känna på" om det här var nåt för mig. :)

HasseGustafsson
1/23/17, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nästa steg är att bygga en död tysk som ska hänga ur luckan vid MG'n. Jag får väl visa spiten också kanske även om den inte har med det här att göra.

DIOWORK
1/23/17, 10:13 PM
#13

Snyggt! Flygplan och stridsvagnar en man med talang:)

Annons:
Roca
1/23/17, 11:01 PM
#14

Spännande projekt, ser fram emot fortsättningen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
1/23/17, 11:19 PM
#15

Bradleyn blir väldigt väl omhändertagen ser jag ❤️👍.

HasseGustafsson
1/26/17, 11:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ett utkast till ett utkast…

JaGa
1/26/17, 11:33 PM
#17

Kul projekt, ska bli roligt att följa…👍

Aldrig fel med en Spitfire heller…🙂

DIOWORK
1/26/17, 11:59 PM
#18

Snyggt utkast för ett utkast:) Jag känner igen den goa känslan när man har hela bygget framför sig! (Inga motgångar har hunnit uppstå he he) Kör hårt Hasse och spräng den där tyska vagnen:) /Erik

HasseGustafsson
1/27/17, 8:41 AM
#19

#18 Men visst, dessutom är det skönt  att kunna jobba på lite olika delar beroende på humör. Nån kväll på plattan, nån med lite målning. Har lite ångest inför målningen av vagnen då jag inte får färgen att täcka som jag vill på provobjekten, jag beställde Retarder i går kväll så efter helgen tar jag upp det igen och ser om det blir bättre. Ev blir det figurmålning i stället. Ångest där med, men inte lika mycket… :)

HasseGustafsson
1/27/17, 8:43 AM
#20

Tänke förresten bygga en statiskt gräs-applikator i helgen om jag hinner också. Jag har funderat lite på underlaget till gräset. Vitlim/vatten, murbruk och mörkbrun färg kanske? Borde bli en skön smet.

Annons:
wooderson
1/27/17, 11:10 AM
#21

ser helt klart ut att ha potential detta bygge

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
1/27/17, 5:42 PM
#22

#20 Det blir en bra smet garanterat. Glöm inte att gröpa ur material på plattan så inte marken är helt platt. Det skall vara lite ojämnheter, det är ju ingen fotbollsplan:) /Erik

HasseGustafsson
1/28/17, 12:21 AM
#23

#22 Jag bygger på Oasisblock som jag tänker täcka med DAS lera (iaf där StuG'en står/har kört så det blir garanterat ojämnt. :) Provmålade första gubben ikväll. Inte helt nöjd, eller jo jag är nöjd som tusan eftersom jag aldrig målat figurer tidigare, men dom ska få brunare kängor tror jag. Ev lite ljusare uniform också.

HasseGustafsson
1/28/17, 12:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

X

HasseGustafsson
1/28/17, 12:23 AM
#25

Ser nu på bilden också att ögonen hamnat lite långt ner. Onödigt mycket shade på bössan åsså måste jag matta ner metallen. Annars så… :)

Janne Nilsson
1/28/17, 2:54 PM
#26

Har du primat provbiten innan du började måla?

Ett förslag är att täcka hela plattan dvs oasisblock med gipsbinda och sen gå vidare därifrån?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

HasseGustafsson
1/28/17, 5:43 PM
#27

#26 Nu är jag inte med riktigt. Vilken provbit? Oasisplattan ska täckas med nånting, oklart vad ännu. Gipsbinda är ju bra. Delar av den ska byggas upp med DAS lera. Hela plattan ska sen täckas med en lim/färg/murbrukssmet för att skapa underlag till gräset.

Annons:
Janne Nilsson
1/28/17, 7:42 PM
#28

#27

Det var det här jag tänkte på.
"Har lite ångest inför målningen av vagnen då jag inte får färgen att täcka som jag vill på provobjekten, "

Har du primat stugen?

Jag tror att du kan skippa DAS om du kör på gipsbinda och lim/färg/murbrukssmet. Använd DAS till enklare skulpturer typ stenmur eller liknande?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
1/28/17, 8:26 PM
#29

Hasse, för att vara första målade figuren ser det jättebra ut. Bättre än mina första!

HasseGustafsson
1/28/17, 10:42 PM
#30

#28 Jaså, ja med Citadel Chaos Black. Låter rimligt. Behöver göra en liten kulle med spår efter Stug'en. Får se hur jag gör.

HasseGustafsson
1/28/17, 10:42 PM
#31

#29 Tack Erik!

Janne Nilsson
1/29/17, 12:29 AM
#32

#30

Kan det vara så att du har lagt på ett tjockt lager så att den täcker helt och hållet och är nästan lite semi blank?

Det är bättre att lägga på en lätt dusch där plasten nästan skiner igenom och man får lite skrovligare yta som gör det lättare för färgen att fästa. Speciellt om man penselmålar.

Du kan testa att köpa en sprayburk med basfärgen och lägga på den och sen måla eventuellt camoflage och detaljer med pensel.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

HasseGustafsson
1/31/17, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Kvällens pyssel; måla figurer och greja med plattan. Om man inte kollar för nära ( typ zoomar in bilden) så ser det ju bra ut. Zoomar man hårt så syns det att shaden har ansamlats på topparna. Jag får putsa lite. Måste även ta bort lite gjutskägg som inte syntes förrän efter målning. Särskilt nöjd är jag med insignia på hjälmen och airborne-patchen. Ska insigner på hjälmen förresten vara på båda sidorna?

HasseGustafsson
1/31/17, 12:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Börjar även få till lite på plattan. Känns som det kan bli bra det här. :)

Annons:
HasseGustafsson
1/31/17, 12:05 AM
#35

…och ja, jag vet att det egentligen är en infanterist. "Konstnärlig frihet", han hade snyggare bazooka är paratroopern. :)

DIOWORK
1/31/17, 12:35 PM
#36

Wow, Hasse du är grym, framför allt hjälmdekalen är ju outstanding! Jag lyfter på både hatt och hjälm:) /Erik

HasseGustafsson
1/31/17, 12:44 PM
#37

#36 Tackar ödmjukast! Det är riktigt roligt det här… :)

Roca
1/31/17, 5:27 PM
#38

Ser ju toppenbra ut Hasse, både figuren och terrängen på G! Bra jobbat! //Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

HasseGustafsson
1/31/17, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Det blev lite pyssel ikväll också. Inte särskilt nöjd. :( Ska försöka fixa lite chipping på nåt sätt. Glömde hårspreja, så jag ska försöka fixa med svamp på nåt sätt. Lyckades pilla lite runt några kanter ändå men det finns mycket kvar att jobba på. Jag tror hellre jag målar figurer faktiskt. Eller så får det bli museumvarianten. :)

DIOWORK
1/31/17, 11:34 PM
#40

Jag tycker den ser bra ut! Alla är vi ju nybörjare i början. Första dioramat ger otrolig erfarenhet som du drar nytta av inför diorama nr 2. /Erik

HasseGustafsson
2/1/17, 9:24 AM
#41

Så är det ju, men själv är ju alltid sin största kritiker. :) Men jag måste säga att jag har betydlig mer tålamod med småpillet i målningen än de stora ytorna, jag höll på att få tuppjuck innan jag fick börja måla detaljer. 😃

Annons:
Decaius
2/1/17, 9:36 AM
#42

#39 Jag tycker att vagnen ser bra ut! Men jag tycker att du ska ta det lugnt med chipping, om du vill att den ska se realistisk ut. Det är svårt att skapa realistiskt slitage i 1/72. Jag skulle satsa på att torrpensla vagnen med basfärgen (dunkelgelb) sedan kanske en ännu ljusare nyans på utvalda ställen. Sedan kanske en wash?

HasseGustafsson
2/1/17, 11:30 AM
#43

# 39 Tack! Det låter ju som en bättre idé faktiskt. Jag har lagt en shade men lite mer av den varan och torrpensling borde ju ge lite mer patina. Det ska på lite lera och så också så småningom.

HasseGustafsson
2/7/17, 10:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Det har stått still i bygghörnan ett tag pga tidsbrist men nu är jag igång igen. Några fler amrisar har blivit målade och ikväll även första tysken. Vagnen har har fått skitfula band som ska målas och vädras. Det har ramlat in lite gräs och lövverk, jag väntar på på foliage, mässing- och jordbrun färg. Jag plockade lite grundmaterial till träd och buskar i form av blåbärsris och krypljung i helgen men det glömde jag kvar i stugan så där händer inget förrän efter helgen. Jag hoppas hinna fixa mark och gräs på plattan innan helgen iaf.

HasseGustafsson
2/7/17, 10:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

X

[krutgubben]
2/7/17, 11:04 PM
#46

Fint målningsarbete Hasse, som band of brothers fantast så följer jag ditt projekt även fast detta är min första kommentar. Det ser lovande ut.

HasseGustafsson
2/8/17, 9:01 AM
#47

#46 Tack, det var roligt att höra!

sponny
2/8/17, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#33 Ett sent svar apropå hjälminsignier. Jag skulle tro att de ska sitta på båda sidorna av hjälmen. På bilden ser du två medlemmar av 101st airbornes 907e GFAB (Glider Field Artillery Battalion). Och som du kan se har den ene den vita cirkeln (artilleriets kanonkula) på vänstra sidan av hjälmen och den andre på den högra. Så jag håller det för troligt att markeringarna finns på båda sidorna om hjälmen.

Annons:
HasseGustafsson
2/8/17, 11:49 PM
#49

#48 Tack sponny! Jag har faktiskt gjort så, det kändes märkligt bara på ena sidan.

HasseGustafsson
2/8/17, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Det börjar likna nåt. "Nu finns det inte bara i huvet på dig längre" som sambon sa. :) Har ingen grassmaster så gräset blev väl sådär. Ska peta ner några tuvor till så blir det nog lite livligare iaf. Fler figurer klara, målade mg-skytten ikväll också.

HasseGustafsson
2/8/17, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

X

ElLobo
2/11/17, 9:47 AM
#52

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: