Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1176 ggr
Magnuzk
1/7/17, 4:07 AM

Vallejo Metal Color

Är det någon av er som använt Vallejo Metal Color? Den får mycket bra omdömen genom flera olika ressenskjoner på YouTube. Jag tänkte skaffa några och måla en P-51, B-24 och andra silvriga plan. Vad tror ni om White Aluminum, möjligtvis Aluminum, på kroppen på en P-51 och Dull Aluminum på vingarna?

Tänkte skaffa mig MRP till en Su-27 Flanker också.

Annons:
petzon
1/7/17, 7:28 AM
#1

Jag har provat den på ett bygge och var väldigt nöjd. Lätt att spruta och gav ett snyggt resultat, dessutom luktade den knappt något. Vill minnas att det var kulörerna Aluminium och Gun metal jag använde, men som vanligt med färger är det mycket en personlig fråga. Vilka färger man trivs bäst med beror nog mycket på målningsteknik och skicklighet.

[Hayabusa]
1/7/17, 8:05 AM
#2

1: Som vid alla metallfärger - underlaget måste vara perfekt. I det närmaste som polerat. 

2: Jag använde även Vallejos "Airbrush Flow Improver". 5 ml i flaskan på 32 ml. 

3: Lufttryck: 1 bar. Nål: 0.33. Bygg upp färgskiktet genom att "damma" på färgen i flera tunna skikt. Färgen gillar absolut inte läggas på "vått". Dagen efter polerade jag upp färgskiktet med hjälp av en vanlig putsduk (glasögon).

Jag gillar dessa färger, de ger ett bra resultat. Men, enligt min mening, når de inte riktigt upp till "metallkänslan" som t ex Alclad ger. På plussidan: Slipper lösningsmedel och rengöringen är enkel. Själv använde jag T-röd från Biltema.

Innan du målar i "skarpt läge" så gör ett par testmålningar på något plastskrot eller liknande.

Upp till toppen
Annons: