Hej på er och god fortsättning på byggåret 2017. Har äntligen återvänt till hobbyn efter köksrenovering. Min senaste skapelse var en trasig 1/18 AV8B harrier som modifierades. Jag tänkte fortsätta med tema 1/18 och till min stora glädje så annonserades GB #114 hajkäftar ut på forumet, så det har jag anmält mig till. Det är möjligt att jag har tagit mig vatten över huvudet då jag skall bygga en R/C modell till en display modell. Företaget som tillverkat modellen heter Flying Styro och är kända för sina detaljrika modeller. Modellen består av resin delar, balsa, styroplast och metalldelar. I detta har jag ingen erfarenhet men jag ser detta som en utmaning.
Planet är en A10 thunderbolt 89cm lång och vingspann på 101 cm. Dekalerna som medföljer visar att planet tillhör 75 skvadronen 23 Tactical Fighter Wing. Jag kommer att göra om dessa dekaler till Chefen för 23 Tactical Fighter Wing, Överste Sawyer, som var chef under Gulfkriget. Bland annat så träffades Överstens plan av en luftvärnsrobot, vilket medförde över 300 splitterhål i roder partiet. Det tog 11 dagar att laga detta flygplanet efter träffen. Denna enhet är den enda i USA som officiellt får anlägga hajkäften på sina flygplan då de är som enhet sprungna ur den ökända American Volounter Group (AVG) som slogs i Kina mot Japanerna med sina "Hajkäftade" P40 Warhawks under 2:a världskriget.