Annons:
Etikettdiorama
Läst 2494 ggr
JamesLongstreet
2016-12-01 12:18

Ökensand?

Var kan man köpa sand i större mängder som passar öken om man inte hittar passande utomhus? Helst i butik här i SE, verkar väldigt dyrt att beställa på nätet…

Annons:
skalahobby
2016-12-01 12:27
#1

Blästersand kanske skulle kunna passa? Finns på Biltema och på många andra ställen.
Annars har djuraffärer sand som också är väldigt finkornig sk. chinchillasand.

JohanRydberg
2016-12-01 12:56
#2

Lite beroende på vad du vill göra för öken så finns ju som skallhobby säger blästersand. Denna kommer dock att snarare representera grus än sand i skala 1:35 och 1:72. Den har också ofta ett högt inslag av mörka korn (och grova korn). Vill du ha en sandöken så skulle jag snarare använda något riktigt finkornigt pulver (cement, gips, silt), eller helt enkelt gjuta en yta i gips eller något annan material som kan skulpteras till lämpliga formationer. Ökensand består ofta av väldigt likfärgade korn, och i skala 1:35 och mindre kommer du inte kunna se de individuella kornen. Detta gör att utan kommer att se mer eller mindre slät ut (ju mindre skala ju mer slät yta).

/johan

JamesLongstreet
2016-12-01 13:21
#3

Tack för snabba svar. Har lite olika projekt i åtanke, främst nordafrika men även "skyttegravssand" eller ljusbrun jord med lite rött inslag som passar USAs östkust. Finns en del på ebay som jag tyckte passade men betala dyrt för en liten påse sand känns helt galet. Bläster ser bra ut men kanske inte riktigt passar 1/72. Fick tips om någon slags jord/sand som heter paver sand, nån som vet vad det heter på svenska? http://www.homedepot.com/p/48-lb-Leveling-Sand-98000/100343385

DIOWORK
2016-12-01 13:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hej! Jag rekommenderar murbruk. Du får en säck på typ 20 liter för 120 spänn. Limma med trälim, sedan kan du måla sanden om du vill med airbrush. Bruket går bra att filtrera med en sil om du vill få det finkornigt. Bifogar bild på ökendiorama jag gjort med murbruk. /Erik

DIOWORK
2016-12-01 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Närbild på omålat murbruk. Går bra att måla i tex en röd nyans med AB.

JamesLongstreet
2016-12-01 13:47
#6

Hej! Exakt den sanden från ditt diorama jag letade efter, sökte just efter den tråden😀 Murbruk ser att vara svaret. Har ingen airbrush, men man kanske kan blanda i lite rött pulver eller liknande.

Annons:
DIOWORK
2016-12-01 15:06
#7

Det går säkert med något finmalt pulver, kanske kryddan paprikapulver i extra mald form. Testa att färga med kraftigt utspädd röd akvarellfärg/vattenfärg. /Erik

DIOWORK
2016-12-03 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Testade med paprikapulver. Tryckte ner det i murbruket med en grov pensel. Tror det kan funka, finmal pulvret mer än original så blir det bättre. Man får prova sig fram med doseringen. Jag har även använt finmald röd tegelsten i "The Rescue", funkar också. /Erik

DIOWORK
2016-12-03 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tegelsten och murbruk.

Upp till toppen
Annons: