Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2136 ggr
ubjs
11/30/16, 2:40 PM

Ett alternativ till att planka en träbåtmodell?

Har försökt att få till det här med skrovbygge men det går inget vidare. Tycker det är kul att bygga allt annat på båtarna och har nu börjat fundera över ett alternativ till plankandet.

Skulle man kunna fylla utrymmet mellan spanten med balsa eller markisoleringsskiva, (som man gör i för och akterdelen för att få något att limma trälisterna mot) men istället slipa till detta så bra man kan och därefter bara spackla ytan, slipa och måla?

Eller finns det någon annan metod att få ihop ett acceptabelt skrov på utan att använda trälisterna?

Jag har tex en modell av Mariefred som tar en massa plats i sin stora kartong och som någorlunda färdigbyggd kan få plats i en bokhylla.

När jag skriver detta kommer jag att tänka på att ett sätt att lösa en stor del av problemet vore att ställa båten i vattnet, dvs modellera vattenytan så att man inte ser båten under vattenlinjen, men resten måste också lösas.

Bäst vore om jag kunde äta kakan och ändå ha den kvar. Dvs bygga det hela så att jag i efterhand kan planka med trälister om jag mot förmodan får koll på detta någon gång i framtiden.

Med vänlig hälsning UB

Annons:
Banjoman
11/30/16, 3:10 PM
#1

Det finns förvisso fler metoder än lister på spant, inklusive de du nämner, dvs. att fylla mellanrummet mellan spanten med något lättbearbetat material och sedan slipa, spackla, slipa och måla. I hur stor utsträckning detta är en genväg tål dock att funderas på: det låter enkelt att "bara spackla och slipa" men kräver noggrannhet och en hel del jobb om resultatet skall bli snyggt. Det är t.ex. lätt gjort att slipa gropar mellan spanten i ett så mjukt material som balsa, särskilt när det ligger som klossar mellan betydligt hårdare plywoodspant. Omöjligt är det dock inte på något vis, och som så ofta är fallet är det slutresultatet som räknas: ser det bra nog ut är det bra.

En klassisk konstruktionsteknik är annars smörgåsmetoden, där man sågar/skär till tunnare, horisontala skivor av t.ex. trä till ungefär rätt form för var de befinner sig i höjd på skrovet, limmar samman dem och ånyo slipar, spacklar, slipar och målar. För att rätt kunna formge varje skiva behöver man dock en ritning med spantruta och linjeritningar.

Annars skulle jag nog säga att om du tycker att allt annat med ett båtmodellbygge är roligt, men inte gillar att tillverka just skrovet så kunde det vara värt att överväga glasfiberskrov! Antingen i form av kompletta byggsatser med glasfiberskrov, eller till och med bara köpa ritning och ett glasfiberskrov och sedan scratchbygga övriga strukturer och antingen scratchtillverka beslag och detaljer eller köpa dessa lösa -- det finns ett stort utbud av sådana! Fast det hjälper dig ju inte att komma vidare med Mariefred, förstås …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
11/30/16, 10:52 PM
#2

Nog skulle det väl gå att fyllnadsspackla sig fram till ett bra resultat, men vill du som du säger komma igång med det du tycker är roligare, så är Banjomannens tips om plast/glasfiberskrov inte dumt! Vet ju inte hur stort du bygger elelr vilken typ av fartyg du gillar, men nog finns det alternativ till den traditionella träplankningen i de flesta kategorier. 

Det finns ju även vissa tillverkare som har ett större utbud av skepp där skrovet kommer i förfräst träblock och bara behöver lättare bearbetning med stämjärn, fil och slip. Jänkarna verkar ha en förkärlek för denna metod, tex Model Shipways (http://www.modelexpo-online.com/search.asp?SKW=cat1_SW%20cat2_o0@) och Bluejacket (http://www.bluejacketinc.com/kits/index.htm, s = solid hull i tabellen, klicka på fartygsnamnet för mer info)

ubjs
12/1/16, 12:17 PM
#3

Jo,  byggsatser med helt skrov är en tanke men utbudet är begränsat och så kan jag inte använda dom byggsatser jag redan har.

Funderar på om en lösning kan vara att utnyttja smörgåsmetoden. Om jag nålar dit några lister över spanten och sedan skär till ett antal skivor av trä, skjuter in dom mot trälisterna och limmar ihop dom. Sedan kan jag slipa till formen och prova in klossen tills den passar.

Blir förstås minst lika mycket jobb som att planka på vanligt sätt men kanske ger ett bättre resultat för mig.

Banjoman
12/1/16, 1:37 PM
#4

#3 Jag skulle kanske inte gå så långt som till att säga att urvalet av modeller med helt skrov är begränsat, men det är sant att det, särskilt vad gäller vissa typer av fartyg, finns fler byggsatser i plankningsgenren, och som du säger: också om det funnes tusen och sinom tusen helskrovsbyggsatser så hjälpte det dig ingalunda med de plankade byggsatser du redan äger.

Ett sätt att testa alternativa idéer av den typ du har talat om här innan du gör något oåterkalleligt med dina byggsatser vore att kalkera typ tre spant från en byggsats (förslagsvis bara halva spantet då, antingen styrbords- eller babordshalvan) till en bit plywood lika tjock som spanten själva, såga ut dem och limma/skruva fast dem på ytterligare en bit plywood på (ungefär) det avstånd från varandra som de skall ha enligt byggsatsen. Testa sedan att fylla igen mellanrummen, slipa, spackla, slipa och måla dem så får du en bättre uppfattning om (a) huruvida metoden fungerar för dig, samt (b) hur mycket jobb det faktiskt är.

På så vis riskerar du inte att  förstöra byggsatsen, och har du heller inte satt igång något i stor skala med något som visar sig vara mer jobb än du har lust med eller inte blir tillräckligt snyggt i dina ögon.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
12/1/16, 2:07 PM
#5

Som Banjoman och MarkusN skriver, det finns många sätt att planka en båt eller att få till ett skrov. Säger inte att mitt tips på ngt sätt är bättre än ngn annans, men här följer ett förslag:

Börja från kölen och lägg plankor (lister) mellan spanterna upp mot relingen som brukligt. Gör de du kan, de raka och enklaste alltså. Om det glipar mellan planken kan du strunta i, gör så tätt som möjligt  När du kommit upp en bit kan du lägga "träbitar" inifrån så att de blir någorlunda tätt. Med träbitar menas vad du har att tillgå, kan vara allt från träskivor till plastbitar. Du får givetvis en nivåskillnad mellan plankorna och inläggen, men dessa fyller du enkelt igen med spackel. 2 komponent bilspackel duger bra. 

Nu blir det inte så krångligt att slipa skrovet, slipa bara ned till trät (plank eller spant). Ser fram emot att följa då du bygger Mariefred, fint fartyg.

Lycka till

//håkan

ubjs
12/1/16, 3:23 PM
#6

Tackar så mycket för tipsen, ska testa dessa råd.

Sitter och kikar på Billings 600-serie, den med halva skrov. Kan det vara något att lära sig plankning på?

Borde vara enklare att planka ett halvt skrov i taget, så länge man inte gör som den här stackars mannen:

http://www.modellbau-forum.com/modellvorstellungen-bau-und-messeberichte-produktneuheiten/bauberichte/21033-billing-boats-norden-603/

¨Wenn man ein Boot in Halbspantenbauweise baut, sollte man nach Möglichkeit eine Steuer- und eine Backbordseite bauen.
Ich wollte gestern meine beiden Hälften mal nebeneinander halten und habe festgestellt, dass ich zwei Steuerbordseiten gebaut habe.¨

Annons:
bommen99
12/1/16, 3:46 PM
#7

Jag har byggt några mindre byggen med halva skrov. Tror inte att idén med halva skrov blev populärt, själv tyckte jag att det inte tillförde ngt och vad vitsen var begrep jag inte. Enligt min uppfattning är det inte enklare med halva skrov, faktiskt krångligare. Prova enl "min" metod, planka så långt du kan och fyll på inifrån. Skall du inte ut på vatten med båten spelar det ju mindre roll hur insidan ser ut.

//h

ubjs
12/1/16, 3:55 PM
#8

Intressant, på vilket sätt tycker du att det var krångligare?

bommen99
12/2/16, 4:34 AM
#9

Vete tusan hur jag skall beskriva "krånglet". Till att börja med må jag upplysa om att jag är lite av en nörd då det gäller plankning/bordläggning. Fila, böja o justera en planka tills den liksom faller på plats utan våld, är ju hur kul som helst. Visst, det tar tid och kan vara pilligt men det hör liksom till. Mitt "nördskap" innebär dock inte att jag är expert på området, tycker bara att plankningen är rolig.

 Att göra två halvor och sedan foga ihop dessa gör inte plankningen lättare enligt min uppfattning. Jag tror inte heller att man lär sig att planka med denna metod, det som skiljer är ju att halvan spikas fast på en träskiva som, enl min uppfattning, bara är i vägen. Plankningen i sig blir ju lika.

Konventionell plankning, där man kan sätta upp kölen i ett flexibelt skruvstycke (Clas Ohlson, Stanley, gult) och planka nedifrån o upp, där man har fritt utrymme runt om och man kan använda långa lister o böja o mäta tills man får rätt position och listen "ploppar ner" i tänkt läge, inget man gör med två halvor-metoden som ju ligger på en platta. 

Well, bara mina åsikter som alls inte behöver vara det allra bästa råden.

/7håkan

ubjs
12/2/16, 11:49 AM
#10

Om det var en smart lösning så borde den väl vara vanligare. Nu verkar det snarare som att Billing har minskat sitt sortiment av den här typen.

Kanske synd att riskera förstöra Mariefredsbyggsatsen, tog fram ett annat projekt Sergal/Mantuas Sciabecco Francais. Ingen höjdarbyggsats när det gäller passformen på spanten, jag har fått shimsa i båda riktningar eftersom dom laserfrästa urtagen i spanten var för stora.  Bilden på den färdiga modellen på kartongen ser lite leksaksmässig ut tycker jag. Köpte den för att den var billig och något att testa med. Det värsta var att dom tre däcksdelarna var så skeva att dom inte gick att använda, försökte blötlägga och lägga i press men det blev bara värre. Igår så ¨fräste¨ jag ut nya däcksdelar med en Dremel och putsade dom med en skalpell så nu är den klar för plankning.

I byggbeskrivningen så ska man först fästa en planka vid den högsta punkten på dom två eller tre mittersta spanten. Den ska vara helt parallell med kölen. Därefter fäster man plankor så länge det går tills man måste skära bort den övre delen på plankan i ändarna. Sedan ska man fortsätta så och efter ett tag så uppstår istället gap som man fyller igen med kortare tillskurna bitar.

Jag har också läst att man kan fästa en planka som ovan och sedan mäta varje spant och räkna fram höjden på plankan för varje spant, tillverka en mallplanka efter mätningen och skära till efter den. Fördelen med detta ska vara att alla plankorna går hela vägen från för till akter. Funkar väl bara på en del skepp som har en lämplig form.

Finns säkert en massa andra sätt  men hur man än gör så verkar det inte vara så lätt i praktiken.

En konkret fråga, ska man börja böja plankan från mitten eller ifrån den ena änden?

bommen99
12/3/16, 2:58 AM
#11

Tror att det blir enklare att börja från fören eller aktern och gå mot mitten. Kan också bli enklare om man inte har för långa plank. Beskrivningen att "skära av övre delen av plankan" är ju den gängse metoden. Ofta får man smalna av plankorna till hälften eller mer för att de skall få plats i för eller akter (spanterna är ju så mkt mindre/kortare i för/akter än mittpå). Din modell har ju breda spanter vilket underlättar då man kan nåla/spika plankorna enklare och kan skarva på spanterna.

Tror nog att din båt blir fin, ta det bara lugnt och stressa inte dit plankorna👍

Sedan vill jag tipsa dig om att inte lägga in flera bilder så det blir bildspel, många på forumet gillar inte detta. Lägg in bilder som nya inlägg så blir alla nöjda o glada😃

ubjs
12/3/16, 6:11 AM
#12

Jo, att ta det lugnt verkar vara viktigt vid träbåtsbygge. Försökte bygga Corels sloup och gasade bara på och tänkte att allt går att fixa till men den gav jag upp när allt blev snett. Ska försöka med hela plank men börjar plankningen dra snett så är det nog lättare att korrigera med kortare. Sitter just nu och läser gamla byggloggar på Mariefred, såg ett tips om att kopiera alla spantdelar etc. Då kan man ju såga till nya om något går fel, tom till ett helt nytt skrov om så skulle vara. överhuvudtaget finns det en hel del tips här i byggloggarna. Ett problem är att man inte vet vem som skriver, det borde kanske finnas särskilda nybörjarloggar som såna som jag kan skriva i. Jag tänker att det vore bra att veta om det är en nybörjare som berättar om sitt bygge, då kan man ta eventuella tips med en stor nypa salt. Ska försöka komma ihåg det där med bilderna. Om man är aktiv på flera forum så är det lätt att glömma, kan man korrigera i efterhand?

bommen99
12/3/16, 6:38 AM
#13

Bilder som kommit "fel" brukar ElLobo fixa. Tycker absolut att du skall använda korta plank, det är enklare och dessutom mer naturligt så att säga. Ofta får man lägga in korta bitar (fillers..) vilket man ju även får göra vid 1:1 byggen.

Tålamod är ju ledordet vid all modellbyggande och ungefär som den kloke Banjoman uttryckte det, frågan är om man bara vill bygga klart eller att man tycker det är kul att bygga och att det gärna får ta tid (alltså inte ordagrant men i denna andemening)

En av fördelarna med trä är ju att det är relativt enkelt att att ersätta eller modifiera en del som kanske gått sönder eller så.

Börja med Mariefred du, själv har jag Bohuslän som väntar, men Titanicen skall ju bli klar först

//håkan

Annons:
Upp till toppen
Annons: