Annons:
Etikettallmänt
Läst 2197 ggr
ElLobo
9/11/16, 5:21 PM

Nytt i verktygslådan, kv 3 2016 -- del 2

Tråden fortsätter. Ler

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Länkar till årets tidigare trådar:

Annons:
Banjoman
9/14/16, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

I dag kom et paket från Amazon med däri en ask om 100 stycken av mina favoritskalpellblad (#10A) från Swann Morton.

I misshugg blev det så att jag beställde den sterila varianten, så hädanefter kan slöjda utan att behöva tänka på risken att jag infekterar byggmaterialet … 🤪😉

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
9/19/16, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En ny rulle vävtejp av HPX lika föträffliga som belgiska tillverkning blev det i dag …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
9/19/16, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

… avsedd att kombineras med en drös stora (140x100 cm) skumkartongark jag nyligen införskaffat …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
9/19/16, 10:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

… vilka, genom att först skäras mitt itu på längden, och sedan förses med "gångjärn" av vävtejp …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
9/19/16, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

… geschwindt förvandlas till en uppsättning vikskärmar i blandade storlekar; dessa skall förstås inom inte alltför avlägsen framtid användas som sprutlåda när jag målar skrovet på Moonbeam. 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
9/19/16, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har i dag dessutom investerat i en slipkloss av kork …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
9/19/16, 10:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

… samt stålull i tre fina grader: 0, 00 samt 000.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
9/27/16, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Idag dök det upp ett paket från Arc Eurotrade med 13 kilo tillbehör till min metallsvarv. Förutom en hel hög med HSS-skär i olika storlekar och former innehöll det vändskärshållare med extraskär

petzon
9/27/16, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En 100mm självcentrerande trebackschuck, radiesvarningsmojäng, centrumfinnare, roterande dubbdocka i miniformat, en liten borrchuck med tillhörande MT2 kona, tvärborrningsfiixtur

petzon
9/27/16, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Samt till sist en pimpningssats för att byta till metallvevar påsvarven. Visst blev det tjustigt

starhawk
9/28/16, 10:06 AM
#11

Längtar fortfarande efter en svarv men jag kan fortfarande inte motivera behovet och förresten har jag inte plats för den heller 😕

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
9/28/16, 10:22 AM
#12

#8--#10 Hocken en gottepåse! 🤤🤤🤤

Svår svarvavund infinner sig som ett brev på posten fullt av svarvtillbehör …🤤🤤🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
9/28/16, 10:36 AM
#13

#12: Tack Banjoman, det känns lite lättare nu när jag vet att jag inte är ensam om min svarvavund!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
petzon
9/28/16, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#11-13 För det första tycker jag att vi gemensamt bör verka för att få in ordet Svarvavund i språkrådets nyordslista, kan man få in orden fickla, klittra, svajpa m.fl så hör definitivt svarvavund hemma där, när vi ändå är på gång så vill jag även slå ett slag för ordet Dremla "(att använda en miniborrmaskin för att bearbeta material")

För det andra så tar en svarv inte så stor plats (800*300 mm) och svarvbehov behöver inte motiveras, jag kan inte förstå hur Maslow kunde missa svarv när han ritade upp sin berömda behovstrappa.

För det tredje kan jag inte undanhålla att jag även blivit med träsvarv, min svåger tog över min fars träsvarv för några år sedan och nu har min svåger köpt sig en ny svarv varvid den gamla trotjänaren flyttade in hos mig

starhawk
9/29/16, 7:56 AM
#15

#14: Håller med om Dremla, borde definitivt komma med i nyordslistan. 

Tja, 800x300mm kanske inte  i absoluta tal är så stort men jag har praktiskt sett fyllt alla tillgängliga ytor med maskiner avsedda för knivtillverkning, och kan inte lura ut vad för moment i detta en svarv kommer in. Tack och lov får jag inte mer svarvavund av din träsvarv att svarva trä intresserar mig inte, det är metall som gäller, och kanske plast, där har jag faktiskt ett litet behov 🤔 tänk att svarva missiler och liknade … det kanske blir en svarv så småningom i alla fall. Tål att tänkas på.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
9/29/16, 8:05 AM
#16

#14 Amen hygglo, hörru! Här vet du att folk redan lider av svårartad svarvavund, och så drämmer du till med en svarv till!!! 🤢💣😉

För min del är det högst definitivt ett utrymmesproblem -- en mikrosvarv är inte jättestor, men är den nå't att ha är den tung och svår, på gränsen till omöjlig, att ta fram och ställa undan. Innan det att jag har ett större hobbyrum, där jag kan ordna med permanent uppställning av en svarv, är alltså en sådans införskaffande tyvärr inte att tänka på … 😭

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Upp till toppen
Annons: