Annons:
Etikettertidskrifterreferenslitteratur
Läst 2587 ggr
ElLobo
10/1/16, 9:19 AM

Nytt i referensbiblioteket, kv 4 2016

Nytt kvartal, ny tråd. Ler

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Länkar till årets tidigare trådar:

Annons:
Banjoman
10/22/16, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Med gårdagens post kom ett paket från Oxfam i Bornemouth, beställt via Amazon, innehållandes ett begagnat exemplar (vilket av diverse stämplar att döma ursprungligen tillhört City of London Libraries) av Modelling Maritime History, skriven av mästerfartygsmodellbyggaren Malcolm Darch.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/26/16, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mer spännande läsning ramlar in, denna gång i form av ett trivsamt tungt paket från Brown, Son & Ferguson i Glasgow, vari återfans bland annat denna bok om flaskskeppsbygge …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/26/16, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

… liksom tre böcker från fartygsmodellbyggarlegendaren Harold A. Underhill; först hans Deep Water Sail

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/26/16, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

… sedan Sailing Ships Rigs & Rigging

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/26/16, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

… och till sist den 300 sidor tjocka och otroligt detaljrika Masting & Rigging the Clipper Ship & Ocean Carrier.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
10/27/16, 9:22 AM
#6

#1, #2, #3 #4, #5: Så vackra bokomslag… 😍. #5 är extra vackert, tycker jag.

Annons:
Banjoman
10/27/16, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Håller helt och hållet med dig! Men det blir ännu bättre när man slår upp den! Här är till exempel en typisk detaljskiss på hur en salning typiskt ser ut i ett stålmastat fartyg …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
10/27/16, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

… och här ett diagram som visar hur halkipar och koffernaglar är arrangerade i storriggen! 🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Mals Way
10/28/16, 6:25 PM
#9

Sweet…. Är ingen skeppsbyggare….men fattar vad detta är för den inbitne byggaren…. Så coolt…. Då jag har själv motsvarande Fw190 3 volymer….med massa info…

Banjoman
11/2/16, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har ur diverse källor, främst däribland Magazine Exchange samt eBay, av skäl som snart kommer uppenbaras (se nytt i bygghögen), lyckats få fatt i samtliga nio nummer av Model Boats från februari till och med oktober 1987 …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
11/6/16, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

NÅgra fynd från MJ-hobbymässan igår: Bl.a. detta som var ett rent impulsköp

petzon
11/6/16, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ånglok i massor

petzon
11/6/16, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Denna köpte jag bara för att trycket var så otroligt snyggt, sämre anledningar kan man ha till att köpa en bok

Annons:
petzon
11/6/16, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ett par intressanta "porrfilmer"

petzon
11/6/16, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Denna fick jag på köpte, tur att jag inte budade på den på Tradera tidigare i veckan

Banjoman
11/6/16, 5:08 PM
#16

#11–#15 Man anar ett tema … har du månne kört in på ett stickspår, eller utövas detta parallellt med fortsatt båtbyggande?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
11/6/16, 5:13 PM
#17

#16 du behöver inte oroa dig Banjoman, inget stickspår, snarare ett parallellspår och dessutom var det snålt med marin litteratur på mässan och man kan ju inte komma hem tomhänt!

Dioramabyggare
11/7/16, 3:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

I samband med att jag, hustrun och en vän till oss var på geocachingevent i Linköping häromdagen gjorde hustrun och jag en "egen" cacheletar- och shoppingrunda i den lilla trevliga staden Vadstena. Där fann jag ett trevligt antikvariat, och på en hylla hittade jag denna boken, "Camouflage and Markings, Royal Airforce 1939-1945" som jag självklart bara "måste" köpa. Boken innehåller information om och målnings-/märkningsscheman av Gloster Gladiator, Westland Whirlwind, Hawker Hurricane Supermarine Spitfire, de Havilland Mosquito, Bristol Blenheim, Bristol Beaufighter, Avro Lancaster, Gloster Meteor, Vickers Wellington, Armstrong Whitworth Whitley,  Boulton-Paul Defiant, Hawker Typhoon/Tempest och Fairey Swordfish, och tecknade "cockpit"-bilder av några av flygplanen.

(När vi var till Flygvapenmuseumet vid Malmen på geocaching-mini-event dagen efter inhandlade jag en flaska Maskol i museumets butik till mig själv, och ett äldre nummer av "Soldat & Teknik" till ena sonen som också var med.)

Jag ber om ursäkt för den dåliga bilden. Jag ska försöka fixa en bättre bild imorgon.

petzon
11/7/16, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Idag dök det upp två böcker i brevlådan

Banjoman
11/7/16, 10:09 PM
#20

Hmmm … en bok om fräsar … Är det månne till att planera en avslankningskur för plånboken? 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
petzon
11/7/16, 10:36 PM
#21

#20 kan vara läge att hålla koll i träden "Nytt i verktygslådan" närmaste tiden!

Banjoman
11/8/16, 8:17 AM
#22

#21 Aha. Åhå. Say no more, say no more -- a nod's as good as a wink to a blind bat! 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

StefanW
11/9/16, 1:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Into the black av Rowland White

Den handlar om den första flygningen med NASA´s space shuttle Columbia.

Stefan - Modellbyggare

petzon
12/21/16, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Igår dök denna kalender upp i min brevlåda. Kan inte låta bli att vara lite stolt över att tre av mina bilder av Färjan 4 finns med i kalendern

Upp till toppen
Annons: