Annons:
Etikettallmänt
Läst 2720 ggr
ElLobo
11/22/16, 10:09 AM

Nytt i verktygslådan, kv 4 2016 -- del 2

Tråden går vidare.

Kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Länkar till årets tidigare trådar:

Annons:
bommen99
11/23/16, 7:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Maskeringstejp går alltid åt. Denna från 3M  . Alla rullar är 3 mm men på bilden ser det ut att vara olika tjocklekar.

//h

bommen99
11/23/16, 9:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Filter till AB skall förhoppningsvis hålla vattnet borta😴

petzon
11/27/16, 9:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu har jag installerat digitala skalor på min fräs, optiska glasskalor som är skärvätsketäta. Dessvärre kvaddade jag Y-skalan under monteringen, har beställt en ny från England

petzon
11/27/16, 9:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Verkar vara något strul med bildvisningen, hoppas att bilden syns om en stund. Passade även på att montera ljus under fräshuvudet. Hur man än belyser blir det gärna skuggor och ljus under färshuvudet borde minska detta fenomen. Satte dit LED_strips på metervara som kapades av och löddes ihop med några stumpar kabel samt anslöts till en nätadapter, Lite Sugru över anslutningarna isolerade. Ger förvånansvärt mycket ljus

petzon
11/30/16, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Idag dök det upp ett paket från Tracy tools i England. Gängsnitt och tappar för BA-gängor samt brotchar i tumstorlekar. En uppladdning inför nästa byggprojekt. Kan även stol,t meddela att jag har shimsat in fräspelaren på min fräs så att den nu är så gott som vinkelrät mot bordet, felet uppgår nu till 0,01 mm/130 mm i Y och0,02/130mm i X-led vilket motsvarar 0,0044 respektive 0,0088 grader, bättre än så får jag det inte.

ElLobo
11/30/16, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Felpostat inlägg …

 . Dioramabyggare . 2016-11-29 22:45

Äntligen är min "Mhmm", som jag började bygga i sommras, klar att användaGlad.

Annons:
Banjoman
11/30/16, 10:52 PM
#7

#5 Byggprojekt i tumstorlekar. Hmmm. Törs man gissa på att du dräglat lite extra på sistone över Stuart-katalogen … ?! 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
12/1/16, 5:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har fått hem en liten packe washi tejp. Får se om den funkar som tänkt och i så fall får jag tacka MR Banjoman för hans beskrivning av just washi tejp. Verkar i alla fall vara bra "gläfs" i tejpen och den är ju tun.

//h

Banjoman
12/1/16, 8:40 AM
#9

#8 Om jag vore du skulle jag testa noga först! Det faktum att det är washitejp gör det inte automatiskt till en bra maskeringstejp -- washi är helt enkelt det japanska ordet för traditionellt, handgjort japanskt papper.

Jag använder förvisso en smal maskeringstejp som säljs under benämningen washitejp, men om det verkligen är äkta washipapper i dess bas eller inte vet jag inte alls; jag vet bara att jag gillar den!

Så som sagt: testa noga först! 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
12/1/16, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9. Jodå, skall nog testa ordentligt. Har beställt lite olika sorter av washitejp just för att testa o dessa kom först. Jag bor ju i kopiornas Mecka liksom och här får man aldrig gå efter fabrikat eller så. Köp o testa är vardagsmat..

 Finns nästan inget tråkigare än att skrapa färg vilket blir resultatet men dålig maskering.  När jag ändå är inne på saker man beställt o som landar framför dörren, kan jag visa dessa pincetter som kom idag. Man får aldrig nog av dessa småprylar

petzon
12/1/16, 9:32 PM
#11

#7 att dregla över Stuartkatalogen är ett normaltillstånd, men som du vet ogillar jag att bygga byggsats. Så gissningen är fel. 😇

Banjoman
12/1/16, 9:46 PM
#12

#11 Man fattar, man förstår! ☝️

Då tar jag mig friheten att gissa igen, och undrar den här gången om du kanske har hittat en trevlig ångmaskinsritning i BA-mått? 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

skalahobby
12/1/16, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Fick bli lite metall verktyg för ett kommande älgstakets bygge. i skala 1:14.
Böjfjädrar

Annons:
skalahobby
12/1/16, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En rörkap

skalahobby
12/1/16, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Sen en trådbockare.

bommen99
12/3/16, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

I jakten på den perfekta (nåja) washi maskeringstejpen dör ytterligare två st upp i dag. Skall testas så småningom

bommen99
12/3/16, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En behändig lite hyvel låg på altanbordet i dag. Verkar helt ok, nu gäller bara hur man ställer in… 

//h

JaGa
12/3/16, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Litet eget inköp av julklapp till mig själv! Räknar ju inte med att få något modellrelaterat i julklapp från hustrun…😉

skalahobby
12/3/16, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Packade upp ett litet paket från Alfa Hobby. Har testat lite verkar som en jätte fin färg. Det kommer komma en närmare recension på Youtube inom kort.

Skalski
12/3/16, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

En vis man sa att varje lyckligt hem bör ha ett antal nödvändiga maskiner för att kunna idka hobby…😃, idag så log lyckan åt mitt håll då jag kom över en bättre begagnad Proxxon bandsåg som min kära hustru köpte åt mig i Julklapp!😍.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
petzon
12/3/16, 10:15 PM
#21

#20, jag har hört talas om denna vise man. En bandsåg är verkligen ett måste i hobbyrummet. Förutom att den är väldigt praktisk att såga med så är det förbaskat roligt att bandsåga. Jag pysslade om min såg idag och gav den nya bladstyrningslager samt ett nytt sågblad. Är lite tradition att byta blad i juletid.

Banjoman
12/4/16, 6:52 PM
#22

#20 Gratulerar!!! En bandsåg – också en relativt liten och klen, som Proxxons ju ändå fär sägas vara – är ett av verkstadens mest mångsidiga och användbara verktyg! 👍

#20 & #21 En mycket vis man! 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/4/16, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Var i går förmiddags inom hos Albatros Modelbouw, och kom ut igen med en flaska Zap Z-71 gängklister …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/4/16, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

… samt några bitar mässingsrör i lite klenare tum-dimensioner – 3/32", 1/8" samt 5/32" för att vara noga.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
12/4/16, 11:42 PM
#25

#18: grattis till julklappen!

Jag blev själv sugen (extremt, hmm hmm😍) på att köpa en sådan färgspruta när jag såg tjejen på Skalahobby presentera den, här https://www.youtube.com/watch?v=Gqnda3sUj0o… men det lär ta bra lång tid för mig att spara ihop pengar till färgspruta och passande kompressor som går att ha i bostaden med tanke på ljudnivån…😡

bommen99
12/5/16, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Inte mycket att orda över egentligen, men den blev 6 penslar av mindre formatet i dag. Kan inget om penslar men hoppas dessa duger.

Pris för alla 6 blev 22 sek, inte heller mkt att orda över..

Dioramabyggare
12/5/16, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Tvenne nya penslar fyndade i stadens trevliga pysselbutik.

Annons:
bommen99
12/7/16, 7:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Stans enda butik som har lite modeller, färg etc.

Lite spray från Tamiya och MR hobby.

bommen99
12/7/16, 7:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

4 småflaskor från MR Color. Frågan är om dessa skall spädas med vatten eller lösningsmedel av ngn slag, hoppas på det sistnämnda.

Blir till att testa i em.

bommen99
12/7/16, 7:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Slog på stort och köpte butikens hela lager av Tamiyas spackel, den gråa och den vita

bommen99
12/7/16, 7:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

OK, sista bilden bara försvann, repris alltså. Hamnade slutligen i grannbutiken till hobbyaffären. Bokhandel typ med 200 hyllmeter konstnärsmaterial. Bläckpennorna upptar säkert 50 hyllmeter Dock saknar dom helt Washi tejp 

Hittade dock lite lim som jag tänkte kunde vara bra till etc. tycker inter att cyanlim är optimalt till just etc. Provning i em.

bommen99
12/8/16, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

I vänta på att bygg-inspirationen skall infinna sig har jag tröstköpt thinner och färg i dag.

Nu när man läser på thinnerflaskans etikett så borde man ju insett att det ju är just denna thinner som gäller för MR Color, som jag har letat!!. 

Hittade en vit enamel. Inte för att jag vet vad jag skall med emalj-färg till men så billig som en var så blev det köp (5 sek för burken..) Har redan provat både MR Color samt emaljfärgen o de täcker ju vansinnigt bra.MR Color torkar ju snabbare än Fantomen rör sig. 🤪

bommen99
12/8/16, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Den observante ser kanske PC:ns bakgrundsbild. Läcker och varför inte göra ett diorama typ detta. Jag har ju redan vraket nästan klart…….☝️

skalahobby
12/15/16, 12:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Fick införskaffa oss Denaturerad sprit.

Annons:
bommen99
12/17/16, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Laddade på med lite färg igen, div nyanser från MR Color. Hittade även thinner, hoppas bara det funkar till färgen

2 flaskor av vad jag antar är lim, återstår att se vafföslags det är.

bommen99
12/17/16, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

En kompis från Sverige på besök. Då han är läkare blev vi ju tvugna att besöka det stora apoteket

Rostfria byttor kan ju aldrig vara fel

MR Color-burk med som storleksreferens

ElLobo
12/17/16, 10:58 AM
#37

#35: Om det är de flaskorna som syns på bilden så är de INTE lim! Den med lilaaktig kork (Mr. Mark Setter) används som dekalvätska, och den med blå kork (Mr. Masking Sol) är en maskeringsvätska.

bommen99
12/17/16, 11:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Passade på att fylla på skalpell-lagret med ytterligare ett skaft samt 2 fp a 100 st kirurgblad. 

Kurvade blad respektive raka. Min polare informerade om att det är hopplöst att skära i huden med de raka bladen, bra  och värdefull info…😮

En liten sax föll åxå på läppen, alltid bra å ha

Tämligen billigt, dagens inköp totalt ca 800 SEK (kostar välan en (1) rostfri skål men lock i Sverige..)

bommen99
12/17/16, 11:07 AM
#39

#37. Aha, dekalvätska kan jag ana vad det är, men maskeringsvätska?

Låter i alla fall som att dessa båda flaskor får göra en flygresa till Sverige i Januari 😟

Anmark
12/17/16, 11:33 AM
#40

#39 det är en vätska du kan pensla på där du inte vill ha färg så torkar den som en film som du sedan kan dra borta när du målat klart. Riktigt användbart ibland :)

bommen99
12/17/16, 12:02 PM
#41

OK, den kan få bo i Thailand ett tag. 

DEn verkarfungera ungefär som krämen, PR 88, som man smorde in händerna med, funkade kanonbra mot olja, färg o annat klegg, bara skölja med vatten så rann allt bort. Undrar om den finns kvar??

Annons:
Larsa123
12/17/16, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Lite nya filar från Tamiya

Skalski
12/17/16, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Lite oväntat så har jag fått tag på "lite" extra virke via en klubbmedlem… tror inte jag behöver köpa mer på ett tag nu 🤪.

Även han som tillverkat den eminenta förvaringen i klass med vilken hobbyaffär som helst 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

skalahobby
12/17/16, 9:37 PM
#44

#43 Wow Så det skall vara i ett hobby rum

Banjoman
12/18/16, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#43 Oj! 😮 Gratulerar till förvärvet! 🥳

Fick för egen del häromdagen ett brev från Knupfer Modell- und Feinwerktechnik, med däri en laddning 3x25 mm sexkantskallemaskinskruv med tillhörande mutter samt, i stället för de sedvanliga gelebjörnarna, en chokladdito i tomtedräkt … 🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/18/16, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Passade också på när vi var i mataffären häromdagen att fylla på förrådet av engångsportionsskedar, -skålar samt pipetter; de är nämligen perfekta att blanda epoxy, färg m.m. i  … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

skepparn1
12/18/16, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Julklappar till "varvet"

Passar på också att önska GOD JUL och ETT GOTT NYTT BYGGÅR

petzon
12/18/16, 7:12 PM
#48

Har länge funderat på att skaffa mig ett par blåtandshörselskydd för att kunna streama talböcker och musik från telefonen när jag jobbar i garaget. De höga priserna på märkeslurar har avskräckt mig, men nu när jag fick se att Clas Ohlson har ett par kinalurar till bra pris och som dessutom var nedsatta med en hundring fram till jul så slog jag till. Efter ett par dagar användning kan jag konstatera att lurarna ibland har problem att upprätta blåtandsanslutningen med telefonen,  flera gånger har jag fått slå av och på lurarna flera gånger innan de ansluter. De klämmer dessutom ganska hårt över öronen, men helt klart värda sitt pris

Annons:
Skalski
12/19/16, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Nu är budgeten definitivt sprängd för i år 🤪!! Men det var det värt… fick denna skönhet för en billig peng 😃😍.

Dags att skaffa lite skräpämnen så man har nåt att öva på 😉, inte svarvat sen plugget 😞

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
12/19/16, 7:22 PM
#50

Se där ja! En klassiker! Gratulerar till nyförvärvet!!! 🥳

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

skalahobby
12/19/16, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Fick hem ett paket med färg från bommen99 här på iFokus

En massa färg var det.

petzon
12/19/16, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

#49 Tur för dig att det bara är knappt två veckor tills det blir nytt år och därmed ny budget! Gratulerar dig till inträde i svarvägarklubben. Att lära sig svarva är inte så svårt, det gör man på några kvällar, att bli svarvare tar dock en livstid. Dags att lägga till ett nytt ord till ordförrådet: Unimateabel: Vilket fritt översatt betyder "Tillräckligt liten för att kunna tillverkas i en Unimat". Uttrycket var som bekant tämligen populärt på 80-talet.

Mitt foto i #48 verkar ha försvunnit, gör ett nytt försök

ElLobo
12/19/16, 11:30 PM
#53

Fortsättning i del 3.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: