Mariner 2-cylindrig marinångmaskin
Även om jag inte är riktigt klar med pannan till Ejdern så drar jag ändå igång ett nytt bygge. Jag är helt enkelt sugen på att dra igång något nytt och så måste jag ju motionera min nyinköpta fräs. Det blir en scratchbyggd tvåcylindring marinångmaskin enligt en artikelserie som går i den eminenta tidningen Model engineering, serien har rullat i cirka ett knappt år och har kommit fram till del 11, vet inte hur många delar artikelserien kommer att omfatta, men det är så många delar att svarva och fräsa fram att jag inte är orolig över att bygga snabbare än arikelserie fylls på. Maskinen byggs helt av stång och plåtmaterial, inget gjutgods så det blir en hel del bearbetning. Alla mått är i tum, dessutom bråktum och måttsättningen är klart intressant. Författaren har valt att måttsätta från olika håll och håller sig inte till stingenta referenser, men det är ju kul med utmaningar!
Maskinen har 1" borrning och 1 1/4" slaglängd. Första momentet är att fräsa fram en bottenplatta ur 1/2" aluminium. Fick tag på en bit 13 mm plåt i jobbets skrotlåda, en ganska hård aluminiumkvalitet som spånar bra. Eftersom det var en skrotbit fanns det inga raka kanter, det blev till att grovsåga ut med bandsåg och därefter fräsa fram raka och vinkelräta kanter. Därefter borrning av hörnradier på urfräsningarna
Aha! Var det inte det jag trodde! ☝️ Mycket, mycket spännande, detta! 🤤🤤🤤
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Urfräsningarna gjorda och borrning av diverse fästhål påbörjade. För att kunna fixturera plattan i fräsen och få frigång så att jag inte borrar i fräsbordet och inte blockerar hålbilden med fästjärn eller får underläggsbitar under hålen jag skall borra har jag skruvat fast plattan på en offerbit av MDF med fyra träskruv. Har sedan riktat upp biten genom att skruva fast MDF-skivan löst, mäta med skjutmått mot fräsbordskanten, knacka med plasthammaren tills aluminiumplattan var paralllell med fräsbordskanten inom mätnogrannheten (typ 0,05 mm). Därefter drogs fästjärnen åt hårt, allt kontrollmättes med kantfinnare i fräschucken och fräsens digitala skalor. Nollade in mig med kantavkännare och digitaldisplayens halverafunktion tillbitens mitt. Därefter var det "bara" att med hjälp av miniräknare, tumbråk->decimaltumstabeller, tabeller över borrdiameterar för BA-gängor samet en del koncentration att börja borra hål baserat på ritningens koordinatmåttsättning. Efter tre timmars arbete har jag borrat 12 hål! (Jag borrade ytterligare 5 hål efter jag tog bilden). Varje borrhål börjar med dubbhålsborr för att få ett styft borr som inte flexar, därefter byte av borr till sprialborr, fyra hål dessutom planförsänkta med ett specialborr. Därefter byta tillbaka till dubbhålsborr, buta kopordinater o.s.v. Totalt har jag lagt ner cirka 10 timmar på denna bit hittills!
Har tillbringat större delen av dagen med att fräsa fram fyra lagerbockar i stål. Lagerbockarna skall kompletteras med svarvade glidlager av brons, men jag hade råkat köpa fel dimension på bronsstång så lagrena får vänta. Får skylla på att ritningen inte var helt tydlig. Dimensionen stod i texten, måttet var inte utsatt på ritningen. Nu får jag jaga 1/2" bronsstång
Spännande detta… är det en helt ny maskin eller är det gamla ritningar som tidningen ger ut?
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Ska bli kul att följa
Konstruktören till maskinen är engelsman och engelsmän är som bekant kända för sin humor. Det käcka skrivningen i byggbeskivningen "a quick turning job from brass" (bör uttalas med John Cleese karakteristiska accent) betyder i verkligheten 2,5 timmars hårt slit vid svarven. Nu har jag i alla fall svarvat fram 8 st "Top hat Washers"
M4 ????? 🤐
#14 Japp den gode engelske konstruktören använder BA-gängor på alla egentillverkade gängförband, men skruvar ihop konstruktionen med M4, Även britter börjar konvertera till mm, men gör det tum för tum😈.
Kvällens två svarvtimmar resulterade i att jag rundsvarvade de två andra kolonnerna samt färdigsvarvade en kolonn, återstår bara borrning av ett tvärhål i fyrkanten på denna.
Detta fortsätter vara lika intressant som det är imponerande! Följes med stor uppmärksamhet (och ganska våta fötter🤤)!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#16 Banjoman, dags att ta på badtofflorna för här kommer bilder på helgens vedermödor. Det blev en ofrivillig byggpaus torsdag och fredag eftersom mitt diskbråck bråkade och gav mig rejält ryggont.
Svarvade färdigt alla kolonnerna. Som synes är två av dem identiska, men de andra två har några extra bearbetningssteg: en flacka på den ena och ett gängat hål BA8 på den andre
Därmed är jag klar med steg ett i byggbesrivningen (Nåja bronslagrena till lagerbussningarna är inte gjorda eftersom jag saknar material) men å andra sidan är mässingsbussningarna från del 2 så det jämnar ut sig. Hittills har 11 steg publicerats i Model Engineering, vet inte hur många steg det blir totalt. Försökte mig även på att göra vevslängarna till vevaxeln, men kapade till fel mått eftersom det stod fel i byggbeskrivningen, har inte material hemma för att kapa till nya, närmsta ställe som har material i rätt mått ligger i England. Blev därför SUR och lämnade garaget för ikväll.
Har köpt mig en sortimentslåda på Jula för att samla alla delar på ett ställe, inte så kul om något försvinner i garaget
#17--#20 Badtofflor?!? Näru -- här börjar det krävas vadarbyxor … 🤤🤤🤤🤤🤤
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#21 vänta tills jag kommer till cylinderblocket, då kommer du att behöva en ark!
För att Banjoman skall hinna bygga sig en ark så hoppar jag raskt till del 7 i byggbeskrivingen och tillverkar två ångkistor (kan man översätta Engelskans Steam chest till detta?) En annan anledning är att jag kommer att behöva ånkistorna som mall när jag fräser vissa moment på cylinderblocket, lite lustigt att steg tre hänvisar till att man skall använda delar från steg sju som mall, men det är ju inte så logiskt med att måttsätta i bråktum heller! En kvälls arbete gav mig resultatet på bilden. En bit 15 mm aluminiumplåt som jag fräst ner till 1/2" och fräst rätvinklig och till rätt bredd. Märkte ut urfräsningarna och kedjeborrade bort dessa. Aluminiumlegeringen är hemsk, går alldeles utmärkt att fräsa och borra i, men några hål fick en tunn skiljevägg som jag fick såga bort, lånade bladet från barnens minibågfil, tycket att det fick lite segt att såga och inspekterade bladet, det hade fått karies, tänderna var helt borta. Får nog skaffa ett nytt blad åt barnen.
#22 Kalla mig Noak … ;-) Enligt Engelsk-svensk teknisk ordbok bör "steam chest" översättas med "ångskåp".
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#23 Kunde väl tänka mig att Banjoman har full koll på även de ångtekniska termerna. Tack för klargörandet.
Har sågat isär ämenana, borrat fästhål och fräst ur den ena ånglådan ikväll. Återstår borrning och brotschning av bl.a. ångkanal. Det går inte fort framåt, det tar tid att nolla in sig på ämnet och sedan borrning med två olika borr för varje koordinat, först dubbhålsborr som är mycket stabilare och inte böjer sig så lätt, sedan byte till spriralborr, ratta sig fram till nästa koordinat, byte till dubbhålsborr…….
#24 Koll och koll … säg hellre att jag vet var jag kan slå upp sådant jag inte vet; i det här fallet alltså i 12:e upplagan (1971) av Einar Engströms absoluta klassiker Engelsk-svensk teknisk ordbok, som tillsammans med pendangen Svensk-engelsk teknisk ordbok (i dess andra upplagan från 1945) finns tillgänglig in extenso på Projekt Runebergs webbplats … 🤓🤓🤓
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#25 att veta var man skall slå upp är att veta det också.
Ikväll har jag borrat och brotschat ångkanaler samt fästhål som skall gängas BA 8. Väntar med detta till en annan dag, kanske annandagen🤔, BA 8 -gängtappar är ungefär lika tåliga som Gorgonzolaost. Cirka fem timmar tog det att fräsa fram ångkistan, nu skall jag bara göra en lika dan till.
Har hört att andra (normala?) människor har uppesittarkväll dagen före julafton, jag har uppefräsarkväll
Nu är båda ångskåpen klara sånär som på att några hål skall gängas, men eftersom det är värsta sortens koncentrationsjobb att gänga med så klena tappar i aluminium får det vänta tills en dag då jag är pigg och glad.
Ser ut som slidskåp alltså där själva ångan möter cylindern …ska ble intressant att följa dit ångmaskin bygge …du har ju lite olika påbördade brosket.. färjan 4 med flera :-)
Riktigt fräsigt kan man säga:) snyggt! /Erik
#29: 😃👍
#28 det är så härligt med hobby, man får ha hur många parallella projekt på G som helst. Ångpannan till Ejdern återstår bara slutmontering av, skall ta tag i det någon dag när andan faller på. Färjan 4 skall bli klar under våren, men just nu är det roligast att fräsa och eftersom bygglusten varit lite klen under hästen bejakar jag nu min lust och gör det som är roligast.
#29-30 tack
Dagen före julafton kom det hem stål och brons från England, och därmed kunde jag svarva till glidlagrena och montera in i lagerbockarna. Smörjkopparna av 3 mm mässingsrör har också kommit på plats och är säkrade med Loctite
Stålet gick åt till vevaxeln, det tar på krafterna att bågfila av fyra bitar 2 1/4" breda ur 3/8". Gick dessutom hårt åt bladet, blir till att köpa nytt bågfilsblad.
Bitarna centrumborrades och borrades excentriskt, båda hålen brotschades 3/8", Två extra hål borrades för att få snygga radier på de bortfrästa delarna. Allt sammans spändes ihop till ett paket som frästes rent på sidorna, sedan upp i svarven och svarvades ner till 1 3/4", en rejäl hög med spån blev det.
När svarvningen var klar togs de två mittersta bitarna ur paketet och deras centrumhål svarvades upp till 5/8". Innersvarvning tycker jag är dett lurigt moment, det går inte att se vad man gör och det är inte helt enkelt att slipa ett stål som skär rent och inte tar i när man kommer in en bit i hålet. Dessutom är det inte bara höjden som skall vara rätt, man kan lätt vrida skäret så att det får fel skärvinkel, jag la så mycket fokus på svarvningen att jag missade att autofokusen valde att fokusera på fel del av detaljen
#31: så vackra lagerbockar… 😍
Otroligt tjusigt, alltsammans! 👍🤤🤤
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Stiligt!! 😍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Kul att se hur du får till bitarna, tummen upp
#38-41 tack skall ni. Jag kan lova att nöjet helt är på min sida, det är förbaskat kul att bygga ångmaskin, men det tar tid. Igår och idag har jag fräst till ett ämne till cylinderblocket. Har nog lagt dryga 8 timmar på att fräsa till ämnet. Började med en klump mässing på dryga två kilo. 2*2*4", jag kan avslöja att den inte var helt billig, hoppas verkligen att jag inte gör några missar på denna detalj. Började fräsa till alla ytor vinkelräta och plana, dragen yta på stången är som bekant sällan 100. Tog till knep som jag hittat på tuben, fräste en yta plan och la denna mot fasta backen i maskinskruvstycket, la en bit mjuk tråd, i detta fall mässing mellan stycket och rörliga backen,så att ämnet spänns mot fasta backen, tråden tar upp eventuella ojämnheter, när jag ser bilderna inser jag dock att jag borde lagt tråden i mitten av backen och inte så högt upp, man lär sig när man tittar på sina egna bilder
Jag är noga med att bryta alla kanter med fil innan jag spänner av så att jag spänner mot bearbetad yta och inte grader. Numrerar alla ytor i den tur de bearbetats så att jag så långt som möjligt kan nytta första ytan som referensytan för att minimera bearbetningsfelen, sista bearbetningen kan jag dock inte göra mot yta 1 utan väljer då yta 2 .
Fräser sedan blocket till mått: 3 1/2"* x 1 13/16" x 1 1/2", det blir många pass med fräsen eftersom de djupaste skären jag vågar mig på är cirka 3 mm och jag kan nyttja cirka 40% av fräsens diameter på 12 mm (körde sönder min 16 mm fräs för några dagar sedan).
När jag fått till rätt mått justerar jag in skruvstycket så att det verkligen är parallellt med X-axeln på bordet, en vippindikator i spindeln och några lagom hårda slag med plasthammaren på skruvstycket så får jag till en parallellitet på 0,01mm på 100 mm, vilket får duga, Mätnoggrannheten på vippindikatorn är i den storleksordningen så bättre går inte att få till. När justeringen är klar är det dags att fräsa ett par avsmalningar på bitens långsidor. Avsmalningarna skall ha radier i ändarna, dessa var inte måttsatta på ritningen, men fastställdes med en mycket avancerad metod: Jag tog den minsta radiefräs jag hade vilket gjorde att det blev radie 2 mm.
Efter att ha varit golvad av massjuka några dagar tar jag nya tag i bygget.
Eftersom det visat sig att jag behöver ett gäng BA8-skruvar för att kunna montera cylidersupportplattan för att märka ut cylindrarna så lämnar jag cylinderblocket temporärt och går vidare på slidstyrningarna. Maskinen har Hacksworth slidstyrning, jag måste erkänna att jag aldrig tidigare hört talas om Hacksworth, men det är väl bara att följa ritningarna och hoppas på det bästa.
Slidstyrningen består av en tärning av mässing som glider i en låda av står. Stållådans geometri är lite lurig och tillverkas av fyra stålbitar som silverlöds ihop för att därefter fräsas till mått. Mitt första försök gick åt
h-vte så det vara bara att kassera 8-10 timmars jobb och börja om, försök nr två gick dock bra.
De fyra stålbitarna kläms ihop med tvingar, en fräst mall av mässing läggs i som stöd i mitten för att få rätt avstånd mellan de yttre bitarna. Ganska pilligt att få ihop allt. Därefter borras åtta hål och allt nitas ihop med 1,5 mm nitar. Ritningen förordade 1/8" stålnitar men sådana hade jag inte hemma så jag tog bitar av 1,5 mm mässingstråd och hamrade i hålen.
Tjusigt… Kolla TVR1 maskinen som jag använt i Salama o Aurora Borealis, den har samma slidstyrning :)
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!