Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1388 ggr
ubjs
2017-01-04 10:55

Sagres från Constructo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Litet impulsköp för att testa en båt med färdigt skrov. Skrovet skulle vara färdigmålat men det var som jag misstänkte vit obehandlad plast med svart färg som bottenmålning och en rätt ojämn svart rand.  Går förstås att fixa till men jag väntar med det tills jag ser hur resten av byggsatsen är.

Dom enda plywooddelarna var förstås rejält skeva, verkar vara så i dom flesta båtbyggsatser, det enklaste är nog att inhandla lite ny plywood 2 mm tjock.

Så här ser plywan ut, om jag trycker ned ena hörnet så är det ca 25 mm skevhet i det andra hörnet:

Annons:
ubjs
2017-01-04 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här ser lådan ut när man öppnar den.

ubjs
2017-01-04 10:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Beskrivningen tycker jag verkar rätt bra, mest illustrationer och lite text men steg för steg.

Så här ser ritningen ut

ubjs
2017-01-04 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Andra sidan på ritningen

ubjs
2017-01-04 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Trädelarna.

MarkusN
2017-01-04 11:10
#5

Spännande! Blir mycket master och rån att sitta och fila till :-)

ubjs
2017-01-05 09:24
#6

Den plywood som hobbybutiken hade var lika skev som den i byggsatsen så jag köpte 2 mm balsa istället. Eftersom man ska klä däcken med lister så hoppas jag att det blir tillräckligt starkt ändå. Jag bör nog limma dit förstärkningar under däcken där masterna ska sitta, i övrigt är det bara mindre grejer som ska sättas fast i däcken.

Annons:
ubjs
2017-01-05 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Funderar på hur jag ska göra med dörrar och fönster. Enligt byggbeskrivningen så ska man skära till dom av trälister 1 mm tjocka och limma utanpå. Ser rätt klumpigt ut tycker jag. Jag förstår att man får acceptera att detaljerna är lite för stora när skalan är så liten, 1:190, men funderar på om det vore bättre att måla dit dörrar och fönster?

Bilden är ur byggbeskrivningen.

Banjoman
2017-01-05 13:46
#8

#7 Håller helt med om att det ser klumpigt ut, men i stället för att måla dit dem, vilket är pilligt och svårt att få så jämnt som behövs för att det skall se bra ut, skulle du kunna testa att rita upp dem i datorn och skriva ut dem på en (färg)skrivare …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2017-01-05 13:52
#9

Glömde säga att om du sedan du skurit ut dörrar och fönster ur pappret de är utskrivna på målar kanten på pappret i nå'n lagom mörkbrun nyans så kommer det med all säkerhet se ganska bra ut. Vanligt kopieringspapper är kanske någon tiondels millimeter tjockt, vilket i skala 1:190 motsvarar 19 mm i verkligheten -- en inte orealistiskt siffra för hur mycket en dörr- eller fönsterkarm kan tänkas sticka ut från underlaget.

Däremot tror jag inte det är lika vanligt med t.ex. dörrar som sticker ut 19 cm, vilket de i byggsatsen föreslagna 1 mm-listerna skulle motsvara …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
2017-01-05 14:24
#10

Bygger kåkar i H0 emellanåt och då helst med material från Evert Grön. Jag har plasticcard i 0,13 mm, borde funka.

Däcket ska plankas med 4 mm breda lister, tror jag hoppar över att måla kanterna på dom. 76 cm breda däcksplankor är väl inte heller så troligt.

bommen99
2017-01-06 11:30
#11

Skala 1:190 blir ju besvärligt då det gäller att försöka hålla måtten. Jag har ju 1:144 på Titanicen o det blir ibland (ofta..) en kompromiss. Det är ju svårt att t.ex. lägga golvtrall som är tunnare/smalare än 1 mm.

Blir nog bra med plastic 0,13 mm och bra idé att skippa "nåtlingen". Det enda man skulle kunna göra med så breda plank är att ta ett skjutmått o rista linjer som man fyller med tunn blyerts eller ngt lämpligt. 4 mm skulle man ju kunna dela upp i två linjer så att det blir 3 fuskplankor, tja, bara en idé alltå

//håkan

Upp till toppen
Annons: