Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2234 ggr
ElLobo
12/6/16, 1:37 PM

H&S Infinity o Greeloy GW106 impulsköp... -- del 3

Magnuzk:s tråd går vidare.

Länkar till del 1, del 2 

Annons:
Magnuzk
1/25/17, 12:12 PM
#1

Jaha, vad hände nu? 🤔

Den funkade 5 minuter innan när jag körde thinner igenom sprutan för att testa att allt var ok innan jag började jobba med den nu…

Det händer inget, den fyller på luft, men det är bara tystnad och stilla när jag trycker på avtryckaren. Den fyller på luft när trycket sjunker i tanken och jag provade med att tömma tanken och fylla den igen, men det blir samma sak, ingenting när jag trycker på avtryckaren. 

Provade med min gamla kompressor och då funkar det som det ska.

Banjoman
1/25/17, 12:30 PM
#2

Om det finns luft i tanken som inte når luftventilen i AB:n, och AB:n fungerar med en annan kompressor, borde felet befinna sig någonstans mellan tanken och AB:n, dvs. i regulatorn eller slangen.

Kan du i misshugg ha stängt tryckregleringsventilen på regulatorn?

Annars kan det ju vara att regulatorn gått sönder, eller att ett fysiskt blockage av något slag uppstått någonstans mellan tank och AB …

vad händer om du kopplar loss slangen från AB:ns luftventil och öppnar tryckreglerinsventilen? Kommer det luft ur slangen? Om inte, skulle jag i första hand misstänka regulatorn …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
1/25/17, 12:31 PM
#3

Om det är regulatorn som krånglar tör det ju vara ett garantiärende, givet att mojängen bara är några månader gammal.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Magnuzk
1/25/17, 12:43 PM
#4

Haha tack Banjoman, jag löste det… Det var en dum sak som jag upptäckte efter att jag läste ditt svar. Så där… Nu glömmer vi det här och går vidare…

😜

Magnuzk
11/12/17, 4:19 PM
#5

Varför ska mina grejjer krångla så ofta? Jag gör rent ordetnligt och allt sitter där det ska, men varför börjar det bubbla genom avtryckarhålet? 

Det är bara Vallejo rengöringsvätska som  jag sprutat genom efter rengöring som bubblar nu.

Har sökt svar över Internet, men hittar inga, så nu vänder jag mig hit.

[Hayabusa]
11/12/17, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Dra åt B så att munstycket (C) tätar ordentligt.

Annons:
Magnuzk
11/12/17, 4:33 PM
#7

Det har jag gjort, har kollat att allt sitter som det ska.

Magnuzk
11/12/17, 4:36 PM
#8

🤔

[Hayabusa]
11/12/17, 4:47 PM
#9

#8 Märkligt. Anledningen till att det "bubblar i koppen" är att luften inte "tvingas" gå rätt väg. Beror på antingen läckage dvs ej tätt eller att det är stopp någonstans.

Magnuzk
11/12/17, 5:01 PM
#10

Det bubblar inte i koppen, men det kom upp bubblor ur avtryckarhålet. Kanske bubblade lite, det minns jag inte. Det var mest i bak det kom, som det kan göra i koppen.

[Hayabusa]
11/12/17, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Defekt munstycke? En spricka knappt synlig för ögat kan ställa till det. Defekt tätning?

Anmark
11/12/17, 7:06 PM
#12

För att det ska vara helt klart, det bubblar alltså ovanför E i Hayabusas bild i #5? Inte i koppen?

Magnuzk
11/13/17, 10:32 PM
#13

Precis, inte i koppen utan där F går in i E.

Annons:
Janne Nilsson
11/13/17, 10:45 PM
#14

Har du kollat att packningen som sitter i skruven innan koppen, som nålen löper igenom är tät?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

bommen99
11/14/17, 4:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag är ju ingen expert på AB sprutor, men jag har några som jag kollat. Har dessutom för mig att jag upplevt ngt liknande, bubblor/luft från avtryckaren.

Kommer det någon vätska genom munstycket(nozzeln då du trycker på avtryckaren, eller är det bara bubbel vid avtryckaren? 

Kolla ritningen, jag tror att felet ligger inom den röda cirkeln. Dålig packning, nr 123180 (vilket inte brukar synas okulärt). Dra inte för hårt då du monterar munstycket, bara med fingrarna. Har du provat att ta isär de båda munstyckena 123190 och ex 123832(för 0,4), om det är färgrester så kan dom sitta fast ihop.

Om packningen är dålig så bubblar det i koppen. Smuts i munstycken så kan det bubbla i avtryckaren

OBS, detta enligt min ringa erfarenhet

Jag tror inte felet är inom den röda cirkeln.

bommen99
11/14/17, 4:36 AM
#16

Mittåt, min uppfattning är att felet ÄR inom röda cirkeln. Den gröna är grön så att säga (dålig vits…)

bommen99
11/14/17, 2:52 PM
#17

Ser nu att jag blandat ihop siffrorna, munstyckena (0,4) har tydligen nr 123773 samt 123832.

"Lustigt", då jag plockade isär min AB för satt kolla så lade jag den i rengöringsbad någon timme eller så. När jag plockade ihop så bubblade det i koppen ordentligt. Gjorde extra rent, borstade o petade med samma bubbelresultat.

Bytte packningen 123180 (av ngt teflonmaterial gissar jag) samt o-ringen 123190 och allt fungerade. Det fanns inga synliga defekter på teflonpackningen eller o-ringen.

Verkar i alla fall vara jäkligt känsligt att de båda munstyckena är ordentligt rengjorda samt att det blir tätt mellan teflonpackningen och själva sprutan.

Sedan undrar jag över vad jag själv skrivit, "smuts i munstycken ger bubbel vid avtryckaren", borde bli luftbubblor i färgbehållaren också, eller?? Som jag angett, jag är långt ifrån expert vad gäller AB, men det borde ju finnas logiska lösningar, det är rör ju sig inte om atomforskning eller dyl.. Kanske packningarna är boven

Janne Nilsson
11/14/17, 4:32 PM
#18

Kan vara så att skruven i gröna cirkeln, 12371, var för löst åtdragen. Ibland kan man dra den för hårt också men då rör sig inte nålen något vidare?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

bommen99
11/15/17, 3:58 AM
#19

Medans ni låg och sussade (svensk tid alltså) var jag på morgonen sugen att göra ett litet experiment ang de mystiska bubblorna då jag fick en ingivelse innan jag somnade. Jag tror nämligen inte att det är ngt fel egentligen.

Testade med att hälla lite såpvatten i skåran för avtryckaren och visst, det bubblade det. Min Evolution är helt ok och inga konstigheter förutom då man häller såpvatten i den alltså. Har för mig att AB cleaner liksom är en form av såpvatten. Så om Magnuzk tar och sköljer AB med vanligt vatten så kanske problemet är löst 👍

Magnuzk
11/29/17, 12:51 PM
#20

Tack för allt ni sagt! 

Det visade sig senare när jag kom tillbaka och skulle testa igen vad som kan ha varit fel med era tips i tanke att allt funkade precis som det skulle igen. Hade inte gjort något annat än hällt i Vallejo AB Cleaner i koppen..

🤔

Annons:
[Hayabusa]
11/29/17, 1:58 PM
#21

#20 Magic happens 😉

Upp till toppen
Annons: