Annons:
Etikettallmänt
Läst 2573 ggr
HasseGustafsson
2016-12-22 08:25

Var handlar ni?

Hej!

Son ny på modellbygge så undrar jag var man handlar "bäst" på nätet? Störst utbud, snabbast leveranser etc. Främst WWII.

//Hasse

Annons:
Pillerfrö
2016-12-22 08:42
#1

Jag bygger själv modeller, trodde det var på utdöende… Föredrar dock Science Fiction och rymd även om en hel del WW2 flygplan har blivit byggda genom åren :-) 

Har köpt en del på Tradera, några saker på Fyndiq men allra mest via en svensk kille som bor i Tokyo. I Japan så verkar detta med modellbygge leva och frodas och stora byggsatser går att komma åt "begagnade" (dvs aldrig ens öppnade, men där kartongen fått sig en liten törn.)

Sist jag var i Tokyo så reste jag hem med en väska saké, en väska byggsatser o dyl samt en väska med kläder.😎

Falken70
2016-12-22 09:47
#2

Om prio 1 är snabba leveranser, så rekommenderar jag starkt Rebell Hobby:

www.rebell.com

I regel har de skickat samma dag jag beställt, bra service!

Utomlands har du ju alltid Hannants:

www.hannants.co.uk/

Stort utbud o hyfsat snabba att skicka.

Här är väl sortimentet också hyfsat, tycker de brukar ha bra priser. Bl.a. har jag köpt Eduards byggsatser billigare hos dem än direkt från Eduard:

www.super-hobby.se/

Och när vi ändå talar om Eduard:

www.eduard.com

HasseGustafsson
2016-12-22 11:30
#3

Det blev Super Hobby. Dom hade allt jag behövde för att komma igång med mitt diorama-projekt. Tack för övriga länkar!

nakos
2016-12-22 12:24
#4

Tar allt på ebay.

DIOWORK
2016-12-22 13:27
#5

Hej och välkommen till forumet Hasse! Det låter som en ny själsfrände landat i vårt gäng:) Orden WWII och diorama väcker genast mitt intresse. Spännande att se vad du kommer bygga, dela gärna med dig med bilder och text vad du bygger här på forumet. Det har hjälpt mig själv otroligt mycket. Tipsen du redan fått är säkert bra. Själv har jag handlat en hel del på: www.dersockelshop.com Tysk webshop med stort utbud och tydlig information om vad som finns i lager mm,, delarna skickas snabbt och pålitligt, det tar normalt 5 arbetsdagar tills paketet kommer. Har funkat väldigt bra de ca 7 gånger jag handlat där. /Erik

HasseGustafsson
2016-12-22 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Tack Erik! Jag har läst om ett par av dina byggen och måste ju säga att jag är duktigt imponerad! Jag tänkte försöka göra den här scenen ur Band of Brothers, återstår att se hur det går… :)

Annons:
mangemani4
2016-12-22 15:27
#7

beror helt på vad jag är ute efter. handlar det om 1/72 figurer så är det brommahobby, är det 1/35 modeller så är det swehobby. är det i mindre skalor, typ 1/100 så är det bäst att satsa på figurspels modeller och där finns en uppsjö utav ställen jag handlar ifrån, typ figurspel, gamemaniacs, unispel, alphaspel osv. handlar det om dessa "mitt emellan" skalorna, typ 1/58(28mm), så är det alphaspel, kulturkomisariet som gäller.

färger och allt tillhörande, verktyg och material köper jag från figurspel, de har allt man egentligen behöver och har man tur, så kan man ha sin beställning dagen efter om man lägger ordern före kl 15:00

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Orso
2016-12-22 22:56
#8

Super-Hobby verkar vara en Polsk firma trots  .se-ändelse. Nu ska väl det inte spela någon större roll då det är inom EU så det lär inte komma till några avgifter som  t.ex. moms vilket det gör på saker utanför EU.

DIOWORK
2016-12-22 23:10
#9

#6 Tack där Hasse:) Man gör så gott man kan! Riktigt roligt att du skall göra just den scenen. Den sitter på min näthinna med, anmälde själv ett dioramabygge för länge sedan i ett Gruppbygge här på forumet med just den scenen. Men det rann ut i sanden. Den Stug III jag köpte för det ändamålet kommer jag faktiskt använda i ett nytt projekt jag just presenterat i GB 103. Kommer du bygga i 1/35 eller 1/72? /Erik

Husse1
2016-12-23 08:25
#10

Bygger själv i skala 1/35 och bästa utbudet har nog som 91 Karlsson skrev www.dersockelshop.com, dock lite dyra på produkter och frakt om jag minns rätt. 

www.plastmodel.pl är en annan polack som har rätt prisvärda grejer och registrerar du dig för utskick/skapar konto så får du typ mejl med 8-10% rabatt på vissa märken titt som tätt. Brukar ta 7-10 dagar att få hem grejerna.

Kollade lite på en Dragon Stug III G, May 1943 production: 66,95 +15 i frakt euro på sockelshop, 36,85 + 7,95 euro på www.plastmodel.pl. Kan mao. skilja rätt rejält i pris…

I Sverige så tycker jag www.mamoco.se har rätt skapliga priser och hysat utbud.

[Hayabusa]
2016-12-23 10:34
#11

Det finns en "uppsjö" med nätbutiker numera, de allra flesta sköter sig väldigt bra. De som inte gör det - de försvinner rätt snabbt. Utbudet är enormt, precis "allt" finns att få tag på. Men alla hittar nog sin favoritbutik, det brukar vara så.

HasseGustafsson
2016-12-23 11:12
#12

Det blir 1/72 för att hålla storleken nere. Bor lite trångt för den här typen av hobby egentligen. :) Tack för alla bra tips på nätbutiker. Det blir perfekt mellandagssurfning! :)

mangemani4
2016-12-23 12:30
#13

om utrymmet är problemet så borde ju 1/100 skalan(eller mindre) vara perfekt. en stor mängd modeller på liten yta och vill du ha mer att bygga så bör du då inte köpa zvezdas 1/100 snap kits utan typ Flames Of War plastic soldier eller forged in battle, de är mer som modeller där det finns en del att bygga.

sen har vi ju de ännu mindre, micro armor, där snackar vi litet men trotts det, imponerande fina och klara detaljer och det finns tom kits med ets och det finns en hel del att välja och vraka mellan där.  utrymmet som en 1/35 modell tar på din hylla får du plats med 20-30 st micro armor eller cirka 15-20 st 1/100.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
mangemani4
2016-12-23 13:04
#14

oj, överdrev lite, gjorde ett test nu och beroende på vilken 1/35 modell det handlar om, så får du plats med 10-11 st 1/100 modeller. men ändå, det är 10 gånger mer modeller du får plats med:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

DIOWORK
2016-12-23 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Aha 1/72 blir bra om det är trångt. Det är den skala jag själv är mest hemma i så tveka inte att fråga om det är något:) När jag planerade samma bygge tänkte jag använda Caesars inringade figurer. Gevärsskytten får modifieras till laddaren. Sedan den StuG jag nämnt tidigare. Kul om du gör detta bygge, en riktig skarp scen. God Jul. /Erik

JamesLongstreet
2016-12-25 13:50
#16

För 1/72 figurer rekommenderas Bromma Hobby, bra utbud och snabb leverans, en annan nätaffär jag kan rekommendera är http://arcanesceneryandmodels.co.uk/

Figurer i olika skalor, billigt att köpa Vallejo-färger eftersom allt är fraktfritt, de har inte alla Vallejo-färger verkar det som dock och de får inte skicka sprayburkar eller Quickshade burkar hit.

DIOWORK
2017-01-10 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hej igen Hasse! Du efterlyste lite tips om produkter:) Istället för att rabbla upp allt i text tog jag några bilder på saker jag använder och tycker är bra att ha i förrådet. En bild säger mer än 1000 ord ju:)

DIOWORK
2017-01-10 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det är bara en del av allt jag köp på mig sista året. Skicka PM om du undrar något. /Erik

DIOWORK
2017-01-10 23:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jo angående ditt Dioramaprojekt med scenen från Band of Brothers. När man samlat på sig lite målade figurer och fordon som inte är fastlimmade så kan man rigga upp en "test"scenen på nolltid:) Använde lite oanvänt på dioramaplattan till Brecourtbygget. Riktigt roligt att du fått hem lite delar, såg det i "Bygghögstråden" /Erik

HasseGustafsson
2017-01-11 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Bra tips! Har börjat samla en del redan. Man märker ju vad som går åt. :) Blrjade bygga på Stug'en ikväll. Har aldrig hört talas om Fujimi men den är än så länge väldigt bra att bygga. Fin passform, väldigt lite gjutskägg och, som jag tycker, väl detaljerat för 1/72. Bild på bössan här, som ändå inte kommer att synas när den är klar.

Annons:
DIOWORK
2017-01-11 16:55
#21

Ser väldigt detaljerad och bra ut. Glöm inte skrapa bort gjutresterna från pipan och borra hål framtill (om det inte redan är det) innan du sätter ihop mer, lite lättare att göra det nu än när allt sitter ihop. /Erik

HasseGustafsson
2017-01-11 19:15
#22

Nädå, jag väntar på dom finare filarna jag beställt. Det blev för knepigt att ta pipan med kniv. Jag kunde bara inte låta bli att börja pilla lite på den. :) Hålet finns redan.

DIOWORK
2017-01-11 22:37
#23

Ser verkligen fram emot ditt bygge:) Du får skapa en byggtråd för projektet, lägg den under kategori "Diorama", om du inte skall ha med den i ett Gruppbygge! /Erik

Upp till toppen
Annons: