Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3019 ggr
DIOWORK
12/22/16, 10:56 PM

GB 103: "Behind Enemy Lines Part II" 1:72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som initiativtagare till temat på GB 103 måste jag ju ha med ett bidrag som blir byggt och klart! Väljer att använda dioramabasen jag byggde till "Behind Enemy Lines". Jag har rensat den på de figurer och fordon som ursprungligen var med. Tanken är dock att storyn och platsen är de samma, det utspelas ett par timmar senare bara. Egentligen borde jag behållt den ursprungliga Panthervagnen som blir beskjuten med bazookan men jag ville av olika anledningar inte använda denna. Jag har ingen annan Panther liggande så det fick därför bli en Stug III jag hade i lager. Jag kommer ändra några småsaker, tar bort det lilla skjulet och lägger till några sandsäcksvärn mm. Tyskarna har gjort en snabb befästning av den lilla by som dessa hus tillhör. I byn finns nämligen en vägkorsning som är av strategisk betydelse. Striden står alltså mellan amerikanska fallskärmsjägare och ett tyskt SS-förband. Tid och plats är D-Day på eftermiddagen i Normandie. /Erik

Annons:
DIOWORK
12/22/16, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vilket smörgåsbord jag kan duka upp med alla figurer jag samlat på mig i år:) Detta är en rolig bit av bygget tycker jag, en fördel med 1/72, man kan ha en halv armé liggande utan att bli fattig:) He he men jag har samlat på mig en del 1/35 under året med men inte sagt något ännu.

DIOWORK
12/22/16, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Efter ett tag börjar figurer och deras placeringar klarna, en Julöl slank ner med får erkännas!

DIOWORK
12/22/16, 11:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ni får se dessa bilder som min skiss för hur det kan komma att se ut. Allt kan ändras. Jag lånade min Panzer IV i 1/76 från ökendiot i GB 98 för att illustrera den framtida Stug III. Jag är generös med bilder det vet ni, se det som lite underhållning.

DIOWORK
12/22/16, 11:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Amerikanarna anfaller från kortsidan med muren.

DIOWORK
12/22/16, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Just nu är det ganska många figurer med, antalet bantas antagligen mot slutet. OBS Alla träd är just nu lånade till mitt andra D-Day diorama så jag kommer få göra en helt ny uppsättning skog.

DIOWORK
12/22/16, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sandsäcksvärnen kommer jag göra egna, de på bilderna är bara för att testa känslan. På bilden syns en ovanlig figur, nämnligen en som dör. Hans kroppsspråk är alldeles för teatrisk tycker jag. Ben och armar kommer bearbetas för att se verkligare ut.

Annons:
DIOWORK
12/22/16, 11:39 PM
DIOWORK
12/22/16, 11:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag gillar springande soldater i mina dioramabyggen, ger fart och actionkänsla på något sätt.

DIOWORK
12/22/16, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Även tyskarna springer som ni ser, dock för att retirera.

DIOWORK
12/22/16, 11:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är stridsvagnen som skall stå utslagen vid vägen.

DIOWORK
12/22/16, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Det finns baksidor med 1:72, kolla figuren till vänster, mycket jobb innan jan går att måla! Figuren till höger har jag bearbetat och tagit bort en del plast som tillverkaren struntat i. Jag har inte räknat antalet figurer men i snitt lägger jag numera ca 1,2 timmar på varje figur. Det är bara att matematiskt räkna ut hur lång tid bygget kommer ta…. bantar nog antalet som sagt:) Ja det var så långt jag kom idag. /Erik

DIOWORK
12/23/16, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
DIOWORK
1/3/17, 11:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har fortsatt att pilla med min StuG. Hjulen tar sin tid. Har nu fått dit alla utom två, dessa skall ligga söndersprängda på marken istället. Fick ett infall och gjorde en prototyp av ett utedass ihop med hjulmekandet.

Annons:
DIOWORK
1/3/17, 11:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag hade först tänkt klä dasset utvändigt med balsaträ men inser nu i efterhand att det nog blir för tjockt då. Skulle ristat in "plankmönster" i pappen innan jag limmade ihop det. Ja ja, vi får se om jag gör om den, det var mest ett test.

DIOWORK
1/3/17, 11:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Det verkar vara en bra idé med toalett, det blev kö direkt!! /Erik

DIOWORK
1/3/17, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Såhär blev det. Jag överväger att lägga på hårspray, lacka dasset i tex en grön färg och sedan skrapa bort lite av färgen. Jag återkommer. /Erik

DIOWORK
2/17/17, 12:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tack för påminnelsen ElLobo:) Jag har fortsatt pilla med min StuG. Chassit är ihopsatt, banden är på, smådetaljerna kvarstår samt målning såklart:) Bandet på ens sidan skall vara trasigt, någonstans skall jag också göra ett ingångshål för skottet som slog ut vagnen. Frågan jag borde ställt mig tidigare är vad var det som slog ut denna StuG? En bazooka? Tyngre vapen fanns ej på marken så här dags på D-Day! Flygplan? Men då skulle det vara större skador på vagnen om den fått en direktträff av en raket!? Lutar åt en bazooka, men förutom undertill, var skulle en bazooka kunna tränga igenom en StuG? Några förslag?? Bifogar lite bilder.

DIOWORK
2/17/17, 12:03 AM
DIOWORK
2/17/17, 12:03 AM
DIOWORK
2/17/17, 12:04 AM
Annons:
DIOWORK
2/17/17, 12:05 AM
DIOWORK
2/17/17, 12:07 AM
#22

Nuförtiden medföljer även en liten filmsnutt:)

flyingdragon
2/17/17, 12:24 AM
#23

Kanonidé med dasset, blir skitbra. 😉

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[krutgubben]
2/17/17, 12:33 AM
#24

Riktigt fint arbete du lägger ner och grymt bra fotat också liksom även din film såklart, som föregående talare så är ju dasset en toppen idé och med din skicklighet så blir det ju knappast "dassigt" ;)

DIOWORK
2/17/17, 9:19 AM
#25

#23-24 Tack så mycket:) Krutis, jag blir glad av dina komplimanger, de värmer när man sitter själv i ett kallt garage och inte riktigt vet vad folk tycker. /Erik

HasseGustafsson
2/17/17, 9:41 AM
#26

Det här blir ju så snyggt så jag vet knappt vart jag ska vägen… :) Imponerande!

DIOWORK
2/17/17, 4:35 PM
#27

Tack Hasse:) du är en go gubbe du med:) Jag skall öva på att göra lika fina hjälm emblem som du gör! /Erik

Annons:
[Tunnan]
2/17/17, 7:02 PM
#28

Det här ser bra ut. Är riktigt i imponerad.

DIOWORK
2/18/17, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jätteroligt att du gillar bygget Tunnan, tack! Sedan sist lyckades jag tappa bort ett av fästena till sidobalken. Den flög iväg på garagegolvet och återfanns aldrig mer:(

DIOWORK
2/18/17, 6:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag skar ut en ersättningsdel i kartong.

DIOWORK
2/18/17, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Den fyller sin funktion. Jag kommer lägga på grenar med löv och annat kul på vagnen så osnygga detaljer kommer kunna döljas. /Erik

DIOWORK
2/18/17, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Som tur är upptäckte jag att grundfärgen satt igen flera hål i hjulen. Tur man investerat i småborr.

DIOWORK
2/18/17, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Inser att man ser rakt igenom fordonet i profil. Nästa modell får ha skivor på insidan som motverkar detta.

DIOWORK
2/18/17, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Äntligen klar för riktig målning snart.

Annons:
DIOWORK
2/18/17, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Har även börjat fixa småpillet med de utvalda amerikanerna. Förbättrar målningen om möjligt, hakremmar och axelremmar skall monteras. Over and out.

[Tunnan]
2/19/17, 12:36 PM
#36

Vilket pillergöra. Panzar i 1/72 blir ju inte så stort. Blir bra det här.👍

DIOWORK
2/19/17, 3:57 PM
#37

Tack Tunnan! Ja lite pilligt är det, men så otroligt roligt:) /Erik

wooderson
2/19/17, 4:14 PM
#38

Ah kan bara säga att jag är imponerad av vad du får till dessa pluttsaker till att bli så snygga

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
2/19/17, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Woody, Tack kompis:) Tidigt imorse, innan staden vaknat, var jag upp och började måla min StuG. Nedan följer en bildserie. Först grundmålad i Citadel Chaos black.

DIOWORK
2/19/17, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Sedan dark dunkelgelb base.

DIOWORK
2/19/17, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Sedan vissa partier med dunkelgelb high light.

Annons:
DIOWORK
2/19/17, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Sedan gick jag över med en svart och en vit skisspenna för att mörka och ljusa upp.

DIOWORK
2/19/17, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Det är första gången jag använder sådana pennor. Verkligen trevligt att arbeta med dessa. Jag är dock rädd för att effekten av pennorna försvinner lite när jag lägger på klarlack? Får väl gå över med ljusgrå färg trots allt på kanterna. Men är det någon som vet hur kolpennorna reagerar med lack? /Erik PS Vagnen är såklart inte färdigmålad.

Rone
2/19/17, 9:30 PM
#44

Det blir snyggt det där, bra jobbat med vagnen! Kul att det här bygget får en ny story, blir nog minst lika grymt som part1:)

[Tunnan]
2/19/17, 10:31 PM
#45

Håller verkligen med, blir riktigt snyggt. Har aldrig testa skisspenna nån gång men det ska läggas till på inköpslista. Jag kör en del vanlig blyets i panellinjen för att får ett bättre djup.

wooderson
2/20/17, 4:57 PM
#46

👍

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ElLobo
2/20/17, 6:43 PM
#47

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: