Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1918 ggr
MarkusN
1/4/17, 11:09 AM

Skalafråga: Billings fiskeskutor

Jag sitter och funderar på ett projekt jag blir mer och mer sugen på, en klassisk fiskeskuta. Det finns två modeller som  tilltalar mig mest i det att jag tycker de ser ut som jag vill. Det är Billing Boats Mary Ann och Norden. Billing Boats verkar ha sina brister rent byggsatsmässigt, men det är jag beredd att tackla. 

Jag undrar omni har något klokt att säga om skalaangivelserna? Skalan på Norden anges till 1:30 och Mary Ann 1:33. Till designen ser de i mina lekmannaögon tämligen lika ut - och skalan är ju i princip den samma. Ändå skiljer måtten på dem ganska mycket. Norden är ca 35 cm medans Mary Ann mäter 55 centimeter i längd. Kan detta stämma i förhållande till de angivna lika skalorna?  

Att Billings uppger korrekta data är viktigt för mig eftersom jag efter förra bygget med gubbar och ubåt, gärna vill ha ett gäng salta gubbar på min fiskeskuta - och då plocka ur det stora utbudet av figurer i 1:35. Jag vet att diverse italienska och spanska tillverkare av båtbyggsatser är mera "uppskattande" i angivandet av skala, därav min skepsis… Någon som kan vägleda mig i "Billingskunskap"? 😃

Billings info om Norden och Billings info om Mary Ann.

Annons:
ubjs
1/4/17, 4:04 PM
#1

Ett sätt är att kolla på hyttens höjd och dörren till hytten.

Jag tror jag har Mary Anns ritning någonstans så jag skulle kunna mäta på den.

Banjoman
1/4/17, 5:21 PM
#2

Om skalaangivelserna stämmer skulle Norden i fullskala vara något mer än 10 m lång, medan Mary Ann bleve dryga 18 meter. Tittar man på hur stora styrhytterna är respektive hur mycket utrustning som går in på däck/hur mycket däckyta som blir över synes mig detta vara realistiska siffror.

Om Mary Ann står det dessutom u beskrivningen att förebilden i verkligheten skulle vara 18,35 meter lång, så jo: i alla fall den skalaangivelsen törs du nog lita hyfsat på.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
1/4/17, 6:20 PM
#3

Det låter ju lovande :-)

#1 Hittar du den och har tiden, så får du gärna "kontrollmäta" styrhytten!

bommen99
1/6/17, 7:56 AM
#4

Håller med Banjoman, skalorna verkar vara OK. Jag har dessutom byggt just Billings Norden, inga konstigheter med detta bygge tycker i alla fall jag.

Lycka till med bygget

//håkan

bommen99
1/6/17, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Naturligtvis borde jag ju ha lagt in en  bild på min Norden. Den har ju stått flera år på min uteplats och utsatts för väder o vind, så här snackar vi om äkta vädring, inget "fusk" med div kemikalier. Kan meddela att katten är skäligen misstänkt för att ha snott några kulor o annat pynt som jag vill minnas fanns på båten. Nåja, ingen skönhet då o inte nu heller

Kan också meddela att jag inte brukar hålla mig  exakt till ritningen, så absolut inget att använda som "mall"

//håkan

mike gbg
1/6/17, 5:45 PM
#6

Jag har Mary Ann , Monterey, St Roch  som pdf

och Nordkap som original om du är intresserad

Annons:
Inghans42
2/1/17, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Läger ut en bild på Gunnar  Nilsson fiskesmäck uppmät med tumstock efter originalet i Limhamns fiskehamn  obs  klinkbord  i skrovet med rc och autentiskt tändkula  ljud

MarkusN
2/1/17, 6:35 PM
#8

#7 Tack! Proportionerna ser ju onekligen ut att vara OK i Billings tolkning av Limhamnsskutan att döma :-)

#6 är det de pdf:erna som funnits på Billings hemsida, så har jag lyckats lägga vantarna på dem :-)

Upp till toppen
Annons: